In het eerste kwartaal van 2022 waren er ruim 7 miljoen abonnementen met een combinatie van telefonie, internet of televisie. Consumenten kiezen steeds vaker voor een bundel vanwege pakketkorting. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor over het eerste kwartaal van 2022 en het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt.
De populairste bundel is een combinatie van mobiele en vaste diensten; daarvan waren er in het eerste kwartaal 3,2 miljoen. Consumenten noemen pakketkorting en gratis extra data als belangrijkste redenen om voor een bundel te kiezen. Bundels kunnen wel een drempel vormen om van aanbieder te wisselen: 40 procent van de consumenten zegt niet te willen overstappen omdat ze het combinatievoordeel van hun bundel niet willen verliezen. “Het is gunstig voor consumenten als ze kunnen profiteren van voordelen die ze krijgen met bundels, maar het zou wel jammer zijn als het tot minder concurrentie leidt doordat consumenten minder snel overstappen”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
Hogere rekeningen door mobiel internet
Terwijl het aantal belminuten en sms’jes de afgelopen twee jaar schommelt rond het niveau van 2020, blijft het mobiele dataverbruik al jarenlang stijgen: in het eerste kwartaal met 5 procent naar 350 miljoen gigabyte. Het lijkt erop dat mensen zich er niet altijd bewust van zijn dat ze meer mobiel internetten. In de afgelopen 12 maanden heeft een kwart van de consumenten een rekening ontvangen die hoger is dan het reguliere maandbedrag, en voor 10 procent van hen was de rekening onverwacht hoog. Hoewel het minder vaak voorkomt dat consumenten zo’n hogere rekening krijgen, zijn de extra kosten doorgaans wel hoger dan in eerdere jaren. Op de website van ACM’s ConsuWijzer staan tips om hoge rekeningen te voorkomen.
Meer mobiele abonnementen
Het aantal mobiele abonnementen steeg in het eerste kwartaal met 486 duizend naar 23,9 miljoen. De afgelopen twaalf maanden heeft een kwart van de consumenten een nieuw mobiel contract afgesloten. Gemiddeld betalen consumenten 16,80 euro per maand. De meesten zijn tevreden over het aanbod en het grootste deel ook over de prijs. Zes op de tien consumenten vinden de informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk. Wel vindt 48 procent het moeilijk om prijzen van verschillende aanbieders goed met elkaar te vergelijken. Dat percentage is na jaren van dalen weer opgelopen.
Consumenten vinden internet duur
Volgens de Telecommonitor heeft 54,1 procent van de huishoudens internet dat sneller is dan 100 Mbps. Dat is hoog vergeleken met andere Europese landen. In het eerste kwartaal waren er 2,3 miljoen abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding, en 3,45 miljoen via de kabel. Intussen gaat de uitrol van glasvezel gestaag door: het aantal huishoudens in postcodegebieden waar glasvezel is aangelegd is gestegen met 170 duizend naar ruim 4,71 miljoen. Daarvan hebben 2 miljoen huishoudens een internetabonnement via glasvezel; 147 duizend meer dan in het kwartaal ervoor.
Consumenten zijn over het algemeen tevreden met hun internetaanbieder. Wel vindt 42 procent de prijzen voor internet over het algemeen erg hoog. Toch blijven velen bij hun huidige internetaanbieder; 10 procent heeft het afgelopen jaar een abonnement bij een andere aanbieder afgesloten. Daarvoor geven ze de prijs aan als belangrijkste reden.
Klik hier voor de volledige Telecommonitor, met een nieuw interactief dashboard
Klik hier voor de volledige resultaten van het Consumentenonderzoek Telecommarkt
Bron: ACM