Dropbox en Backblaze hebben vorige week kwartaalcijfers laten zien dat cloudstorage een lastige dienst blijft. Klanten maken gebruik van de dienst, maar winstgevendheid is een ander verhaal.
Backblaze
Die publicaties zorgen niet alleen voor veel lezers, maar ook voor veel klanten. Je zou zeggen: dat moet toch tot goede resultaten leiden. Backblaze ziet de aantallen gebruikers alleen maar toenemen. Meer klanten en meer omzet, maar winst is een woord dat Backblaze nog nooit heeft kunnen gebruiken. Het bedrijf heeft echt nog nooit winst gemaakt.
De instroom van klanten blijft ondertussen gestaag doorgaan, de afgelopen vijf jaar leidde dat tot een omzetgroei op jaarbasis van meer dan 20 procent. Een groei om jaloers op te zijn, maar daarbij hoort ook een verlies tot bijna 60 procent (!) van de omzet.
Klanten maken zich duidelijk geen zorgen om de levensvatbaarheid van deze geldverbrander, de gerapporteerde loyaliteit (“bruto retentie”) tikt de 90 procent aan. Ook iets om jaloers op te zijn.
Dropbox
Dan Dropbox, een bedrijf dat iedereen kent. De naamsbekendheid komt door het kopen van een vaste plek op Android toestellen en het leveren van gratis storage. De grote uitdaging van dit bedrijf is heel verklaarbaar het upgraden van gratis accounts naar betaalde.
Dropbox spreekt over “hoge loyaliteit” van de klanten, maar meldt geen percentage. Het beursgenoteerde bedrijf rapporteert “700M+” registered users, 18,24 miljoen daarvan zijn betalend. Betalende klanten maken dus nog geen 3 procent uit, maar dat levert wel een kwartaalomzet van $638 miljoen op. Niet slecht voor een dienst die voor de consument nog steeds gelijk staat aan “gratis”.
De betalende klanten, consumenten en zakelijk bijeen, zijn gemiddeld $140 per jaar kwijt. Bij dat bedrag verbaast het niet dat het bedrijf winst rapporteer. Er is echter een grote maar. De instroom van betalende klanten en daarmee de omzet staat onder druk. De grafieken in presentatie laten dat duidelijk zien. De upsell uit het “stuwmeer” van gratis gebruikers levert gewoon best wel weinig resultaat.
Zo te zien is gratis voor cloudstorage goed om je naamsbekendheid te verhogen en te kunnen schermen met grote aantallen. Veel meer dan dat niet. Een goede reputatie hebben en gezien worden als baken van kennis levert ook weinig rendement op. Het is nog steeds een lastige dienst.