• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Onaangename kriebels van world backup day

Want er wordt te makkelijk over belangrijke punten gestapt

31-03-2023
data backup
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De postbus van de redactie is overspoeld met persberichten die inhaken op de world backup day. Dat vendoren het een goed idee vinden om een dag aan te wijzen waarop backups extra aandacht krijgen, daar is niets mis mee. Waar wel iets mis mee is staat hier onder genoemd.

OVH

data backup

Noem het toeval, maar de eerste persberichten rond deze dag zijn op het zelfde moment verstuurd dat in de pers melding werd gemaakt van twee rechtszaken die OVH heeft verloren. OVH zal altijd geassocieerd blijven met de grote brand in het datacenter complex bij Straatsburg in maart 2021. Die brand heeft behoorlijke consequenties gehad en het eind is nog niet in zicht, want er staan nog meer rechtszaken op de rol.

Er is een directe link tussen backups en de backup dag aan de ene kant en de brand bij OVH aan de andere kant. Iedereen met een beetje verstand van data opslaan weet van de 1,2,3 regel af. OVH klanten die zich daar aan hielden hebben een hoge prijs betaald, want na de brand bleek dat OVH de data helemaal niet over meerdere fysiek gescheiden lokaties had verspreid. De afstand tussen DC1 en DC2 bedroeg maar een paar meter, genoeg voor de vlammen om over te slaan. Nog erger is dat in een aantal gevallen men schijnbaar niet meer heeft gedaan dan de backups op twee verschillende (virtuele?) machines te zetten, die in het zelfde gebouw stonden.

 

Kriebels

Over de brand, de fouten, de claims en de rechtszaken is echt heel veel geschreven. Als je de zaak hebt gevolgd en de persberichten over de wereld backup dag leest, dan moet dat gaan kriebelen. Het blijkt namelijk dat verreweg de meeste berichten rond world backup day totaal voorbijgaan aan een paar essentiële punten. Het zijn punten waar elke klant vragen over zou moeten stellen. Nog beter is het als elke aanbieder van backup diensten proactief over deze punten communiceert, dus nog voor de klant er over begint.

Reactie Tuxis

Die punten heeft ITchannelPRO de afgelopen dagen voorgelegd aan enkele aanbieders in deze markt. Als eerste geven we de reactie van Ronald Otto van Tuxis.

Hoe duidelijk sturen jullie op echt fysiek gescheiden opslag van data / backups?

Sowieso wijzen we onze klant er altijd op dat alle data in 1 datacenter geen goed idee is.

Standaard draaien de omgevingen voor klanten in Ede en gaan de backups naar het datacenter in Amsterdam. In bijzondere gevallen waarbij dit niet zo is, laten we de klant dat weten. We sturen er dus niet op, het is onze default.

Hoe duidelijk vragen je klanten hierom?

Omdat we het standaard goed geregeld hebben en dat ook uitleggen krijgen we de vraag niet meer. De keren dat we het vergeten te vertellen, of nog niet op dat punt aangekomen waren komt de vraag wel. Toch merk ik wel dat het idee heerst dat er in een datacenter nooit iets mis kan gaan als is zo’n brand als bij OVH minder waarschijnlijk.

Is het te controleren dat locaties ook echt fysiek gescheiden zijn?

Jazeker. De oplossing waarmee we de backups maken staat alleen in Amsterdam. Mocht de klant dat willen, dan kunnen we dat zelfs laten zien. Ook in het netwerk is te zien dat het verkeer naar Amsterdam gaat door naamgeving in routers (als zijn wij natuurlijk diegene die de namen geven)

Dat netwerk is wel gekoppeld met Ede maar kan ook op zichzelf draaien en blijft bereikbaar vanaf het internet wanneer het hele netwerk uitvalt in Ede.

Ronald gaf verder nog het volgende aan: Er is een punt dat vaak vergeten wordt. Je hebt backups, maar kun je erbij in het geval van een disaster (zoals een datacenter dat is uitgebrand). En wat heb je nodig om die backups te kunnen herstellen? Uitgaande van het ergste en dat wij je niet kunnen helpen omdat alle datacenters in Ede niet meer bruikbaar zijn, dan kun je In ons geval kun ergens servers huren met Proxmox (de virtualisatielaag die wij gebruiken), en de backup daarin beschikbaar maken waarna het restoren kan beginnen.

Tags: backupdatadatacenter

GerelateerdeBerichten

trust security cyber

Inflatie als security risico

2023/06/06
CyrusOne-datacenter

CyrusOne plannen voor de Nederlandse markt drastisch gewijzigd

2023/06/05
Volgend bericht
X2com-twitter-logo

X2com eerste distributeur van Youfone Zakelijk

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid