• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Circulaire IT Xelion 2023Gamma augustus Optimaal contact in Teams - Meer info kopie NaN-1 ITchannelPRO-2023-04 ICP-2023-04-topbanner-1144 ICT_Partnerevent-2023 superleaderbord_xelion_partner_event

OVH wijst klanten afgebrand datacenter op de AVG verplichtingen

goed bedoeld maar incompleet

13-04-2021
ovhcloud
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

ovhcloudDe brand bij OVH, die tot het verlies van een deel van het datacenter heeft geleid, zorgt ook voor meldingen onder de AVG. Dat staat te lezen op de FAQ pagina’s over de gevolgen van de brand die online zijn gezet. Daarbij is de bedoeling goed, de uitwerking is echter matig.

Klanten informeren

Over de brand bij OVH is al veel geschreven. De oorzaak zou iets met de noodstroomvoorziening te maken kunnen hebben. Het onderzoek loopt nog en met enige regelmaat verschijnt daarover een update. Wat ook online wordt bijgehouden is het staat van de herstelwerkzaamheden. Klanten konden daarom al snel inschatten of hun data tijdelijk of blijvend offline zou zijn.

Voor een groep klanten was daarbij al snel duidelijk dat het einde verhaal was voor de data. De containers die als SBG2 bekend stonden hebben zoveel schade opgelopen dat de hardware als verloren moet worden beschouwd. Dat is ook voor een deel van SBG1 aan de hand, maar de meeste schade is in SBG2 ontstaan.

Schade en bedrijfscontinuïteit

Klanten stelden en stellen natuurlijk veel vragen over het verlies van de hardware en daarmee de software, applicaties en data. Voor het gros van de SBG2 klanten was er geen positief nieuws te melden. Helemaal niet als ze zelfs voor een (betere) back-up procedure hadden gezorgd.

Over dat laatste is door OVH en de pers echt al veel geschreven. Begrijpelijk, want zonder back-up is brandschade op een schaal als bij SBG2 letterlijk een bedreiging voor de bedrijfscontinuïteit van de klanten die het betreft.

OVH FAQ over de AVG

Er is echter nog iets dat speelt en dat niets met een back-up te maken heeft. OVH heeft op de Franse FAQ pagina’s over de brand vragen over “personal data” opgenomen. OVH wijst de lezers er op dat ze onder de AVG binnen 72 uur melding moeten maken van een datalek als die data door de brand in datacenter SBG2 verloren is gegaan. Een beknopte versie van die Franse tekst is ook op de Engelstalige FAQ verschenen.

De bedoeling van die melding mag duidelijk zijn. OVH informeert daarmee de klanten over de reikwijdte van de AVG. Veel klanten zullen natuurlijk niet eerder te maken hebben gehad met een dergelijk onherroepelijk dataverlies. Ze zullen ook niet weten dat ook dit gemeld moet worden bij de toezichthouders.

Beknopt en incompleet

Wat OVH communiceert is echter beknopt en incompleet. Daar is kritiek op te geven, maar het bedrijf heeft in ieder geval wel wat gedaan. De aanleiding is bekend en dat verklaart ook deels waarom het als haastwerk overkomt.

In het kader van de wijze lessen die de datacentersector en klanten van de brand kunnen leren kan het geen kwaad na te denken over een betere beschrijving van die meldplicht. Een datacenter mag en kan zonder meer in de contracten, leveringsvoorwaarden en ook in de FAQs heel goed kunnen omschrijven bij welke incidenten in het datacenter de klanten een melding van een datalek moeten doen. Daarmee heeft het datacenter in ieder geval aan de eerste verplichting voldaan.

Klanten van een datacenter, zoals een MSP of SaaS aanbieders kunnen die boodschap ook weer integreren in de communicatie naar de eigen klanten toe. Zo weet een groter deel van de keten wanneer een incident in een datacenter leidt tot AVG verplichtingen verderop in die keten.

Tags: AVGdatacenter

GerelateerdeBerichten

Amsterdam Stopera_2063

Amsterdam en de datacenters moeten gaan bewegen

2023/09/15
koelunit - stockfoto

Storing bij Gyro center door uitval koelunits

2023/09/10
Volgend bericht

42 procent meer mobiele belminuten door coronacrisis

Uitgelichte Vacatures

pocos-400400

Pocos: Vacature Support Engineer (FG 6)

door Rashid Niamat
18-07-2023
0

Wolk-met-rondjes -Bright Access

Bright Access zoekt: Marketing-coördinator

door Rashid Niamat
26-06-2023
0

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

ALE Connex23 partnerevent

03-10-2023 - 19:00

Webinar: de impact van NIS2 op jouw organisatie

05-10-2023 - 16:15

NETGEAR webinar netwerkonderhoud

05-10-2023 - 16:00

TNO Cybersecurity Marktdag

12-10-2023 - 17:00

Tesorion Microsegmentation: Pole Position against Hackers!

26-10-2023 - 20:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid