• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Gevolgen prijsverhogingen door telco’s

iedereen moet op de kleintjes letten

11-01-2023
euros geld
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De eerste aanbieders van mobiele telefonie hebben inmiddels de prijsverhogingen voor het nieuwe jaar bekend gemaakt. Door de inflatie in Europa wordt bellen, appen en mobiel internetten overal een stuk duurder. Wat betekent die voor de uitrol en adoptie van nieuwe diensten?

Prijsverhoging en grotere bundels

euros geldIn Nederland heeft T-Mobile de stap genomen de prijzen met 8.6 procent te verhogen. Naar Nederlandse begrippen is dat zeer fors, maar het is een door de inflatie gerechtvaardigde stijging. In Duitsland is de eerste aanbieder gekomen met een prijsaanpassing van 10,2 procent. Bij de Belgen rekent Orange ongeveer 10 procent meer voor de meeste abonnementen. Om de prijsschok de verzachten worden wel voor alle abonnementen de databundels vergroot. Daardoor is het niet helemaal mogelijk de huidige en nieuwe situatie met elkaar te vergelijken.

Britten tot 17,9% duurder uit

Dat aanpassen van de databundels is een slimme zet om dat klanten aan boord te houden. Voor de Britse telco’s en MVNO’s zal dat nog een hele opgave worden, want daar gaan de maandelijkse kosten met minimaal 13,9 procent (!) omhoog, uitschieter is Virgin Mobile dat de prijzen met 17,9 procent opschroeft. Bij dergelijke percentages zal een substantiële groep een downgrade van het abonnement gaan overwegen. Een paar GB aan data weggeven zal daar weinig indruk maken.

Diensten worden wel vaker duurder. Iedere aanbieder kan per jaar de inflatiecorrectie doorvoeren. Normaal hebben eindgebruikers dan ook geen mogelijkheid het contract door dat soort prijsverhogingen op te zeggen. Nu de inflatie opeens zo hoog is geldt die regel nog steeds. Voor zakelijke gebruikers gelden andere regels, die worden in de regel gehouden aan de contractsduur.

Die contractsduur zal bij elke telco en MVNO goed in de gaten gehouden gaan worden. Churn is een ontwikkeling die op de voet wordt gevolgd, maar waarschijnlijker is het dat klanten op die moment kiezen voor een meer sober abonnement, een downgrade dus.

“primeur”

Als dat op grotere schaal gebeurt is er sprake van een “primeur”. Alles wijst er ook op dat we in Europa daar meer me te maken gaan krijgen. De abonnee wil zijn nummer niet kwijt, maar heeft geen zin of ruimte maandelijks meer te betalen. Voor de aanbieders van de diensten betekent het dat de inkomsten minder snel stijgen dan gehoopt. Iets dergelijks komt wel vaker voor. Bij de uitrol van 3G en 4G klopten de rekenmodellen ook niet helemaal. Groot verschil was toen wel dat de inflatie hier geen roet in het eten gooide, dat is nu wel het geval.

Ook telco’s letten op de kleintjes

Daarom zullen investeringen voor nieuwe diensten waarschijnlijk opnieuw tegen het licht gehouden worden. Bij elke beslissing zal meer dan ooit gekeken worden of de beoogde uitrol en adoptie wel min of meer gelijk opgaan. Ook de telco’s hebben immers te maken met leveranciers die met prijsverhogingen komen en zullen dus op de kleintjes moeten letten.

Tags: mobiele telefonietrend

GerelateerdeBerichten

Wat stuwt de groei van datacenters in Duitsland

2025/07/09
euro geld

Onderbelicht aspect van de Amerikaanse handelspolitiek

2025/06/26
Volgend bericht

Ontslagrondes in 2023

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon