• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Vertrouwen en wantrouwen na datalek of cybercrime aanval

30-09-2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De meerderheid van consumenten zegt bedrijven, die slachtoffer zijn geweest van een datalek of succesvolle cybercrime aanval, minder te vertrouwen en meer te wantrouwen. Dat is de eerste belangrijke conclusie van een onderzoek van KPMG in Canada. Het sluit aan op eerder onderzoek van de organisatie in andere landen.

Imago en vertrouwen

Elke ondernemer kent de spreuk: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat dit een kern van waarheid heeft blijkt uit onderzoek van KPMG. De global accountants en consultancy speler doet jaarlijks meerdere onderzoeken. Het onderzoek over consumenten vertrouwen en het imago van ondernemingen is recent in Canada doorgevoerd. Een vergelijkbaar onderzoek is vorig jaar door KPMG in Maleisië gedaan. Toen was bij het onderzoek ook aandacht voor bankzaken, in het Canadese onderzoek werd de link met het e-commerce gedrag gelegd.

Canadezen zijn huiverig zaken te doen met een bedrijf waarvan bekend is dat het slachtoffer is geworden van cybercrime of dat er data is gelekt. 90 procent zal dan niet zomaar meer persoonsgegevens invullen of achterlaten. Het vertrouwen is daarvoor te beschadigd. Hoe goed het imago van het bedrijf voor het security incident was speelt dan geen rol meer.

Datalekken in Maleisië

Maleisië heeft de dubieuze reputatie een van de landen te zijn met de meeste incidenten in de bancaire sector. Maar liefst 47 procent van de inwoners weet dan een keer, of zelfs vaker, de financiële gegevens zijn gelekt.

Mede als gevolg daarvan is het een van de landen waar men apps en wifi op grote schaal wantrouwt. Toch hebben de incidenten niet geleid tot een massaal overstappen van klanten of het dumpen van de apps.

De reden voor de hogere klantloyaliteit heeft alles te maken met imago en vertrouwen. De banken die slachtoffer zijn geworden van succesvolle cybercrime aanvallen en/of datalekken hebben dat niet verhuld. Ze zijn – zonder druk van de toezichthouders! – zelf actief gaan communiceren. Daarmee is de directe schade niet verholpen. Het zorgde er wel voor dat de klanten begrepen wat er fout was gegaan en waar ze zelf extra op moesten letten.

Van banken naar cloud

Het praktische van de genoemde KPMG onderzoeken is dat er ook naar andere sectoren wordt gekeken. Steeds gaat het daarbij om de vraag wat er gebeurt als klanten het vertrouwen in een bedrijf verliezen door datalekken en cybercrime en of dan sprake is van wantrouwen in een product of techniek. Zelfs de cloudsector is zo in kaart gebracht. Daarmee is dit onderzoek (PDF) een goed onderbouwde reminder dat de grootste schade van een datalek niet het directe financiële verlies is. De schade die het lastigst te repareren valt heeft te maken met imago en vertrouwen en dat geldt niet alleen voor B2C, maar ook voor B2B.

Tags: onderzoek

GerelateerdeBerichten

Genetec_Logo

Genetec publiceert ‘2022 State of Physical Security Report’ 

2022/12/02
Amerikaanse kruideniers

Wat levert investeren in IT een kruidenier op?

2022/09/14
Volgend bericht

NETGEAR lanceert Insight Managed Bedrijfsrouter BR200

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid