Iedereen die Jan-Willem kent zal het beamen: het is een rasondernemer. Hij heeft ambitie, focus, werkt keihard (hoewel dat eigenlijk niet meer de bedoeling was) en weet welk pad hij moet bewandelen om wat hij wil, voor elkaar te krijgen. Een gesprek met Jan-Willem: hoe kijkt hij terug op dat gekke 2020 en wat zijn de plannen voor de komende periode?
Hoe was 2020 voor Forza? Zou je die data met onze lezers willen delen?
“Zeker. We zitten hier in een transparant kantoor zoals je ziet, en we zijn ook een transparant bedrijf. Vorig jaar hadden we 38 miljoen euro omzet, een groei van 32 procent. In 2020 hebben we bijna 150.000 units verkocht, een groei van 38 procent. Ik voorzie dat de markt blijft groeien en dan is het aan ons om ons aandeel daarin minimaal te behouden.”
Hoe komt het dat Forza zo lekker gaat?
“In deze markt draait het als producent om drie zaken. Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid. Qua prijs moet de afstand met Apple nieuw groot genoeg zijn (minimaal twintig procent). Ook de kwaliteit van de devices moet goed zijn. We gebruiken gespecialiseerde softwarecontroles en daar bovenop nog visuele menselijke controles. Iedere iPhone en iPad wordt op meer dan vijftig punten getest. En tenslotte, als je geen voorraad hebt, kun je niet leveren. Wij hebben standaard zo’n vijftienduizend iPhones en duizenden iPads verkoopklaar. Dat is prettig voor al onze klanten.”
Waarom stijgt de vraag naar refurbished?
Consumenten en zakelijke klanten kijken naar het prijsvoordeel. Dat voordeel is significant (twintig tot zestig procent). Het argument duurzaamheid speelt wel een rol, maar vooral op de achtergrond. Tegelijkertijd zien we dat het vertrouwen in refurbished toeneemt. Dat een bedrijf als Koopjedeal dagelijks op tv adverteert voor onder meer refurbished Apple is goed voor de hele branche. Hoe breder refurbished wordt aangeboden, hoe meer het geaccepteerd wordt als een uitstekend alternatief voor Apple nieuw. Inmiddels staat 66 procent van de Nederlanders open voor Apple Refurbished. Hierin speelt het Keurmerk Refurbished een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat klanten bereid zijn om gemiddeld 44 euro extra te betalen voor een iPhone met het Keurmerk Refurbished in vergelijking met een refurbished iPhone zonder dat Keurmerk.”
Wat is nog een belangrijke uitdaging?
“Voorraad houden, kwaliteit en goede service leveren kost uiteraard geld. We hebben op dit moment 75 medewerkers op de payroll en we geven veel geld uit aan kwaliteitscontroles. Ons resultaat voor belasting over 2020 bedraagt over de omzet 2,7 procent positief. Dat komt overeen met 1 miljoen euro. De marges onderaan de streep zijn klein, omgerekend slechts 6 euro per toestel. Daar ligt dus nog wel een uitdaging.”
Waar komt jullie omzet vandaan?
“Ten eerste bij de telecomresellers, dat zijn er honderden in zowel Nederland als België. Deze categorie is zowel in 2020 als 2021 hard geraakt door de coronacrisis. Ik ga ervan uit dat dit kanaal de handschoen weer oppakt zodra de lockdown definitief voorbij is. Met Forza Refurbished zijn uitstekende marges te maken en voor Apple komen mensen naar de winkel. Daarnaast maken we omzet met onze eigen webshop en bij online partners als KPN en Leapp, dealsites zoals Groupdeal en VeePee, platformen als Amazon, bol.com en refurbished.nl en we bedienen ook de (groot)zakelijke markt in Nederland. Zo hebben we voor een gezondheidsorganisatie in Brabant recent 1.300 iPhone 11’s geleverd. We zien dat de non-profit sectoroog heeft voor het duurzame aspect.”
Hoeveel kan die markt nog groeien?
Ik maak graag de vergelijking met de automarkt. Worden er jaarlijks meer nieuwe auto’s verkocht of meer occassions? Occassions zijn voor iedereen financieel beter bereikbaar. En omdat auto’s in de loop der tijd kwalitatief steeds beter zijn geworden, gaan ze ook steeds langer mee. Mensen hebben ook vertrouwen in Bovag Keurmerk Garanties.
Diezelfde vergelijking kun je maken voor de Apple Refurbished markt. Daar hebben we ook een kwalitatief superieur product (Apple) én een Keurmerk waarin vertrouwen is. Al staat de Apple Refurbished markt nog maar aan het begin. Maar met groeipercentages van dertig tot veertig procent op refurbished gaan we hard diezelfde kant op.”
Hoe gaan jullie zelf inspelen op die groei?
Er zijn vijf bedrijven in Nederland met het Keurmerk Refurbished. Wij produceren voor drie van de vijf Keurmerk bedrijven in Nederland. Naast onszelf zijn dat iUsed en Leapp. Onze productiecapaciteit bedraagt momenteel duizend units (iPhones en iPads) per dag. In de zomer gaan we die capaciteit verder uitbreiden. Dan gaan drie afdelingen (financiële administratie, online en sales) naar een andere verdieping in ons pand. En de vijfhonderd vierkante meter die dan vrijkomt gaan we inzetten om de productie van devices en de afdeling servicedesk nog verder uit te breiden. Op die manier kunnen we de productie verdubbelen. De groei zit met name in het buitenland, bij de platformen en in de b2b-markt.”
Kun je de groei wel bijhouden met het aannemen van repair technici?
“We hebben het voordeel dat we in dezelfde stad zitten als DB Schencker. Dat is de onderaannemer van Apple voor de retouren van Apple in Europa. Daarom kunnen we goed aan gekwalificeerde Apple–professionals kunnen komen. Tegelijkertijd is het ook zo dat we inmiddels zwaardere repairs verkopen dan defecten aan opkopers. Dat heeft voor ons als bijkomend voordeel dat de kwaliteit van onze stock beter is geworden. Immers, zwaardere repairs kunnen in theorie altijd weer terugkerende klachten krijgen.”
Wat waren de bestverkochte types?
“In 2020 waren dat de iPhone 7, 8 en X. Voor 2021 verwachten we dat XS, SE 2020 en 11 daar gaan bijkomen als commerciële toppers. De bestverkochte iPads zijn de iPad 2017, 2018 en 2019. iPads worden steeds belangrijker en de dominantie van Apple op de tabletmarkt wordt alleen maar groter. Dat heeft uiteraard ook te maken met corona en het toenemende online werken door werknemers, studenten en scholieren. En ook opa en oma moeten vandaag de dag online aan de gang. We hebben een keuze gemaakt voor een focus op iPhones en iPads. We zijn gestopt met MacBooks. De omzetten waren te klein, kennelijk waren we hier niet goed genoeg in.”
In hoeverre heeft corona invloed op de business?
“Het geeft ons zowel voor- als nadeel. De online verkopen zijn extreem gegroeid. Maar we ervaren ook nadelen. Zo zijn de verzendkosten zowel nationaal als internationaal geëxplodeerd. Dan ontvang je een mededeling per mail dat per die datum de prijzen fors worden verhoogd in verband met corona en die gaan ook echt niet meer omlaag. Als je dan een bedrijf hebt met marges van slechts enkele procentpunten, dan is dat een hard gelach.”
Zijn jullie inmiddels een bekende naam?
“Uit onderzoek is gebleken dat Forza en Leapp spontaan de twee meest genoemde namen zijn als het gaat om refurbished. Hier hebben we de afgelopen jaren systematisch veel in geïnvesteerd. Denk onder meer aan een grootschalige landelijke radiocampagne op zenders als 538 en Slam. We zijn shirtsponsor geweest van NAC Breda en Erben Wennemars was drie jaar lang het gezicht van Forza. In 2020 zijn we een groot partnership aangegaan met Sanoma. Via advertenties, advertorials en redactionele bijdragen hebben we veel aandacht gegenereerd via onder meer Nu.nl, Libelle, Margriet, Veronica Magazine en de Tina. Ook die actie is goed geweest voor het investeren in onze naam. Van die bekende naam profiteren wederverkopers op hun beurt ook weer. In toenemende mate vragen klanten actief naar Forza. Ik kijk dan ook met een goed gevoel naar 2021.”