• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Southwest Airlines of waarom je niet moet besparen op IT

Problemen luchtvaartmaatschappij leiden tot $1,1 miljard verlies

02-05-2023
southwest airlines
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Wie zoekt op “Southwest Meltdown” komt een lange lijst met artikelen over de problemen van deze luchtvaartmaatschappij tegen en die hebben allemaal te maken met IT. Dit bedrijf is een voorbeeld van waartoe bezuinigen op IT kan leiden. Enkele dagen terug is de totale schade van de IT meltdown nog verder toegenomen. De teller staat nu op $1,1 miljard, een onvoorstelbaar hoog bedrag.

Complete chaos

southwest airlines
Eind vorig jaar, vlak voor Amerikanen weer eens massaal op reis gingen, viel de IT bij Southwest Airlines uit. Niet minder dan 16.000 vluchten werden doorgehaald. Op tal van luchthavens stonden koffers torenhoog opgestapeld. Er was geen mogelijkheid mensen of koffers te vervoeren. De locatie van vliegtuigen was onbekend, personeel was op de verkeerde plek aanwezig. Kortom een complete chaos. Om de ellende nog erger te maken kreeg de concurrentie ook een tik, want overstappers van en naar Southwest Airlines kwamen niet opdagen of bleven ontredderd op luchthavens achter.

Aanvankelijk wees de directie het weer als veroorzaker van de overlast aan. Storm in een deel van het land had de planning ontregeld. In reactie daarop werden mutaties door personeel en reizigers doorgevoerd in een dusdanig hoog tempo dat de IT omviel.

IT uit startfase

Insiders tipten al direct de pers dat er een andere verklaring was. De IT van het bedrijf stamt nog uit de startfase. Toen had Southwest net aan een dozijn toestellen. Daarbij hoort IT van een bescheiden omvang. Dat klinkt als legacy. Van een bijzondere aard, want het is gewoon knap met IT bedoeld voor 10+ toestellen een vloot van inmiddels 700+ vliegtuigen bij te houden. Daarom ging het ook mis, de software kon niet meer dan 300 mutaties achter elkaar verwerken. Dat zoveel passagiers min of meer tegelijk iets veranderen op basis van 10 toestellen kan amper voorkomen. Maar dat zelfde aantal mutaties is bij honderden toestellen helemaal niet zo veel. Anders gezegd: dit was een probleem dat ooit moest gebeuren en dat tot 2022 alles goed ging is puur geluk geweest.

Hoe te voorkomen

Er loopt ook nu nog steeds een discussie. Het weer was de aanleiding, maar bijna iedereen accepteert dat dit ooit moest gebeuren. Maar de vraag hoe dit had kunnen voorkomen, daar lopen de meningen fors uiteen.

Er is geen datacenter op zwart gegaan, er waren geen glasvezels kapot. Ransomware speelde evenmin een rol. Dus veiligheid, redundantie en dergelijke hebben hier geen rol gespeeld. Dit was software die staakte en waarschijnlijk ook de gebruikte hardware. Hoe is het mogelijk dat een bedrijf, de directie, de IT beheerders, de toezichthouders nooit in de gaten hebben gehad dat de IT omgeving zo wankel was? Een analist heeft de jaarverslagen van de laatste 10 jaar doorgenomen en vastgesteld dat er nooit iets is geschreven over “major technology initiatives”. Dat doet vermoeden dat er slechts wat onderhoud is gedaan van de bestaande infra, wat bij IT gelijk staat aan besparen.

Totale schade

Het bedrijf heeft inmiddels aangekondigd de komende vijf jaar voor $1,3 miljard te gebruiken voor het “annual operating budget to maintaining and upgrading IT systems” Dat komt overeen met 80% van de winst van 2021. Over heel 2022 is nog een winst gemaakt van $550 miljoen, dat is na aftrek van het verlies in december van $220 miljoen. Het eerste kwartaal van dit jaar was er weer rode inkt nodig, want er is $159 miljoen verlies geboekt. Dat komt omdat in de problemen in december alleen al in het eerste kwartaal voor een $325 miljoen minder omzet heeft gezorgd. Het na-ijleffect van een week geen IT zal ook nog in het tweede kwartaal doorwerken. De directie hoopt de totale schade te kunnen “beperken” tot $1,1 miljard. Dat is het prijskaartje van verkeerd omgaan met en vooral bezuinigen op IT door Southwest Airlines.

Tags: hardwaresoftware

GerelateerdeBerichten

servers - hardware

Druk op OEM producten in kaart gebracht

2023/05/30
Edwin_Kennedy

Edwin Kennedy Codit: ‘Voor een betere, toekomstgerichte wereld’

2023/05/22
Volgend bericht
tmt sector abnamro

ABN AMRO: Cyberdreiging onder mkb'ers flink toegenomen

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid