De markt voor warmtepompen mag in een dip zitten, HeatTransformers groeit goed door. De verkoper en installateur uit Woerden laat met succes data voor zich werken. Dat vergt een projectmatige aanpak en een lange adem, aldus Strategic Project Officer Wiet de Ronde.
Wiet ziet nog heel veel kansen met data en AI: ‘We zijn absoluut gemotiveerd om klanten daarmee steeds beter te bedienen.’ Op de Data Expo hoopt de terugkerende bezoeker concrete nieuwe inzichten op te doen.
HeatTransformers, opgericht in 2018, had de economische wind lang mee, maar inmiddels is de warmtepomp in ander weer beland. Door een waaier aan factoren zijn de sterke groeicijfers teruggelopen. Dit voorjaar werd bovendien de verplichting geschrapt om cv-ketels vanaf 2026 te laten vervangen door (minimaal een hybride) warmtepomp.
‘Dat is jammer’, aldus De Ronde, die de data- en BI-capabilities bij HeatTransformers opzette en verschillende strategische datagerelateerde projecten begeleidde. ‘Maar gelukkig zijn er genoeg positieve drivers om een warmtepomp aan te schaffen. Het is een duurzame optie en, voor veel mensen zeker zo belangrijk, het helpt energiekosten te besparen vanaf een bepaald gasgebruik. Daar komen voor sommigen nog geopolitieke motieven bovenop.’
De koudwatervrees ebt weg, aldus De Ronde: ‘Dat warmtepompen herrie maken, dat ze niet mooi zijn of haperen, hoor je steeds minder. Recent onderzoek van de RVO bewijst dat bezitters er ronduit tevreden over zijn: 95 procent raadt een warmtepomp aan.’
“Van een deel van de warmtepompen die we hebben geïnstalleerd, zo’n vijfduizend stuks, kunnen we op afstand de data uitlezen. We hebben parameters gedefinieerd om het succes van de pompen in kaart te brengen.”
Complexe modellen om beter te voorspellen
Met de marktperspectieven op de wat langere termijn zit het dus wel goed volgens De Ronde, maar ook in deze mindere tijden boert HeatTransformers goed: het bedrijf met meerdere vestigingen behoort zelfs tot de 250 snelst groeiende ondernemingen van Nederland. De datagedreven aanpak werpt zijn vruchten af: ‘We maken veel gebruik van slimme data-inzichten’, vertelt De Ronde. ‘Concreet: complexe modellen om beter te voorspellen, van klantconversiekansen tot doorlooptijden, waarbij we putten uit verschillende databronnen. Van een deel van de warmtepompen die we hebben geïnstalleerd, zo’n vijfduizend stuks, kunnen we op afstand de data uitlezen. We hebben parameters gedefinieerd om het succes van de pompen in kaart te brengen. We monitoren dus niet in een laboratorium-setting, maar in een huiselijke setting. En hoe meer huizen, hoe beter we kunnen optimaliseren.’
Nieuwe AI-toepassingen
De Ronde ziet naast de machine learning (‘ouderwetse AI, zou je kunnen zeggen’), nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie hun intrede doen: ‘Agents die taken overnemen, gebaseerd op LLMs (large language models, red.) zoals ChatGPT. Denk aan tools voor de klantenservice, automatisch notuleren et cetera. Alle analisten en developers hier hebben ChatGPT openstaan om codes te verbeteren. De ontwikkelingen gaan zo ontzettend snel, de use cases schieten als paddenstoelen uit de grond, maar het is niet eenvoudig om ze zelf te implementeren.’
HeatTransformers deed ervaringen op met ‘een interne chatbot op het eigen knowledge-systeem’, vervolgt De Ronde. Die zou klanten concrete suggesties moeten kunnen doen op basis van woonspecificaties. ‘We hebben twee applicaties getest, maar het blijkt complex om het foutloos te krijgen. Je kunt zeggen dat de techniek de 80 procent goed deed die wij zelf ook al goed kunnen doen. Maar de meerwaarde zit juist daarbuiten. Wat we merkten was dat de applicatie altijd een antwoord gaf, terwijl in sommige gevallen juist geen antwoord mogelijk was, het bekende hallucineren. Zeker wanneer het om specifieke eigenschappen van warmtepompen ging. Het blijft testen en leren. In onze core-processen hebben we voorlopig zeker nog mensen nodig.’
Meer dan een druk op de knop
De Ronde broedt er met collega’s op hoe HeatTransformers nieuwe mogelijkheden zo goed mogelijk kan implementeren in zijn businessmodel. ‘Dan heb je het niet over één druk op de knop, maar om hele projecten die veel aandacht vragen. Om te beginnen moet je data-infrastructuur goed op orde zijn, want het is moeilijk om uit slechte data slimme AI te halen. Daarnaast moet je heel goed weten wát je precies gegenereerd wilt hebben. Standaardiseren en teams meekrijgen kost tijd, daar moet je niet te makkelijk over denken. Dat hoor ik ook van andere datagedreven bedrijven. Organisaties die nu live zijn met geavanceerde AI-toepassingen hebben er veel tijd in gestopt en lang in stilte getest voordat ze er de boer mee opgingen, daar ben ik van overtuigd. Het vergt heel veel kleine implementatiestapjes om grote dromen op het gebied van AI te verwezenlijken.’
‘Er liggen grote vraagstukken om netcongestie op te lossen en data in te zetten voor de optimalisatie van energiegebruik en -opslag, op huis-, maar ook op wijkniveau.’
Data Expo en inspiratie
Op Data Expo in september hoopt De Ronde nieuwe inzichten op te doen, in het besef dat data op de energiemarkt almaar belangrijker zullen worden: ‘Er liggen grote vraagstukken om netcongestie op te lossen en data in te zetten voor de optimalisatie van energiegebruik en -opslag, op huis-, maar ook op wijkniveau.’ Maar ook buiten de branche zijn er dingen te leren, aldus de Strategic Project Officer. Vorig jaar raakte De Ronde op het event geïnspireerd door een presentatie van de gemeente Den Haag, over het koppelen van cliënten aan WMO-specialisten. ‘Hoewel het een heel andere type organisatie is, bleken we exact dezelfde constraints te hebben. Ook wij proberen zo goed en effectief mogelijk matches te maken, tussen klanten en installateurs in ons geval. Ik vind het vooral interessant om op Data Expo analisten, data scientists en developers aan het woord te horen over concrete cases. Welke hobbels hebben zij bijvoorbeeld genomen, welke oplossingen hebben ze gekozen en welke mogelijkheden en onmogelijkheden geven die hun?’
_____
Op de komende Data Expo gaat veel aandacht uit naar AI. Welke kansen en uitdagingen biedt kunstmatige intelligentie voor organisaties? In de Jaarbeurs kun je op woensdag 11 en donderdag 12 september essentiële kennis opdoen, technologische mogelijkheden verkennen en nuttige contacten leggen om nieuwe stappen voorwaarts te zetten. En dat niet alleen op het gebied van AI: een bezoek aan Data Expo helpt je om antwoorden te vinden op ál jouw datavraagstukken. Inschrijven als bezoeker is kosteloos en kan hier.
_____