• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Forza Refurbished: ‘We gaan onze productie verdubbelen’

Jan-Willem van Dijk, CEO van Forza Refurbished

08-03-2021
Forza Refurbished: ‘We gaan onze productie verdubbelen’

Jan-Willem van Dijk

Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Iedereen die Jan-Willem kent zal het beamen: het is een rasondernemer. Hij heeft ambitie, focus, werkt keihard (hoewel dat eigenlijk niet meer de bedoeling was) en weet welk pad hij moet bewandelen om wat hij wil, voor elkaar te krijgen. Een gesprek met Jan-Willem: hoe kijkt hij terug op dat gekke 2020 en wat zijn de plannen voor de komende periode? 

Hoe was 2020 voor Forza? Zou je die data met onze lezers willen delen?  

Forza Refurbished: ‘We gaan onze productie verdubbelen’
Jan-Willem van Dijk

“Zeker. We zitten hier in een transparant kantoor zoals je ziet, en we zijn ook een transparant bedrijf. Vorig jaar hadden we 38 miljoen euro omzet, een groei van 32 procent. In 2020 hebben we bijna 150.000 units verkocht, een groei van 38 procent. Ik voorzie dat de markt blijft groeien en dan is het aan ons om ons aandeel daarin minimaal te behouden.” 

Hoe komt het dat Forza zo lekker gaat?  

“In deze markt draait het als producent om drie zaken. Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid. Qua prijs moet de afstand met Apple nieuw groot genoeg zijn (minimaal twintig procent). Ook de kwaliteit van de devices moet goed zijn. We gebruiken gespecialiseerde softwarecontroles en daar bovenop nog visuele menselijke controles. Iedere iPhone en iPad wordt op meer dan vijftig punten getest. En tenslotte, als je geen voorraad hebt, kun je niet leveren. Wij hebben standaard zo’n vijftienduizend iPhones en duizenden iPads verkoopklaar. Dat is prettig voor al onze klanten.”  

Waarom stijgt de vraag naar refurbished?  

Consumenten en zakelijke klanten kijken naar het prijsvoordeel. Dat voordeel is significant (twintig tot zestig procent). Het argument duurzaamheid speelt wel een rol, maar vooral op de achtergrond. Tegelijkertijd zien we dat het vertrouwen in refurbished toeneemt. Dat een bedrijf als Koopjedeal dagelijks op tv adverteert voor onder meer refurbished Apple is goed voor de hele branche. Hoe breder refurbished wordt aangeboden, hoe meer het geaccepteerd wordt als een uitstekend alternatief voor Apple nieuw. Inmiddels staat 66 procent van de Nederlanders open voor Apple Refurbished. Hierin speelt het Keurmerk Refurbished een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat klanten bereid zijn om gemiddeld 44 euro extra te betalen voor een iPhone met het Keurmerk Refurbished in vergelijking met een refurbished iPhone zonder dat Keurmerk.” 

Wat is nog een belangrijke uitdaging? 

“Voorraad houden, kwaliteit en goede service leveren kost uiteraard geld. We hebben op dit moment 75 medewerkers op de payroll en we geven veel geld uit aan kwaliteitscontroles. Ons resultaat voor belasting over 2020 bedraagt over de omzet 2,7 procent positief. Dat komt overeen met 1 miljoen euro. De marges onderaan de streep zijn klein, omgerekend slechts 6 euro per toestel. Daar ligt dus nog wel een uitdaging.”  

Waar komt jullie omzet vandaan?    

“Ten eerste bij de telecomresellers, dat zijn er honderden in zowel Nederland als België. Deze categorie is zowel in 2020 als 2021 hard geraakt door de coronacrisis. Ik ga ervan uit dat dit kanaal de handschoen weer oppakt zodra de lockdown definitief voorbij is. Met Forza Refurbished zijn uitstekende marges te maken en voor Apple komen mensen naar de winkel. Daarnaast maken we omzet met onze eigen webshop en bij online partners als KPN en Leapp, dealsites zoals Groupdeal en VeePee, platformen als Amazon, bol.com en refurbished.nl en we bedienen ook de (groot)zakelijke markt in Nederland. Zo hebben we voor een gezondheidsorganisatie in Brabant recent 1.300 iPhone 11’s geleverd. We zien dat de non-profit sectoroog heeft voor het duurzame aspect.” 

Hoeveel kan die markt nog groeien?  

Ik maak graag de vergelijking met de automarkt. Worden er jaarlijks meer nieuwe auto’s verkocht of meer occassions? Occassions zijn voor iedereen financieel beter bereikbaar. En omdat auto’s in de loop der tijd kwalitatief steeds beter zijn geworden, gaan ze ook steeds langer mee. Mensen hebben ook vertrouwen in Bovag Keurmerk Garanties.   

Diezelfde vergelijking kun je maken voor de Apple Refurbished markt. Daar hebben we ook een kwalitatief superieur product (Apple) én een Keurmerk waarin vertrouwen is. Al staat de Apple Refurbished markt nog maar aan het begin. Maar met groeipercentages van dertig tot veertig procent op refurbished gaan we hard diezelfde kant op.” 

Hoe gaan jullie zelf inspelen op die groei? 

Er zijn vijf bedrijven in Nederland met het Keurmerk Refurbished. Wij produceren voor drie van de vijf Keurmerk bedrijven in Nederland. Naast onszelf zijn dat iUsed en Leapp.  Onze productiecapaciteit bedraagt momenteel duizend units (iPhones en iPads) per dag. In de zomer gaan we die capaciteit verder uitbreiden. Dan gaan drie afdelingen (financiële administratie, online en sales) naar een andere verdieping in ons pand. En de vijfhonderd vierkante meter die dan vrijkomt gaan we inzetten om de productie van devices en de afdeling servicedesk nog verder uit te breiden. Op die manier kunnen we de productie verdubbelen. De groei zit met name in het buitenland, bij de platformen en in de b2b-markt.”  

Kun je de groei wel bijhouden met het aannemen van repair technici?  

“We hebben het voordeel dat we in dezelfde stad zitten als DB Schencker. Dat is de onderaannemer van Apple voor de retouren van Apple in Europa. Daarom kunnen we goed aan gekwalificeerde Apple–professionals kunnen komen. Tegelijkertijd is het ook zo dat we inmiddels zwaardere repairs verkopen dan defecten aan opkopers. Dat heeft voor ons als bijkomend voordeel dat de kwaliteit van onze stock beter is geworden. Immers, zwaardere repairs kunnen in theorie altijd weer terugkerende klachten krijgen.” 

Wat waren de bestverkochte types?  

“In 2020 waren dat de iPhone 7, 8 en X. Voor 2021 verwachten we dat XS, SE 2020 en 11 daar gaan bijkomen als commerciële toppers. De bestverkochte iPads zijn de iPad 2017, 2018 en 2019. iPads worden steeds belangrijker en de dominantie van Apple op de tabletmarkt wordt alleen maar groter. Dat heeft uiteraard ook te maken met corona en het toenemende online werken door werknemers, studenten en scholieren. En ook opa en oma moeten vandaag de dag online aan de gang. We hebben een keuze gemaakt voor een focus op iPhones en iPads. We zijn gestopt met MacBooks. De omzetten waren te klein, kennelijk waren we hier niet goed genoeg in.” 

In hoeverre heeft corona invloed op de business? 

“Het geeft ons zowel voor- als nadeel. De online verkopen zijn extreem gegroeid. Maar we ervaren ook nadelen. Zo zijn de verzendkosten zowel nationaal als internationaal geëxplodeerd. Dan ontvang je een mededeling per mail dat per die datum de prijzen fors worden verhoogd in verband met corona en die gaan ook echt niet meer omlaag. Als je dan een bedrijf hebt met marges van slechts enkele procentpunten, dan is dat een hard gelach.” 

Zijn jullie inmiddels een bekende naam?  

“Uit onderzoek is gebleken dat Forza en Leapp spontaan de twee meest genoemde namen zijn als het gaat om refurbished. Hier hebben we de afgelopen jaren systematisch veel in geïnvesteerd. Denk onder meer aan een grootschalige landelijke radiocampagne op zenders als 538 en Slam. We zijn shirtsponsor geweest van NAC Breda en Erben Wennemars was drie jaar lang het gezicht van Forza. In 2020 zijn we een groot partnership aangegaan met Sanoma. Via advertenties, advertorials en redactionele bijdragen hebben we veel aandacht gegenereerd via onder meer Nu.nl, Libelle, Margriet, Veronica Magazine en de Tina. Ook die actie is goed geweest voor het investeren in onze naam. Van die bekende naam profiteren wederverkopers op hun beurt ook weer. In toenemende mate vragen klanten actief naar Forza. Ik kijk dan ook met een goed gevoel naar 2021.” 

GerelateerdeBerichten

Genetec_Logo

Genetec krijgt nieuwe certificeringen veiligheid en privacy

2023/02/03
ams-ix

AMS-IX partner NL MWC in Barcelona

2023/02/03
Volgend bericht
canalys

PC-markt groeit dit jaar acht procent, verwacht Canalys

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid