Over minder dan een maand vindt de 100ste IFA plaats en het vuurtje van pr berichten en aankondigingen wordt zichtbaar opgestookt. Meer nieuwtjes, maar ook de indruk dat deze beurs van alles een graantje wil meepikken. Is dat een levensvatbare formule?
Er zijn beurzen voor consumenten en voor zakelijke gebruikers. Beurzen waarbij consumenten worden overladen met informatie en gadgets zijn er en dat bestaat ook voor de zakelijke gebruikers.
B2B en B2C
IFA wil ook dit jaar weer die beide groepen bedienen, maar geeft daar toch wel een rare draai aan. In een interview staat letterlijk dat men B2B en B2C aanspreekt. De communicatie voor de buitenwereld draait om B2C en naar de standhouders, exposanten benadrukt de organisatie het B2B karakter van de beurs.
Dat klinkt als hinken op twee benen. Als vervolgens blijkt dat het hele palet van afwasmachines tot een aparte hoek voor start-ups en een „Content Creator Hub“ aanwezig zal zijn dan versterkt dat echt het beeld. Dit is een beurs waarbij het uitsluitend draait om het verhuren van zoveel mogelijk vierkante meters. Begrijpelijk, want er moet geld in het laatje komen, maar is dit de manier om exposanten te paaien en veel betalende bezoekers te trekken?
Biergarten
De toegevoegde waarde van een grote biergarten en een concert van Brian Adams voor een beurs die een B2B uitstraling zoekt? Wat heeft de finale van de beste hobbykok van Duitsland daar te zoeken? Misschien is dat iets waar in Duitsland bonuspunten mee gescoord worden, maar internationaal (de I van IFA) is dat echt een ander verhaal.
Een deel van de IFA activiteiten is overigens niet in de Messe te vinden. Aan de andere kant van de stad wordt “IFA Global Markets” gehouden waarvoor OEMs zijn uitgenodigd. Dat is helemaal raar. Daarmee begeeft IFA zich in het vaarwater van compleet andere beurzen, waaronder de Hannover Messe.
Kortom aan de vooravond van IFA 2024 zijn er vooral veel vragen omdat het programma – zeker naar Nederlandse begrippen – zo breed is dat elke herkenbare focus lijkt te ontbreken.