• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Onaangename kriebels van world backup day

Want er wordt te makkelijk over belangrijke punten gestapt

31-03-2023
data backup
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De postbus van de redactie is overspoeld met persberichten die inhaken op de world backup day. Dat vendoren het een goed idee vinden om een dag aan te wijzen waarop backups extra aandacht krijgen, daar is niets mis mee. Waar wel iets mis mee is staat hier onder genoemd.

OVH

data backup

Noem het toeval, maar de eerste persberichten rond deze dag zijn op het zelfde moment verstuurd dat in de pers melding werd gemaakt van twee rechtszaken die OVH heeft verloren. OVH zal altijd geassocieerd blijven met de grote brand in het datacenter complex bij Straatsburg in maart 2021. Die brand heeft behoorlijke consequenties gehad en het eind is nog niet in zicht, want er staan nog meer rechtszaken op de rol.

Er is een directe link tussen backups en de backup dag aan de ene kant en de brand bij OVH aan de andere kant. Iedereen met een beetje verstand van data opslaan weet van de 1,2,3 regel af. OVH klanten die zich daar aan hielden hebben een hoge prijs betaald, want na de brand bleek dat OVH de data helemaal niet over meerdere fysiek gescheiden lokaties had verspreid. De afstand tussen DC1 en DC2 bedroeg maar een paar meter, genoeg voor de vlammen om over te slaan. Nog erger is dat in een aantal gevallen men schijnbaar niet meer heeft gedaan dan de backups op twee verschillende (virtuele?) machines te zetten, die in het zelfde gebouw stonden.

 

Kriebels

Over de brand, de fouten, de claims en de rechtszaken is echt heel veel geschreven. Als je de zaak hebt gevolgd en de persberichten over de wereld backup dag leest, dan moet dat gaan kriebelen. Het blijkt namelijk dat verreweg de meeste berichten rond world backup day totaal voorbijgaan aan een paar essentiële punten. Het zijn punten waar elke klant vragen over zou moeten stellen. Nog beter is het als elke aanbieder van backup diensten proactief over deze punten communiceert, dus nog voor de klant er over begint.

Reactie Tuxis

Die punten heeft ITchannelPRO de afgelopen dagen voorgelegd aan enkele aanbieders in deze markt. Als eerste geven we de reactie van Ronald Otto van Tuxis.

Hoe duidelijk sturen jullie op echt fysiek gescheiden opslag van data / backups?

Sowieso wijzen we onze klant er altijd op dat alle data in 1 datacenter geen goed idee is.

Standaard draaien de omgevingen voor klanten in Ede en gaan de backups naar het datacenter in Amsterdam. In bijzondere gevallen waarbij dit niet zo is, laten we de klant dat weten. We sturen er dus niet op, het is onze default.

Hoe duidelijk vragen je klanten hierom?

Omdat we het standaard goed geregeld hebben en dat ook uitleggen krijgen we de vraag niet meer. De keren dat we het vergeten te vertellen, of nog niet op dat punt aangekomen waren komt de vraag wel. Toch merk ik wel dat het idee heerst dat er in een datacenter nooit iets mis kan gaan als is zo’n brand als bij OVH minder waarschijnlijk.

Is het te controleren dat locaties ook echt fysiek gescheiden zijn?

Jazeker. De oplossing waarmee we de backups maken staat alleen in Amsterdam. Mocht de klant dat willen, dan kunnen we dat zelfs laten zien. Ook in het netwerk is te zien dat het verkeer naar Amsterdam gaat door naamgeving in routers (als zijn wij natuurlijk diegene die de namen geven)

Dat netwerk is wel gekoppeld met Ede maar kan ook op zichzelf draaien en blijft bereikbaar vanaf het internet wanneer het hele netwerk uitvalt in Ede.

Ronald gaf verder nog het volgende aan: Er is een punt dat vaak vergeten wordt. Je hebt backups, maar kun je erbij in het geval van een disaster (zoals een datacenter dat is uitgebrand). En wat heb je nodig om die backups te kunnen herstellen? Uitgaande van het ergste en dat wij je niet kunnen helpen omdat alle datacenters in Ede niet meer bruikbaar zijn, dan kun je In ons geval kun ergens servers huren met Proxmox (de virtualisatielaag die wij gebruiken), en de backup daarin beschikbaar maken waarna het restoren kan beginnen.

Tags: back-updatadatacenter

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30
handelsverdrag-VK-India

Handelsverdrag India – Verenigd Koninkrijk en data

2025/07/28
Volgend bericht

X2com eerste distributeur van Youfone Zakelijk

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon