• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Gevolgen prijsverhogingen door telco’s

iedereen moet op de kleintjes letten

11-01-2023
euros geld
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De eerste aanbieders van mobiele telefonie hebben inmiddels de prijsverhogingen voor het nieuwe jaar bekend gemaakt. Door de inflatie in Europa wordt bellen, appen en mobiel internetten overal een stuk duurder. Wat betekent die voor de uitrol en adoptie van nieuwe diensten?

Prijsverhoging en grotere bundels

euros geldIn Nederland heeft T-Mobile de stap genomen de prijzen met 8.6 procent te verhogen. Naar Nederlandse begrippen is dat zeer fors, maar het is een door de inflatie gerechtvaardigde stijging. In Duitsland is de eerste aanbieder gekomen met een prijsaanpassing van 10,2 procent. Bij de Belgen rekent Orange ongeveer 10 procent meer voor de meeste abonnementen. Om de prijsschok de verzachten worden wel voor alle abonnementen de databundels vergroot. Daardoor is het niet helemaal mogelijk de huidige en nieuwe situatie met elkaar te vergelijken.

Britten tot 17,9% duurder uit

Dat aanpassen van de databundels is een slimme zet om dat klanten aan boord te houden. Voor de Britse telco’s en MVNO’s zal dat nog een hele opgave worden, want daar gaan de maandelijkse kosten met minimaal 13,9 procent (!) omhoog, uitschieter is Virgin Mobile dat de prijzen met 17,9 procent opschroeft. Bij dergelijke percentages zal een substantiële groep een downgrade van het abonnement gaan overwegen. Een paar GB aan data weggeven zal daar weinig indruk maken.

Diensten worden wel vaker duurder. Iedere aanbieder kan per jaar de inflatiecorrectie doorvoeren. Normaal hebben eindgebruikers dan ook geen mogelijkheid het contract door dat soort prijsverhogingen op te zeggen. Nu de inflatie opeens zo hoog is geldt die regel nog steeds. Voor zakelijke gebruikers gelden andere regels, die worden in de regel gehouden aan de contractsduur.

Die contractsduur zal bij elke telco en MVNO goed in de gaten gehouden gaan worden. Churn is een ontwikkeling die op de voet wordt gevolgd, maar waarschijnlijker is het dat klanten op die moment kiezen voor een meer sober abonnement, een downgrade dus.

“primeur”

Als dat op grotere schaal gebeurt is er sprake van een “primeur”. Alles wijst er ook op dat we in Europa daar meer me te maken gaan krijgen. De abonnee wil zijn nummer niet kwijt, maar heeft geen zin of ruimte maandelijks meer te betalen. Voor de aanbieders van de diensten betekent het dat de inkomsten minder snel stijgen dan gehoopt. Iets dergelijks komt wel vaker voor. Bij de uitrol van 3G en 4G klopten de rekenmodellen ook niet helemaal. Groot verschil was toen wel dat de inflatie hier geen roet in het eten gooide, dat is nu wel het geval.

Ook telco’s letten op de kleintjes

Daarom zullen investeringen voor nieuwe diensten waarschijnlijk opnieuw tegen het licht gehouden worden. Bij elke beslissing zal meer dan ooit gekeken worden of de beoogde uitrol en adoptie wel min of meer gelijk opgaan. Ook de telco’s hebben immers te maken met leveranciers die met prijsverhogingen komen en zullen dus op de kleintjes moeten letten.

Tags: mobiele telefonietrend

GerelateerdeBerichten

Verizon

3G uitzetten kost Verizon ruim 900.000 klanten

2023/02/07
the lay off - ontslagrondes

2023 Ontslagrondes zijn niet uniek

2023/01/24
Volgend bericht

Ontslagrondes in 2023

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid