• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com Xelion ITchannelPRO-2022-03

De toekomst van de telefoonwinkels

10-11-2021
onderzoek-de-belangrijkste-aankoopcriteria-voor-zakelijke-smartphones
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Door de overvallen in en rond Amsterdam staan telefoonwinkels opeens weer vol in de schijnwerpers. De reden is ronduit negatief, dat mag duidelijk zijn. Tegelijk wordt zo extra duidelijk dat de gouden jaren voor dit soort winkels achter ons liggen.

Goede boterham

onderzoek-de-belangrijkste-aankoopcriteria-voor-zakelijke-smartphonesAan het begin van deze eeuw was er een goede boterham te verdienen voor ondernemers die telefoons en abonnementen verkochten. In die tijd was er naast vraag naar mobieltjes ook nog steeds een vervangingsvraag voor vast toestellen.

In combinatie met de toen nog hogere tarieven en marges, plus lastige contracten, was het een uitgemaakte zaak dat ook de telecomaanbieders zelf in deze markt actief waren. Het aantal Primafoons deed weinig onder van dat van de Blokker. Elk groter winkelcentrum moest er een hebben. In de directe omgeving verschenen de verkooppunten van de nieuwe toetreders op de mobiele markt. Los van die twee werden telefoons ook verkocht bij ketens als de al eerder genoemde Blokker, V&D, de Kijkshop en zelfs de Halfords.

Van die vier ketens is er nog maar een in herkenbare vorm over. Telefoons of simkaarten zullen daar niet veel meer worden verkocht. De vraag naar vaste toestellen is helemaal na 2010 in hoog tempo afgenomen, omdat het aantal vaste lijnen dat ook is. Mobile only huishoudens zijn geen uitzondering meer. Ondernemers hebben ook doorgekregen dat met een goed mobiel abonnement al veel kan worden gedaan. Zij kiezen daarom ook steeds minder vaak voor de combinatie van breedband met een vast nummer.

Vaste toestellen voor VOIP is waarschijnlijk nergens meer de kurk waarop een IT reseller kan drijven. Dat komt vooral omdat er geen (of: amper) meer nieuwe nummers voor het vaste net bijkomen. Wat verder een rol speelt is dat de levensduur van de toestellen een hoge omloopsnelheid in de weg staat.

Mobiele telefoons

En dat laatste begint nu ook een zichtbare rol te spelen bij mobiele telefoons. De omzet van de winkels waar mobieltjes de hoofdbusiness vormen staat onder druk. De consument doet steeds langer met een toestel. Fabrikanten en telco’s willen graag doen geloven dat de langzame invoering van 5G hier een grote rol speelt. De klant blijft wat langer zijn 4G toestel trouw omdat met de overstap naar 5G ook een nieuw toestel nodig is.

De gemiddelde levensduur van een mobieltje is daarom toegenomen van 22 naar 30 maanden zegt de aanbodzijde (bron). Dat andere argumenten een rol spelen mag bekend zijn. Onder de streep heeft het verlengen van die levensduur echter een heel erg zichtbaar effect: de omzet van de gewone fysieke telefoonwinkels staat nog meer onder druk. De markt is verzadigd en neemt parallel daaraan ook nog eens een afwachtende houding aan.

Waar dat toe leidt blijft uit de cijfers die genoemd zijn in de marge van de overvallen op de winkels. Sinds 2017 is per jaar het aantal telefoonwinkels met bijna 100 afgenomen. Dat is voor iedereen zichtbaar. Ketens zijn uit het straatbeeld verdwenen. De ketens die er nog wel zijn waren – ook voor de pandemie- zeker niet altijd echt druk. Onafhankelijke winkels proberen deels met een verbreding van het aanbod nieuwe business aan te boren.

Veel minder opvallend is dat dit zelfde zich eveneens online afspeelt. Het aantal webshops gericht op de Nederlandse markt met smartphones krimpt. Een paar grote webshops lijkt hier steeds mee de dienst uit te maken, maar dat beeld is vertekend door de hoeveelheid reclame die ze maken. Wat die grote webshops wel heel goed laten zien dat de breedte van het aanbod het verschil maakt. Telefoonwinkels die alleen toestellen, wat simkaarten en accessoires verkopen vertegenwoordigen zowel fysiek als online een krimpend aanbod.

Tags: telefonietrend

Gerelateerde Berichten

edit post
hp multifunctionele printer

HP verkocht weer minder printers

2022/08/05
edit post
economie markt

Problemen met supplychain of gebrek aan zicht op de markt?

2022/08/04
Volgend bericht
edit post
RingCentral_Mitel

RingCentral wordt exclusief UCaaS-partner van Mitel

Uitgelichte Vacatures

edit post
pocos-400400

Pocos: Business analist (FG 8/9)

door Rashid Niamat
14-07-2022
0

edit post
pocos-400400

Pocos: Inside Partnermanager (FG 7)

door Rashid Niamat
19-05-2022
0

edit post
ninjaOne

NinjaOne zoekt gedreven Account Executive

door Redactie
04-05-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more

Xelion Partner Event 2022

15-09-2022 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid