• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wat gebeurt er als de cloud 30 procent duurder wordt?

Nog een voorspelling die niemand op zijn lijstje heeft staan.

13-01-2023
cloud
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Als alles duurder wordt door de inflatie dan gaat ook de prijs van de cloud omhoog. Dat snapt iedereen. Maar wat nu als de prijsstijgingen van clouddiensten wezenlijk hoger zijn dan de inflatie, zeg tot 30 procent? Accepteert de klant dat, krijgen we dan een run op alternatieven?

cloudHet percentage van 30 procent komt niet uit de lucht vallen. Canalys spreekt in een zeer recent persbericht over ongekende forse stijgingen voor alles dat met de cloud te maken heeft. Inflatie is maar een reden, vooral de hogere stroomrekening is hier de boosdoener. Hogere inkoopprijzen voor stroom en gas speelden vorig jaar al, maar pas dit jaar zal het aan alles en iedereen worden doorberekend, stellen de auteurs. In de glazen bol zien ze een plus tot 20 procent voor Amerika en tot 30 procent voor Europa.

Of je nu een datacenter runt, een SaaS dienst ontwikkeld of klant bent, bij dit soort percentages moet een zeer ongemakkelijk gevoel opkomen. In tegenstelling tot alle vorige prijsverhogingen is de oorzaak nu anders én de economie. De kans dat de markt in beweging komt is dan ook veel groter dan ooit. Niet omdat men boos is, maar vooral omdat een goedkoper alternatief nodig is om het hoofd boven water te houden.

Canalys tast net als andere partijen in het duister wat nu concreet staat te gebeuren. Gaan we hier het zelfde zien als bij de markt boor mobiele telefonie, internet en streamingdiensten? Bij consumentendiensten zien we churn en de downgrades naar een hoger niveau kruipendan de voorgaande jaren. Instroom van nieuwe klanten is ook lager dan gebruikelijk, wat logisch is want de consument houdt de hand op de knip.

Downgraden – kan dat?

Kunnen zakelijke gebruikers het cloudgebruik downgraden? De uitleg bij de recente kwartaalcijfers van Salesforce en Amazon geeft aan dat dit inderdaad het geval is. Maar wat is downgraden en is dat iets anders dan kiezen voor een concurrent?

Klanten van Salesforce zullen niet zo snel overstappen naar aan concurrent. De lock-in is toch wel aanzienlijk en dat zal in menig directiekamer tot vervelende gesprekken leiden. Salesforce (en vergelijkbare aanbieders) zal waarschijnlijk weinig hoeven te rekenen op klanten die nu staan te trappelen alle eieren in een mandje te leggen.

Klanten van AWS hebben wel vaker de mogelijkheid op te stappen of minder capaciteit af te nemen. Het maakt dus veel uit over wat voor soort cloud het precies gaat, maar dat er consequenties kunnen volgen nu het zoveel duurder wordt lijkt onvermijdelijk.

Tags: cloudclouddiensten

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
terra-wortmann-cloud

Zo’n cloud bestaat niet in Nederland

2025/07/24
Volgend bericht
fax legacy

Glasvezel uitrollen en rekening houden met de fax

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon