• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Cloudstorage een lastige dienst – over aantallen, winst en gratis

18-11-2024
cloudstorage
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dropbox en Backblaze hebben vorige week kwartaalcijfers laten zien dat cloudstorage een lastige dienst blijft. Klanten maken gebruik van de dienst, maar winstgevendheid is een ander verhaal.

Backblaze

cloudstorageBackblaze heeft door veel communicatie over de diepgaande kennis van storage een behoorlijk sterke naam opgebouwd. Tech gebruikers die iets willen weten van de betrouwbaarheid van harde schijven komen altijd uit bij de – gratis!- publicaties van het bedrijf.

Die publicaties zorgen niet alleen voor veel lezers, maar ook voor veel klanten. Je zou zeggen: dat moet toch tot goede resultaten leiden. Backblaze ziet de aantallen gebruikers alleen maar toenemen. Meer klanten en meer omzet, maar winst is een woord dat Backblaze nog nooit heeft kunnen gebruiken. Het bedrijf heeft echt nog nooit winst gemaakt.

De instroom van klanten blijft ondertussen gestaag doorgaan, de afgelopen vijf jaar leidde dat tot een omzetgroei op jaarbasis van meer dan 20 procent. Een groei om jaloers op te zijn, maar daarbij hoort ook een verlies tot bijna 60 procent (!) van de omzet.

Klanten maken zich duidelijk geen zorgen om de levensvatbaarheid van deze geldverbrander, de gerapporteerde loyaliteit (“bruto retentie”) tikt de 90 procent aan. Ook iets om jaloers op te zijn.

Dropbox

Dan Dropbox, een bedrijf dat iedereen kent. De naamsbekendheid komt door het kopen van een vaste plek op Android toestellen en het leveren van gratis storage. De grote uitdaging van dit bedrijf is heel verklaarbaar het upgraden van gratis accounts naar betaalde.

Dropbox spreekt over “hoge loyaliteit” van de klanten, maar meldt geen percentage. Het beursgenoteerde bedrijf rapporteert “700M+” registered users, 18,24 miljoen daarvan zijn betalend. Betalende klanten maken dus nog geen 3 procent uit, maar dat levert wel een kwartaalomzet van $638 miljoen op. Niet slecht voor een dienst die voor de consument nog steeds gelijk staat aan “gratis”.

De betalende klanten, consumenten en zakelijk bijeen, zijn gemiddeld $140 per jaar kwijt. Bij dat bedrag verbaast het niet dat het bedrijf winst rapporteer. Er is echter een grote maar. De instroom van betalende klanten en daarmee de omzet staat onder druk. De grafieken in presentatie laten dat duidelijk zien. De upsell uit het “stuwmeer” van gratis gebruikers levert gewoon best wel weinig resultaat.

Zo te zien is gratis voor cloudstorage goed om je naamsbekendheid te verhogen en te kunnen schermen met grote aantallen. Veel meer dan dat niet. Een goede reputatie hebben en gezien worden als baken van kennis levert ook weinig rendement op. Het is nog steeds een lastige dienst.

Tags: clouddienstenstorage

GerelateerdeBerichten

pixabay-server-4393370_640

Storage was ooit saai, nu dat is wel anders

2025/08/12
IMG koopt aandelen terug Royalis Investments-400

Ludo Baauw koopt minderheidsbelang Intermax Group terug van Royalis Investments

2025/07/10
Volgend bericht

Digital Trust Center op DigiBouw over digitale weerbaarheid in de bouwsector

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon