Als alles duurder wordt door de inflatie dan gaat ook de prijs van de cloud omhoog. Dat snapt iedereen. Maar wat nu als de prijsstijgingen van clouddiensten wezenlijk hoger zijn dan de inflatie, zeg tot 30 procent? Accepteert de klant dat, krijgen we dan een run op alternatieven?
Het percentage van 30 procent komt niet uit de lucht vallen. Canalys spreekt in een zeer recent persbericht over ongekende forse stijgingen voor alles dat met de cloud te maken heeft. Inflatie is maar een reden, vooral de hogere stroomrekening is hier de boosdoener. Hogere inkoopprijzen voor stroom en gas speelden vorig jaar al, maar pas dit jaar zal het aan alles en iedereen worden doorberekend, stellen de auteurs. In de glazen bol zien ze een plus tot 20 procent voor Amerika en tot 30 procent voor Europa.
Of je nu een datacenter runt, een SaaS dienst ontwikkeld of klant bent, bij dit soort percentages moet een zeer ongemakkelijk gevoel opkomen. In tegenstelling tot alle vorige prijsverhogingen is de oorzaak nu anders én de economie. De kans dat de markt in beweging komt is dan ook veel groter dan ooit. Niet omdat men boos is, maar vooral omdat een goedkoper alternatief nodig is om het hoofd boven water te houden.
Canalys tast net als andere partijen in het duister wat nu concreet staat te gebeuren. Gaan we hier het zelfde zien als bij de markt boor mobiele telefonie, internet en streamingdiensten? Bij consumentendiensten zien we churn en de downgrades naar een hoger niveau kruipendan de voorgaande jaren. Instroom van nieuwe klanten is ook lager dan gebruikelijk, wat logisch is want de consument houdt de hand op de knip.
Downgraden – kan dat?
Kunnen zakelijke gebruikers het cloudgebruik downgraden? De uitleg bij de recente kwartaalcijfers van Salesforce en Amazon geeft aan dat dit inderdaad het geval is. Maar wat is downgraden en is dat iets anders dan kiezen voor een concurrent?
Klanten van Salesforce zullen niet zo snel overstappen naar aan concurrent. De lock-in is toch wel aanzienlijk en dat zal in menig directiekamer tot vervelende gesprekken leiden. Salesforce (en vergelijkbare aanbieders) zal waarschijnlijk weinig hoeven te rekenen op klanten die nu staan te trappelen alle eieren in een mandje te leggen.
Klanten van AWS hebben wel vaker de mogelijkheid op te stappen of minder capaciteit af te nemen. Het maakt dus veel uit over wat voor soort cloud het precies gaat, maar dat er consequenties kunnen volgen nu het zoveel duurder wordt lijkt onvermijdelijk.