‘Partners zijn de belangrijkste schakel’

digitaal dossier | MS Teams

Stel, je bent (één van) de grootste distributeurs in telecom én IT, je maakt deel uit van de grootste telecom-operator en bent al enige tijd, samen met alle partners binnen het KPN Partner Network, de grootste afnemer van Microsoft 365. Dan komt het recente succes van Microsoft Teams als geroepen. We spreken met Frank Ruigrok, directeur sales bij RoutIT. 

“We willen waarde toevoegen aan het kanaal en voeren daarbij geen single vendor-strategie”, benadrukt Ruigrok. “Daarbij willen we onze partners bedienen met de beste leveranciers.” Microsoft en ook Teams is in de aanpak van KPN Partner Network dus niet allesbepalend, maar wel degelijk belangrijk, benadrukt Frank Ruigrok. “De licenties voor samenwerken vonden binnen KPN Partner Network gretig aftrek na de lockdown half maart. Ten eerste omdat onze partners al veel langer actief zijn met Microsoft Teams, voorheen Skype for Business. Daarnaast heeft KPN Partner Network als één van de weinigen zowel IT-als telecomdiensten in haar portfolio en ook resellers die op beide vlakken actief zijn. Een unieke positie in het Microsoft Teams ecosysteem.” 

Vanuit haar jarenlange ervaring met Microsoft 365 heeft KPN Partner Network een voorsprong en kan het haar partners een goede oplossing bieden. Door de integratie met andere apps in Microsoft 365 wordt Teams een hub voor teamwork en is deze uitbreidbaar en aanpasbaar zodat de informatie die een organisatie nodig heeft altijd beschikbaar is. Met de beveiliging, privacy, transparantie en ondersteuning die standaard onderdeel zijn van Microsoft 365 zorgt Microsoft er ook met Teams voor dat samenwerken in een veilige omgeving plaatsvindt. 

Hybride scenario 

KPN Partner Network levert Direct Routing aan zowel de RoutIT als KPN Excellence & Top Partners. Deze dienst is gebaseerd op bestaande diensten en daardoor makkelijk aan te passen en uit te breiden en niet onnodig kostbaar. En nog even ter relativering wat betreft de eindgebruikers zegt Ruigrok: “Voor een eindklant in het MKB is het enorm belangrijk welke partij achter de dienst zit, voor hem telt bereikbaarheid. Zeker in deze tijd is goede telefonie essentieel. Met de betrouwbaarheid van het KPN vaste- en mobiele netwerk en kwalitatief hoogwaardige diensten maken wij hier samen met onze partners het verschil.” Al anderhalf jaar geleden is KPN Partner Network begonnen met de integratie van Cisco, lees Broadsoft, en Microsoft Teams. Ruigrok: “Nu bieden we een compleet hybride scenario, waarbij we Teams kunnen koppelen aan een bestaande hosted centrale met een bestaand nummerplan. Op die manier voegen we waarde toe op basis van de bestaande infrastructuur.” 

Onze ontwikkelteams schakelen intensief en zorgen ervoor dat we oplossing kunnen bieden met de kwaliteitseisen die passen bij het beste netwerk van Nederland

Beste van twee 

Nogmaals, voor de eindklant én de partner staat in alle gevallen centraal dat hij niks merkt van eventuele koppelingen tussen Microsoft Teams en Cisco (Broadsoft). Ruigrok: “Dat moet naadloos gaan. Stel dat jij tijdens onze (Teams) call nu gebeld wordt op je 06, dan verdwijnt de call naar je voicemail. Wij hebben het bijvoorbeeld zo ingesteld dat dat belletje doorgeschakeld wordt en geregistreerd.” Uiteindelijk vindt alles plaats in de cloud, zoals het trunken van de Microsoft Teams telefooncentrale (PhoneSystem of Business Voice), net zoals Cisco (Broadsoft) ook in de cloud draait. Cloud is vaak synoniem voor gemak, maar achter de schermen liggen deze koppelingen wel wat gecompliceerder, stelt Ruigrok. “Dat is nog niet zo eenvoudig georganiseerd. Cisco (Broadsoft) kan prima doorverbinden naar Microsoft Teams, maar weet dan niet meer dat er al een belletje is doorverbonden even ervoor. Voor zo’n imperfectie staan wij dan in contact met het ontwikkelteam van Microsoft, om met elkaar een oplossing te bedenken. En dan is er weer een kleine hobbel uit de koppeling van de systemen gehaald. Zo biedt KPN Partner Network met Teams Direct Routing via de partners het beste van twee werelden. Optimaal samenwerken in Microsoft Teams terwijl Cisco (BroadSoft) een optimale bereikbaarheid garandeert. Ruigrok: “Onze ontwikkelteams schakelen intensief en zorgen ervoor dat we oplossing kunnen bieden met de kwaliteitseisen die passen bij het beste netwerk van Nederland.” 

We leveren alle bouwblokken voor de complete ICT van élke ondernemer

Contactcenter

Microsoft Teams ontwikkelt zich vanuit telecom-perspectief steeds meer als volwaardig contactcenter. Binnen het specifieke portfolio rond hosted telefonie en Microsoft Teams biedt KPN Partner Network een nieuwe receptionist. Ruigrok: “Voor de receptiefuncties hebben we de recepti client van PeterConnects aan ons portfolio toegevoegd. Zij zijn specialist in het samenbrengen van communicatie en context.” PeterConnects biedt in Q4 2020 een hybride product met een koppeling tussen Microsoft Teams én Cisco (Broadsoft). 

(red: PeterConnects is onlangs overgenomen door Anywhere365 een contact center oplossing voor Microsoft Teams.)

Inzicht in data

Binnen het hosted telefonieportfolio van RoutIT (HIP) en KPN (KPN EEN) is een uitgebreide telefonie en callcenter BI-tool aanwezig waarmee inzicht gegenereerd kan worden in alle beschikbare data uit het telefonie platform. Of het nu gaat om een gemiste oproep, tot volledige call center integratie met een wallboard. Zeker nu data-analytics steeds belangrijk aan het worden is in bedrijfsprocessen, dus ook in communicatie. Ruigrok: “Bij veel callcenters werken nu meer mensen thuis. We hebben een dashboard ontwikkeld waarmee je op maat gemaakte callcenterdata, grafieken en SLA’s ook thuis op je eigen wallboard kunt bekijken, op bijvoorbeeld een tweede scherm, tablet of mobiele telefoon.”

Mobiel centraal

De smartphone is momenteel het allerbelangrijkste product in de telecom, stelt Frank Ruigrok vast. “De wereld van vast verandert snel en steeds meer communicatie gaat via mobiel. We geven ontzettend veel gas op vast-mobiele integratie ook in combinatie met bellen via Teams. Ons doel is om ervoor te zorgen dat de ondernemer altijd bereikbaar is. Daar ligt onze toegevoegde waarde. Wij zorgen ervoor dat gesprekken altijd opgenomen worden of dat de klant geïnformeerd wordt dat hij een gesprek gemist heeft. Want een gemist gesprek kan zomaar een gemiste order betekenen.”

Groei in VoIP

“Met KPN Partner Network zijn we niet alleen hosted VoIP-leverancier. We leveren alle bouwblokken voor de complete ICT van élke ondernemer. Ook extra veilige internetverbindingen met gegarandeerde bandbreedte en automatische 4G back-up en een naadloze integratie tussen vaste- en mobiele telefonie”, stelt Ruigrok. “Als PSDN (public switched data network) calling onderdeel gaat uitmaken van Office 365 dan is dat een oplossing naast de huidige VoIP aanbieders.” Die markt is volgens de specialist nu wel aan het verzadigen met een penetratie in Nederland van 75 procent met een doorgroei naar maximaal 85 procent over vijf jaar. Het gevolg daarvan is onder andere. een consolidatie onder de alternatieve aanbieders in Nederland. Daarmee zijn we andere landen ver voor, zoal de VS, waar het nu op 22 procent ligt, en Duitsland waar het nog moet beginnen. In Duitland is RoutIT op basis van het succes in Nederland inmiddels al meer dan anderhalf jaar actief.

Waarde toevoegen

Voor KPN Partner Network betekent dat er de komende periode waarde toegevoegd gaat worden aan de diensten van Microsoft, om het voor partners interessant te maken. Op terreinen als veiligheid, connectiviteit en redundantie bijvoorbeeld. Ruigrok: “We proberen voor onze partners telkens nieuwe diensten te ontwikkelen, zodat we samen een goede boterham kunnen blijven verdienen. En daarbij, het verdienmodel van de toekomst zit niet in het verkopen van losse diensten, een pakket of een licentie, maar waarde toevoegen aan de bedrijfsprocessen van je klant. Als je de tooling daarvan optimaal inricht kun je ze inzichten geven Dat is echt het allerbelangrijkste en we zien dat ook gebeuren. Er is een enorme consolidatie in de markt. IT en telecom hebben elkaar nodig en vullen elkaar ook prima aan. Daarbij zetten we verder in op het versterken van onze partners vanuit het idee: landelijke dekking met lokale presence.” Ruigrok nog tot slot: “Ik geloof in synergie. Enerzijds binnen het KPN Partner Network en Microsoft. Maar nog belangrijker: tussen ons en onze KPN Partner Network partners. Partners zijn de belangrijkste schakel in het automatiseringsproces: ze kennen het bedrijfsproces van de klant, kunnen de klant echt helpen optimaliseren en zullen hierdoor succesvol zijn in de toekomst. Wij kunnen ze van de juiste producten en diensten voorzien. In het verleden zagen telecomoperators Teams als een bedreiging, maar inmiddels is wel duidelijk dat het een toevoeging is, waar we samen iets moois van kunnen maken.”

Contactcenter 

Microsoft Teams ontwikkelt zich vanuit telecom-perspectief steeds meer als volwaardig contactcenter. Binnen het specifieke portfolio rond hosted telefonie en Microsoft Teams biedt KPN Partner Network een nieuwe receptionist. Ruigrok: “Voor de receptiefuncties hebben we de recepti client van PeterConnects aan ons portfolio toegevoegd. Zij zijn specialist in het samenbrengen van communicatie en context.” PeterConnects biedt in Q4 2020 een hybride product met een koppeling tussen Microsoft Teams én Cisco (Broadsoft). 

(red: PeterConnects is onlangs overgenomen door Anywhere365 een contact center oplossing voor Microsoft Teams.) 

Inzicht in data 

Binnen het hosted telefonieportfolio van RoutIT (HIP) en KPN (KPN EEN) is een uitgebreide telefonie en callcenter BI-tool aanwezig waarmee inzicht gegenereerd kan worden in alle beschikbare data uit het telefonie platform. Of het nu gaat om een gemiste oproep, tot volledige call center integratie met een wallboard. Zeker nu data-analytics steeds belangrijk aan het worden is in bedrijfsprocessen, dus ook in communicatie. Ruigrok: “Bij veel callcenters werken nu meer mensen thuis. We hebben een dashboard ontwikkeld waarmee je op maat gemaakte callcenterdata, grafieken en SLA’s ook thuis op je eigen wallboard kunt bekijken, op bijvoorbeeld een tweede scherm, tablet of mobiele telefoon.” 

Mobiel centraal 

De smartphone is momenteel het allerbelangrijkste product in de telecom, stelt Frank Ruigrok vast. “De wereld van vast verandert snel en steeds meer communicatie gaat via mobiel. We geven ontzettend veel gas op vast-mobiele integratie ook in combinatie met bellen via Teams. Ons doel is om ervoor te zorgen dat de ondernemer altijd bereikbaar is. Daar ligt onze toegevoegde waarde. Wij zorgen ervoor dat gesprekken altijd opgenomen worden of dat de klant geïnformeerd wordt dat hij een gesprek gemist heeft. Want een gemist gesprek kan zomaar een gemiste order betekenen.” 

Groei in VoIP 

“Met KPN Partner Network zijn we niet alleen hosted VoIP-leverancier. We leveren alle bouwblokken voor de complete ICT van élke ondernemer. Ook extra veilige internetverbindingen met gegarandeerde bandbreedte en automatische 4G back-up en een naadloze integratie tussen vaste- en mobiele telefonie”, stelt Ruigrok. “Als PSDN (public switched data network) calling onderdeel gaat uitmaken van Office 365 dan is dat een oplossing naast de huidige VoIP aanbieders.” Die markt is volgens de specialist nu wel aan het verzadigen met een penetratie in Nederland van 75 procent met een doorgroei naar maximaal 85 procent over vijf jaar. Het gevolg daarvan is onder andere. een consolidatie onder de alternatieve aanbieders in Nederland. Daarmee zijn we andere landen ver voor, zoal de VS, waar het nu op 22 procent ligt, en Duitsland waar het nog moet beginnen. In Duitland is RoutIT op basis van het succes in Nederland inmiddels al meer dan anderhalf jaar actief. 

Waarde toevoegen 

Voor KPN Partner Network betekent dat er de komende periode waarde toegevoegd gaat worden aan de diensten van Microsoft, om het voor partners interessant te maken. Op terreinen als veiligheid, connectiviteit en redundantie bijvoorbeeld. Ruigrok: “We proberen voor onze partners telkens nieuwe diensten te ontwikkelen, zodat we samen een goede boterham kunnen blijven verdienen. En daarbij, het verdienmodel van de toekomst zit niet in het verkopen van losse diensten, een pakket of een licentie, maar waarde toevoegen aan de bedrijfsprocessen van je klant. Als je de tooling daarvan optimaal inricht kun je ze inzichten geven Dat is echt het allerbelangrijkste en we zien dat ook gebeuren. Er is een enorme consolidatie in de markt. IT en telecom hebben elkaar nodig en vullen elkaar ook prima aan. Daarbij zetten we verder in op het versterken van onze partners vanuit het idee: landelijke dekking met lokale presence.” Ruigrok nog tot slot: “Ik geloof in synergie. Enerzijds binnen het KPN Partner Network en Microsoft. Maar nog belangrijker: tussen ons en onze KPN Partner Network partners. Partners zijn de belangrijkste schakel in het automatiseringsproces: ze kennen het bedrijfsproces van de klant, kunnen de klant echt helpen optimaliseren en zullen hierdoor succesvol zijn in de toekomst. Wij kunnen ze van de juiste producten en diensten voorzien. In het verleden zagen telecomoperators Teams als een bedreiging, maar inmiddels is wel duidelijk dat het een toevoeging is, waar we samen iets moois van kunnen maken.” 

Uitgelichte Vacatures

ITchannelPRO-202402
Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.