• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Datacenters – over incidenten weten we te weinig

juistheid en volledigheid van de input niet te controleren

11-04-2023
uptime
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het Uptime Institute kwam de laatste week van maart met de nieuwste cijfers over incidenten in datacenters. Dit soort onderzoek heeft al jaren met een groot probleem te maken. Deze keer kwam dat al direct op de eerste slides naar voren: we weten te weinig.

uptimeUptime brengt al jaren rapporten uit over de kwaliteit van datacenters en daarom kijkt men ook naar incidenten. Logisch, want van missers kan men leren. Missers, van welke aard en omvang, helpen niet alleen de betroffen bedrijven. Als de input slim wordt verwerkt is de bron niet meer te herleiden en kan de lezer er toch genoeg van opsteken om herhaling bij hem te voorkomen.

Drie bronnen

Men heeft drie bronnen tot zijn beschikking. Dat zijn de “publieke rapporten”, “Uptime survey” en een database met “Abnormale incidenten”. Uptime maakt er tegenwoordig geen geheim meer van, maar zelfs de combinatie van deze bronnen is onvoldoende om echt inzicht te krijgen van de problemen in en rond datacenters.

Waarom dat is weet elke analist, marktonderzoeker en insider al jaren. Het begint er mee dat wat op social media of in de pers verschijnt niet per se het volledige verhaal is. “Stroomstoring bij datacenter A” klinkt als een heldere beschrijving, maar dat is het juist niet. De oorzaak van de storing kan binnen of buiten het gebouw liggen. Het kan betrekking hebben de alle feeds, of maar enkelen. De toestand van de noodstroomvoorziening is bij deze korte klachtomschrijving eveneens onbekend. Bijna elke melding die naar buiten komt schreeuwt dus om meer tekst en uitleg. Vaak blijft dat achterwege.

Beperkingen

De enquêtes die Uptime rondstuurt hebben ook een probleem en dat is onvermijdelijk bij deze manier van onderzoek. Zelfs in het geval van een gerichte mailing met uitnodiging is er letterlijk nul komma nul garantie dat de respons volledig of correct is. In het geval van Uptime wordt de vragenlijst zo breed in de markt gezet dat niet eens te achterhalen is of de adressanten wel iets met datacenters te maken hebben.

Tenslotte is er nog die derde bron, de database met “abnormale incidenten”. Die bestaat uit meldingen die op basis vertrouwelijkheid zijn gedeeld en waarvan elke “identifier” is verwijderd. Garantie dat deze input geheel correct en volledig is ontbreekt uiteraard.

Door de drie bronnen te combineren krijgt Uptime een beter beeld, maar het zegt daarbij wel dat er de nodige onzekerheid blijft bestaan.

Waarom is dit alles belangrijk? Ten eerste is Uptime een van de weinigen die regelmatig en al over een langere periode rapporteren. Niet alleen over incidenten trouwens, maar ook over bijvoorbeeld de ontwikkelingen rond koeling en Pue. Als zelfs deze organisatie toegeeft niet alles in kaart te kunnen brengen is dat geen goed nieuws voor bijvoorbeeld toezichthouders die zich voorbereiden op de handhaving van NIS2.

AVG ontbreekt

Maar er is nog iets dat speelt. Bij de vragen die Uptime stelt over outages en incidenten lijkt er met een grote boog om een bekend begrip te worden gelaveerd. Nergens is terug te vinden of een datacenter door een outage of incident een probleem heeft gehad met de AVG/GDPR. Dat begrip komt nergens voor. Tijdens het webinar ontbrak ook elke verwijzing. De oplettende lezer ziet wel dat ransomware als bron van incidenten wordt genoemd.

Het is iets te makkelijk om te stellen dat het altijd en uitsluitend de klanten van een datacenter zijn die op de AVG moeten letten. De kans is groot dat Uptime dat ook wel weet maar dat de vragenlijsten te weinig ruimte bieden daar dieper op in te gaan. AVG is hier uitgelicht, maar er zijn nog wel wat meer mogelijke issues die op de warme belangstelling van toezichthouders kunnen rekenen.

Voor alle duidelijkheid, dit is geen kritiek op Uptime. Men ziet in dat meerdere incidenten in en rond datacenters met de huidige methodiek niet beter in kaart te brengen zijn. Die eerlijkheid wordt absoluut gewaardeerd.

Tags: datacenteronderzoek

GerelateerdeBerichten

Datacenter Den Helder-800-foto2013-08-10

Enige datacenter van Den Helder heeft wederom een primeur

2023/05/24
Qupra Rob Jansen

Interview Rob Jansen van wholesale serviceprovider Qupra

2023/05/17
Volgend bericht
copaco_cloud

Copaco Cloud verrijkt portfolio met cybersecuritytools

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid