Steeds meer ondernemers streven naar digitale toegankelijkheid, zodat ook mensen met een beperking online kunnen browsen en winkelen. Vanaf 28 juni 2025 moeten websites en webshops en apps voor iedereen toegankelijk zijn.
De tool beoordeelt websites op de volgende onderdelen:
- Alt-teksten – er wordt weergegeven hoeveel alt-teksten ontbreken en de nieuwe feature is dat er nu ook wordt weergegeven bij welke afbeeldingen deze ontbreekt.
- Gebruiksvriendelijkheid – er wordt onder andere een analyse gedaan van de structuur, het kleurcontrast en de schaalbaarheid van de website.
- Leesbaarheid: het leesniveau van de teksten wordt beoordeeld en door een nieuwe feature is nu ook zichtbaar welke teksten niet leesbaar genoeg zijn en hoe ze verbeterd kunnen worden.
- Code-kwaliteit: er wordt beoordeeld of de HTML-code overzichtelijk is. Door de nieuwe feature is het nu ook duidelijk welke code niet goed is weergegeven.
Online shoppen is niet voor iedereen vanzelfsprekend
Niet voor iedereen is online shoppen vanzelfsprekend. Miljoenen Nederlanders ondervinden belemmeringen bij het gebruik van websites of webshops. Sommigen zijn slechtziend, kleurenblind of blind, anderen hebben moeite met lezen of kunnen een muis niet goed bedienen. Er zijn ook mensen die slechthorend of doof zijn en problemen hebben met video’s.
Voor deze groep is het belangrijk dat websites en webshops toegankelijk zijn, wat onder meer inhoudt dat teksten en afbeeldingen door screenreaders worden herkend, er voldoende contrast is tussen kleuren, het lettertype groot genoeg is, video’s zijn ondertiteld, en de website met alleen een toetsenbord te bedienen is. De zelfscan toetst websites op al deze onderdelen.
In 2025 moeten websites en webshops toegankelijk zijn
Vanaf 28 juni 2025 gaat Europese toegankelijkheidswetgeving formeel in. Dit betekent dat vanaf dat moment onder andere geldautomaten, financiële diensten en e-commerce-bedrijven digitaal toegankelijk moeten zijn. Zo ook veel websites, webshops maar bijvoorbeeld ook apps. Digitale toegankelijkheid wordt de norm, maar biedt zeker ook kansen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het tot 15% potentiële klanten extra kan leiden. Het is dus raadzaam voor ondernemers om nu al actie te ondernemen.
Toegankelijkheid verbetert vindbaarheid en snelheid
Uit onderzoek blijkt ook dat een betere toegankelijkheid de algehele kwaliteit van websites vergroot. Een toegankelijke website scoort hoger in Google-zoekresultaten en is sneller. Daarom profiteren ook reguliere internetgebruikers van een toegankelijke website of webshop. In veel gevallen leidt dit voor de ondernemer tot meer conversie.