• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Southwest Airlines of waarom je niet moet besparen op IT

Problemen luchtvaartmaatschappij leiden tot $1,1 miljard verlies

02-05-2023
southwest airlines
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Wie zoekt op “Southwest Meltdown” komt een lange lijst met artikelen over de problemen van deze luchtvaartmaatschappij tegen en die hebben allemaal te maken met IT. Dit bedrijf is een voorbeeld van waartoe bezuinigen op IT kan leiden. Enkele dagen terug is de totale schade van de IT meltdown nog verder toegenomen. De teller staat nu op $1,1 miljard, een onvoorstelbaar hoog bedrag.

Complete chaos

southwest airlines
Eind vorig jaar, vlak voor Amerikanen weer eens massaal op reis gingen, viel de IT bij Southwest Airlines uit. Niet minder dan 16.000 vluchten werden doorgehaald. Op tal van luchthavens stonden koffers torenhoog opgestapeld. Er was geen mogelijkheid mensen of koffers te vervoeren. De locatie van vliegtuigen was onbekend, personeel was op de verkeerde plek aanwezig. Kortom een complete chaos. Om de ellende nog erger te maken kreeg de concurrentie ook een tik, want overstappers van en naar Southwest Airlines kwamen niet opdagen of bleven ontredderd op luchthavens achter.

Aanvankelijk wees de directie het weer als veroorzaker van de overlast aan. Storm in een deel van het land had de planning ontregeld. In reactie daarop werden mutaties door personeel en reizigers doorgevoerd in een dusdanig hoog tempo dat de IT omviel.

IT uit startfase

Insiders tipten al direct de pers dat er een andere verklaring was. De IT van het bedrijf stamt nog uit de startfase. Toen had Southwest net aan een dozijn toestellen. Daarbij hoort IT van een bescheiden omvang. Dat klinkt als legacy. Van een bijzondere aard, want het is gewoon knap met IT bedoeld voor 10+ toestellen een vloot van inmiddels 700+ vliegtuigen bij te houden. Daarom ging het ook mis, de software kon niet meer dan 300 mutaties achter elkaar verwerken. Dat zoveel passagiers min of meer tegelijk iets veranderen op basis van 10 toestellen kan amper voorkomen. Maar dat zelfde aantal mutaties is bij honderden toestellen helemaal niet zo veel. Anders gezegd: dit was een probleem dat ooit moest gebeuren en dat tot 2022 alles goed ging is puur geluk geweest.

Hoe te voorkomen

Er loopt ook nu nog steeds een discussie. Het weer was de aanleiding, maar bijna iedereen accepteert dat dit ooit moest gebeuren. Maar de vraag hoe dit had kunnen voorkomen, daar lopen de meningen fors uiteen.

Er is geen datacenter op zwart gegaan, er waren geen glasvezels kapot. Ransomware speelde evenmin een rol. Dus veiligheid, redundantie en dergelijke hebben hier geen rol gespeeld. Dit was software die staakte en waarschijnlijk ook de gebruikte hardware. Hoe is het mogelijk dat een bedrijf, de directie, de IT beheerders, de toezichthouders nooit in de gaten hebben gehad dat de IT omgeving zo wankel was? Een analist heeft de jaarverslagen van de laatste 10 jaar doorgenomen en vastgesteld dat er nooit iets is geschreven over “major technology initiatives”. Dat doet vermoeden dat er slechts wat onderhoud is gedaan van de bestaande infra, wat bij IT gelijk staat aan besparen.

Totale schade

Het bedrijf heeft inmiddels aangekondigd de komende vijf jaar voor $1,3 miljard te gebruiken voor het “annual operating budget to maintaining and upgrading IT systems” Dat komt overeen met 80% van de winst van 2021. Over heel 2022 is nog een winst gemaakt van $550 miljoen, dat is na aftrek van het verlies in december van $220 miljoen. Het eerste kwartaal van dit jaar was er weer rode inkt nodig, want er is $159 miljoen verlies geboekt. Dat komt omdat in de problemen in december alleen al in het eerste kwartaal voor een $325 miljoen minder omzet heeft gezorgd. Het na-ijleffect van een week geen IT zal ook nog in het tweede kwartaal doorwerken. De directie hoopt de totale schade te kunnen “beperken” tot $1,1 miljard. Dat is het prijskaartje van verkeerd omgaan met en vooral bezuinigen op IT door Southwest Airlines.

Tags: hardwaresoftware

GerelateerdeBerichten

xkcd.com-2347

Een boeiende draad op Mastodon over libssh2 en de CRA

2025/07/31

Importheffingen in Amerika raken resellers overal ter wereld

2025/07/15
Volgend bericht
tmt sector abnamro

ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon