• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

GfK: Hoe groen is winkelend Nederland?

10-03-2021
GfK
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

GfKDoor toenemende ecologische bedreigingen steeg in 2019 al de wereldwijde bezorgdheid over klimaatverandering naar een recordhoogte. En die urgentie neemt door de pandemie niet af, zo blijkt uit de GfK Global Green Gauge 2020-studie.  

De GfK Global Green Gauge 2020 is een wereldwijde studie die merken een diepgaande blik biedt op de houding en het gedrag van duurzame consumenten over de hele wereld. Opvallend is dat het nummer één en snelst groeiende segment in de wereld, Glamour Green, het minst vertegenwoordigd is door consumenten in Nederland. Consumenten in het segment Glamour Green laten graag hun ecovriendelijk gedrag en aankopen zien aan anderen. Slechts 23 procent van de Nederlandse consumenten valt in dit segment ten opzichte van 44 procent wereldwijd. Met 52 procent valt met name Generatie Z (15 – 21 jaar) in deze groene groep. Kenmerkend voor Glamour Greens is dat groen een trend lijkt te zijn die een bepaalde status met zich meebrengt.

Jaded 

Nederlandse consumenten vallen vaker in het minst milieubewuste segment (genaamd Jaded) dan enig ander land ter wereld. Dit segment wordt in Nederland gedomineerd door de Generatie X (40 – 54 jaar) en Boomers (55+ jaar). Kenmerkend voor deze groep is dat ze minder rekening houden met het milieu bij hun aankopen. Ondanks dat winkelend Nederland minder groen uit de verf komt ten opzichte van de rest van de wereld, zegt 77 procent van de Nederlandse consumenten het belangrijk te vinden dat bedrijven milieuvriendelijke verantwoorde acties ondernemen. Hoe kun je hier als bedrijf het beste op inspelen en welke doelgroep kun je het beste aanspreken? 

Generatie Z 

Op dit moment sturen Millennials (22 – 39 jaar) veel milieuvriendelijk gedrag als gevolg van hun levensfase, maar vergis je niet. De jongste generatie, Gen Z (15-21 jaar) zal waarschijnlijk de bescherming van het milieu veel verder doorvoeren als ze hun volwassen leven binnenstappen. De bezorgdheid van Gen Z over de planeet is niet afgenomen sinds Covid-19. Die bezorgdheid blijft bij hen tot ze in de bloei van hun carrière en gezinsleven komen én machtigere consumenten worden. Het is dus redelijk om te verwachten dat hun groene houding de toekomst van belangrijke industrieën gaat bepalen. 

Product-as-a-service 

De deeleconomie en product-as-a-service-modellen geven consumenten toegang tot producten zonder permanent eigendom. Dit beloven duurzame oplossingen te zijn als het leidt tot een verbetering van de levensduur van het product, en het verbruik tot een minimum wordt beperkt. De toekomst lijkt positief met de jongere generaties en consumenten met een hoger inkomen. Deze twee groepen hebben de meeste interesse in product-as-a-servie-modellen.

Prioriteit in detailhandel 

Bijna 16 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan weleens een tweedehands IT–product gekocht te hebben. Naar verwachting loopt dit aantal de komende jaren flink op. Dit verklaart ook het toenemend aantal retailers en tweedehands elektronicasites zoals Swappa en Coolblue, die gebruikte elektronische apparaten aanbieden. Ideaal voor consumenten die gedwongen thuiswerken en studeren of de behoefte hebben om ook post-Covid thuis te blijven werken. Zij kunnen op deze manier een betaalbare, ergonomische werkplek inrichten.  

What’s next? 

Naar verwachting zijn laptops en smartphones de eerstvolgende productgroepen die aan de beurt zijn in de circulaire IT. Huawei is een mooi voorbeeld. Het merk lanceert in Beijing, bekend als de hoofdstad van shared fietsen en powerbanks, de eerste shared laptopservice van Huawei’s submerk Honor. Gebruikers kunnen de MagicBook, een budgetlaptop, laten bezorgen via een food delivery–app. Ook is er een interessante verschuiving zichtbaar in de wereldwijde markt voor gebruikte smartphones. Deze zal in 2023 naar verwachting 332,9 miljoen eenheden bedragen met een CAGR van 13,6 procent van 2018 tot 2023. Hiermee wordt de groei voor nieuwe smartphones overtroffen. Er zijn, kortom, genoeg signalen dat de wegwerpcultuur langzaam verdwijnt uit het straatbeeld en de circulaire economie en reCommerce de mainstream bereiken. 

Bron: GfK Consumer Life Global & GfK Global Green Gauge® 2020 study 

GerelateerdeBerichten

Nationale Voice Monitor 2023

2023/06/02
ey-reimagining-industry-futures-2023-report

EY over investeringen in 5G

2023/06/02
Volgend bericht
valkenburg

Anna Valkenburg wordt channelmanager bij Liquidware

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid