Voor de EU is oktober de Cyber security Maand en dan wordt de consument extra geïnformeerd over veilig online gedrag. De thema maand stelt in Nederland weinig voor. Dat terwijl er alle reden is, want er is iets aan de hand met de online consumenten als het gaat on online shoppen en vertrouwen.
Als onderzoek wordt gedaan naar veilig online shoppen komen al snel vragen over “het groene slotje” en andere zichtbare kenmerken ter sprake. Dat is niet de basis van onderzoek dat OpSec Security heeft laten uitvoeren. 2.600 consumenten in vijf grote landen zijn afgelopen zomer benaderd met een vragenlijst. Doel was inzichtelijk te krijgen wat men onder veilig online shoppen verstaat en wat de negatieve ervaringen zijn.
Bij het onderzoek ging het minder om de technische maatregelen die shoppers en aanbieders kunnen treffen. Veel meer gaat het om perceptie, verwachtingen en imago. Vragen op dat niveau zijn ook voor het kanaal belangrijk. Het is weliswaar geen directe partij voor het onderzoek, de klanten van de MSP of kanaalpartner zijn dat wel!
Dat er iets fout kan gaan is daarbij duidelijk. De vrees met vormen van cybercrime geconfronteerd te worden is niet alleen groot. Er zijn genoeg deelnemers aan het onderzoek die er al ervaring mee hebben.
Covid-19 en phishing
Nog ernstiger is dat sinds de eerste Covid-19 maatregelen 51 procent meer phishing mails in de digitale postbus heeft aangetroffen. Een substantieel deel geeft verder aan meer dan voorheen nepspullen te hebben gezien of per abuis te hebben besteld. Hier speelt natuurlijk een rol dat de consument sinds dit voorjaar vaker online is voor zowel werk, school als puur privé. De perceptie is daarbij dat online minder veilig is geworden. Dat hierbij een denkfout is gemaakt doet er verder niet aan toe. De consument heeft het gevoel dat er meer aan de hand is dan vorig jaar.
Daarmee komt het onderzoek op een zeer belangrijke vraag uit: hoe kan de consument beter beschermd worden. Voor 55 procent van de geënquêteerden is het een uitgemaakte zaak: online aanbieders (zowel de winkeliers als de platformen) moeten meer doen om de klant te beschermen. Daarbij wordt gedacht aan meer toezicht op het aanbod en vooral meer toezicht om te voorkomen dat klantdata weglekt of wordt misbruikt.
Het rapport geeft zeer beknopt, maar met onderbouwing, aan dat “de consument” zich meer zorgen maakt als het gaat om veilig online shoppen. Dat is iets dat de e-retailer zich moet aantrekken. En de partijen die er voor zorgen dat de retailer online opereert moeten dat ook weten.