• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Klopt de businesscase voor cloudstorage nog wel?

Dropbox groeit niet verder

23-02-2023
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De businesscase voor cloudstorage lijkt zo simpel. Er wordt steeds meer data gecreëerd en die moet worden opgeslagen. Als je daarvoor een clouddienst in het leven roept met een handige app, dan moet het een succes worden. Helaas, de laatste kwartaalcijfers van Dropbox tonen aan dat die vlieger niet op gaat.

Dropbox is een van de tientallen tech bedrijven die tussen 2015 en 2020 naar de beurs is gegaan. Daardoor is er goed zicht op de ontwikkeling van omzet, winst, klantengroei en dus de helle businesscase. Het bedrijf onderscheidt zich van de meeste concurrenten door de app en de naamsbekendheid.

Dropbox heeft het goed aangepakt. Direct vanaf de start heeft het de app laten bundelen met smartphones. Dat is niet gratis, maar het levert wel direct een groot aantal gebruikers en een enorme naamsbekendheid. In 2020 zouden er 700 miljoen geregistreerde gebruikers zijn. Over de definitie van dat begrip valt het nodige te zeggen. Belangrijk is vooral dat in het zelfde jaar 15,5 miljoen betalende klanten actief waren.

Upgrade

Dat is omgerekend iets meer dan 2 procent, heel erg weinig dus. Maar de poel met gratis gebruikers is zo groot dat als zelfs een gering deel daarvan upgrade naar betaald de omzet van het bedrijf de lucht in schiet.

De meeste gratis meelifters maken gebruik van de consumenten storage. Voor zakelijke gebruikers zijn er meer features, met een daarbij horend prijskaartje. Ook hierbij geldt dat iedereen wel kan inzien dat het upgraden van gratis consument naar betaald zakelijk erg prettig is voor de omzet.

Het idee dat de omzet alleen maar kon toenemen door die twee upgrade opties en het gegeven dat er steeds meer data komt die ergens moet worden gelaten speelde een grote rol bij de beursgang van het bedrijf in 2018. Wat er daarna gebeurde is niet wat de oprichters en een deel van de markt plus analisten verwachtte.

Daling

De openingskoers van het aandeel is maar heel even vastgehouden en daarna is een het achteruit gegaan. Tot vandaag toe is het aantal tussentijdse correcties te gering om de daling te compenseren. Het aandeel is structureel een kwart van de waarde kwijt. Bijzonder is ook het lage aantal transacties. Dropbox is op de beursvloer beduidend minder bekend en geliefd dan bij consumenten. Hoe komt dat?

Jaarcijfers

Het antwoord op die vraag blijkt wel heel erg duidelijk uit de laatste kwartaal- en jaarcijfers. De gerapporteerde hogere omzet klinkt goed, maar blijkt zwaar te leunen op een eenmalige meevaller. Dat vinden beleggers niet zo leuk. Dat de groei van het aantal betalende klanten voor meer dan 85 procent komt door de overname van een ander bedrijf kan evenmin op applaus rekenen. Het belangrijkste is waarschijnlijk de tegenvallende ARPU. Na jaren van gestage groei van de gemiddelde omzet per klant is die nu teruggevallen tot minder dan een procent. Niet genoeg om de inflatie te compenseren.

Backblaze, Box

Wat Dropbox overkomt is in grote lijnen het verhaal van een andere aanbieder van cloudstorage. Backblaze is later naar de beurs gegaan en heeft ook een moeilijk verhaal voor de aandeelhouders. Box, dat al heel snel storage als corebusiness heeft laten schieten en nu “collaboration” omarmt, kent de zelfde problemen.

Die problemen zijn allemaal terug te voeren op de vraag die bovenaan dit artikel staat. Klopt de businesscase van cloudstorage nog wel? Insiders zullen deze vraag zelfs aanscherpen. Heeft die businesscase ooit geklopt?

Businesscase onderuitschoffelen

Dat er behoefte is aan opslagcapaciteit voor data is duidelijk. Dat dit in de cloud kan spreekt voor zich. Maar daarna gaat het mis. Het combineren van een customer lock-in met hogere prijzen, de methode die overal is toegepast, heeft er toch toe geleid dat consumenten wispelturiger zijn geworden. Dat er al de nodige partijen met vooral gratis aanbod zijn verdwenen heeft geen positief effect op Dropbox en co. Ze hebben daarbij ook nog eens last van de bundeling van storage bij officepakketten. En zo zijn er nog wat ontwikkelingen die de menig businesscase van cloudstorage onderuitschoffelen.

Tags: clouddienstenstorage

GerelateerdeBerichten

ALE-Jaimy-Esli

Jaimy Buiks en Esli Coenraad: ‘ALE profiteert van sterke vraag naar NaaS’

2023/04/26
wasabi

Wasabi: cloudstorage blijft voor verrassingen zorgen

2023/03/22
Volgend bericht
ICP3 5G opstelpunt semi closeup-2-400

Deutsche Telekom deelt inzichten O-RAN testomgeving

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid