• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com ITchannelPRO-2022-03 Xelion-Partnerevent-20220915 Xelion_partnerevent-1050-350

ACM Telecommonitor: ruim 7 miljoen gecombineerde abonnementen

27-07-2022
ACM
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In het eerste kwartaal van 2022 waren er ruim 7 miljoen abonnementen met een combinatie van telefonie, internet of televisie. Consumenten kiezen steeds vaker voor een bundel vanwege pakketkorting. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor over het eerste kwartaal van 2022 en het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt.

ACM

De populairste bundel is een combinatie van mobiele en vaste diensten; daarvan waren er in het eerste kwartaal 3,2 miljoen. Consumenten noemen pakketkorting en gratis extra data als belangrijkste redenen om voor een bundel te kiezen. Bundels kunnen wel een drempel vormen om van aanbieder te wisselen: 40 procent van de consumenten zegt niet te willen overstappen omdat ze het combinatievoordeel van hun bundel niet willen verliezen. “Het is gunstig voor consumenten als ze kunnen profiteren van voordelen die ze krijgen met bundels, maar het zou wel jammer zijn als het tot minder concurrentie leidt doordat consumenten minder snel overstappen”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Hogere rekeningen door mobiel internet

Terwijl het aantal belminuten en sms’jes de afgelopen twee jaar schommelt rond het niveau van 2020, blijft het mobiele dataverbruik al jarenlang stijgen: in het eerste kwartaal met 5 procent naar 350 miljoen gigabyte. Het lijkt erop dat mensen zich er niet altijd bewust van zijn dat ze meer mobiel internetten. In de afgelopen 12 maanden heeft een kwart van de consumenten een rekening ontvangen die hoger is dan het reguliere maandbedrag, en voor 10 procent van hen was de rekening onverwacht hoog. Hoewel het minder vaak voorkomt dat consumenten zo’n hogere rekening krijgen, zijn de extra kosten doorgaans wel hoger dan in eerdere jaren. Op de website van ACM’s ConsuWijzer staan tips om hoge rekeningen te voorkomen.

Meer mobiele abonnementen

Het aantal mobiele abonnementen steeg in het eerste kwartaal met 486 duizend naar 23,9 miljoen. De afgelopen twaalf maanden heeft een kwart van de consumenten een nieuw mobiel contract afgesloten. Gemiddeld betalen consumenten 16,80 euro per maand. De meesten zijn tevreden over het aanbod en het grootste deel ook over de prijs. Zes op de tien consumenten vinden de informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk. Wel vindt 48 procent het moeilijk om prijzen van verschillende aanbieders goed met elkaar te vergelijken. Dat percentage is na jaren van dalen weer opgelopen.

Consumenten vinden internet duur

Volgens de Telecommonitor heeft 54,1 procent van de huishoudens internet dat sneller is dan 100 Mbps. Dat is hoog vergeleken met andere Europese landen. In het eerste kwartaal waren er 2,3 miljoen abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding, en 3,45 miljoen via de kabel. Intussen gaat de uitrol van glasvezel gestaag door: het aantal huishoudens in postcodegebieden waar glasvezel is aangelegd is gestegen met 170 duizend naar ruim 4,71 miljoen. Daarvan hebben 2 miljoen huishoudens een internetabonnement via glasvezel; 147 duizend meer dan in het kwartaal ervoor.

Consumenten zijn over het algemeen tevreden met hun internetaanbieder. Wel vindt 42 procent de prijzen voor internet over het algemeen erg hoog. Toch blijven velen bij hun huidige internetaanbieder; 10 procent heeft het afgelopen jaar een abonnement bij een andere aanbieder afgesloten. Daarvoor geven ze de prijs aan als belangrijkste reden.

Klik hier voor de volledige Telecommonitor, met een nieuw interactief dashboard

Klik hier voor de volledige resultaten van het Consumentenonderzoek Telecommarkt

Bron: ACM

Tags: acmtelecommonitor

Gerelateerde Berichten

edit post
ACM

ACM ziet geen grote knelpunten in markt antenne-opstelpunten

2022/07/14
edit post
ACM

ACM komt met certificaat voor prijsvergelijkers telecomabonnementen

2022/05/09
Volgend bericht
edit post
NLconnect

NLconnect groeit met vijf nieuwe leden

Uitgelichte Vacatures

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (1e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Partner Manager

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid