Je hebt van die bedrijven, die weten van een serieuze bedreiging tóch een kans te maken. Zo ook Atos. Want nu de on-premises PBX-markt onder druk staat, staat Atos aan de vooravond van de introductie van een oplossing in het UCaaS cloudportfolio: Unify Office. Hoe deze oplossing eruitziet, vertelt Pieter van Koesveld, directeur UCC (Unified Communications & collaboration) bij Atos Nederland.
Naast de nieuwe standaard van op afstand werken en virtueel vergaderen is er méér gaande in de telefoniemarkt: traditionele PBX-oplossingen ervaren volop concurrentie van efficiënte en schaalbare cloudoplossingen. In deze wereld melden zich nu ook Microsoft en Google aan de frontlinie. Atos speelt het spel fanatiek mee. Het bedrijf kocht jaren geleden Unify, leverancier van communicatie, collaboration software en telefooncentrales. Na de overname van Unify heeft Atos een flink aantal projecten gerealiseerd en het klantenbestand zien groeien in het domein van communicatie en collaboration, onder meer als onderdeel van de digitale werkplekstrategie. Zo biedt Atos straks Unify Office aan, een UCaaS–oplossing in samenwerking met Ringcentral. Hiermee heeft het bedrijf een gloednieuwe oplossing in handen die helemaal aansluit op de marktwens.
Traditionele PBX wordt UCaaS Cloud oplossing
Pieter van Koesveld, directeur UCC bij Atos, ziet dat Unify Office, Atos in staat stelt ondersteuning te geven aan alle aspecten van unified communications. Pieter: “Unify Office biedt naast PBX-faciliteiten, video en messaging ook recording, security en uitgebreide analytische gegevens. Uiteraard is dit op elk device beschikbaar en kun je klanten ook informeren over de adoptie en beschikbaarheid van je dienst. Dankzij standaard integraties, kan Unify Office moeiteloos integreren met de bestaande oplossingen als bijvoorbeeld Salesforce, Servicenow, Google en Microsoft. Naast Unify Office als UCaas–oplossing, biedt Atos ook CCaaS (Contact Center as a Service) van NICE inContact: Cxone. CXone is een cloud omnichannnel contactcenter die via een maandelijkse vergoeding beschikbaar is voor de klanten. Voor de klant betekent dit minder onderhoudskosten, flexibele capaciteit en lagere CAPEX.”
Makkelijk instappen
De veranderende markt bezorgt de traditionele telecomresellers flinke uitdagingen, ziet Pieter: “De traditionele PBX-oplossingen maken meer en meer plaats voor cloudtechnologie gebouwde telefonie–omgevingen. De expertise en de businessmodellen zijn hiermee onderhevig aan verandering. Dit heeft impact op ons huidige kanaal. Wij spelen hierop in met Unify Office, een complete oplossing inclusief lijnen, security en rapportage. Atos levert de machinekamer en de reseller maakt er een maatwerkproduct van voor de eindklant, door er zijn eigen toegevoegde waarde aan toe te voegen. Pieter: “Dit maakt het voor de reseller makkelijk om bij ons in te stappen. Businesspartners hebben bij Atos dan ook een enorme vrijheid en helpen bij een snelle verbreding van de markt die met Atos Unify Office ondersteund kan worden.”
Go to Market model Unify Office
Atos heeft, zoals Pieter het noemt, een gekaderde direct sales–benadering op de grote accounts. Pieter: “Voor de rest van de markt werken we met distributeurs en resellers. Het werken met resellers bevalt ons goed. De toegevoegde waarde die wij als Atos aan het kanaal bieden is onze expertise in de markt, de ervaring en referenties bij onze klanten. We hebben onze dealers één belofte gedaan: wij houden ons buiten de klantrelatie van de reseller met de eindklant. En we ondersteunen in het salestraject, de training en adoptie. Met het businessmodel van Unify Office is heeft de reseller extra kansen om te ondernemen. Op dit moment staan we aan de vooravond van de lancering in Nederland via onze twee distributeurs Businesscom en Ingram Micro. En we kijken uiteraard uit naar succesvolle adoptie in de markt.”
‘Resellers van Unify Office hebben bij Atos een enorme vrijheid’
Over Atos
Atos is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in digitale dienstverlening op het gebied van systeemontwikkeling en big data, digitale werkplek, cloud en cybersecurity, high performance computing en consultancy.