• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

GfK: Hoe groen is winkelend Nederland?

10-03-2021
GfK
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

GfKDoor toenemende ecologische bedreigingen steeg in 2019 al de wereldwijde bezorgdheid over klimaatverandering naar een recordhoogte. En die urgentie neemt door de pandemie niet af, zo blijkt uit de GfK Global Green Gauge 2020-studie.  

De GfK Global Green Gauge 2020 is een wereldwijde studie die merken een diepgaande blik biedt op de houding en het gedrag van duurzame consumenten over de hele wereld. Opvallend is dat het nummer één en snelst groeiende segment in de wereld, Glamour Green, het minst vertegenwoordigd is door consumenten in Nederland. Consumenten in het segment Glamour Green laten graag hun ecovriendelijk gedrag en aankopen zien aan anderen. Slechts 23 procent van de Nederlandse consumenten valt in dit segment ten opzichte van 44 procent wereldwijd. Met 52 procent valt met name Generatie Z (15 – 21 jaar) in deze groene groep. Kenmerkend voor Glamour Greens is dat groen een trend lijkt te zijn die een bepaalde status met zich meebrengt.

Jaded 

Nederlandse consumenten vallen vaker in het minst milieubewuste segment (genaamd Jaded) dan enig ander land ter wereld. Dit segment wordt in Nederland gedomineerd door de Generatie X (40 – 54 jaar) en Boomers (55+ jaar). Kenmerkend voor deze groep is dat ze minder rekening houden met het milieu bij hun aankopen. Ondanks dat winkelend Nederland minder groen uit de verf komt ten opzichte van de rest van de wereld, zegt 77 procent van de Nederlandse consumenten het belangrijk te vinden dat bedrijven milieuvriendelijke verantwoorde acties ondernemen. Hoe kun je hier als bedrijf het beste op inspelen en welke doelgroep kun je het beste aanspreken? 

Generatie Z 

Op dit moment sturen Millennials (22 – 39 jaar) veel milieuvriendelijk gedrag als gevolg van hun levensfase, maar vergis je niet. De jongste generatie, Gen Z (15-21 jaar) zal waarschijnlijk de bescherming van het milieu veel verder doorvoeren als ze hun volwassen leven binnenstappen. De bezorgdheid van Gen Z over de planeet is niet afgenomen sinds Covid-19. Die bezorgdheid blijft bij hen tot ze in de bloei van hun carrière en gezinsleven komen én machtigere consumenten worden. Het is dus redelijk om te verwachten dat hun groene houding de toekomst van belangrijke industrieën gaat bepalen. 

Product-as-a-service 

De deeleconomie en product-as-a-service-modellen geven consumenten toegang tot producten zonder permanent eigendom. Dit beloven duurzame oplossingen te zijn als het leidt tot een verbetering van de levensduur van het product, en het verbruik tot een minimum wordt beperkt. De toekomst lijkt positief met de jongere generaties en consumenten met een hoger inkomen. Deze twee groepen hebben de meeste interesse in product-as-a-servie-modellen.

Prioriteit in detailhandel 

Bijna 16 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan weleens een tweedehands IT–product gekocht te hebben. Naar verwachting loopt dit aantal de komende jaren flink op. Dit verklaart ook het toenemend aantal retailers en tweedehands elektronicasites zoals Swappa en Coolblue, die gebruikte elektronische apparaten aanbieden. Ideaal voor consumenten die gedwongen thuiswerken en studeren of de behoefte hebben om ook post-Covid thuis te blijven werken. Zij kunnen op deze manier een betaalbare, ergonomische werkplek inrichten.  

What’s next? 

Naar verwachting zijn laptops en smartphones de eerstvolgende productgroepen die aan de beurt zijn in de circulaire IT. Huawei is een mooi voorbeeld. Het merk lanceert in Beijing, bekend als de hoofdstad van shared fietsen en powerbanks, de eerste shared laptopservice van Huawei’s submerk Honor. Gebruikers kunnen de MagicBook, een budgetlaptop, laten bezorgen via een food delivery–app. Ook is er een interessante verschuiving zichtbaar in de wereldwijde markt voor gebruikte smartphones. Deze zal in 2023 naar verwachting 332,9 miljoen eenheden bedragen met een CAGR van 13,6 procent van 2018 tot 2023. Hiermee wordt de groei voor nieuwe smartphones overtroffen. Er zijn, kortom, genoeg signalen dat de wegwerpcultuur langzaam verdwijnt uit het straatbeeld en de circulaire economie en reCommerce de mainstream bereiken. 

Bron: GfK Consumer Life Global & GfK Global Green Gauge® 2020 study 

GerelateerdeBerichten

Dell logo

Waar Dell zich wel en niet zorgen om moet maken

2025/08/01
AFIBER-Jochem-de-Gruyter 3

Zomercolumn Jochem de Gruyter – AFIBER

2025/08/01
Volgend bericht
valkenburg

Anna Valkenburg wordt channelmanager bij Liquidware

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon