De Safer Internet Day was voor sommige bedrijven weer reden cyberdiensten te promoten, tussen de persberichten zat ook een melding die over de gehele IT ging.
Wie op kantoor werkt en tegen een IT probleem aanloopt belt systeembeheer. Zo is het heel veel jaren gegaan. Betrekkelijk nieuw is dat bedrijven ook een nummer hebben dat uitkomst moet bieden in geval van een cyberincident. Dat kan nog steeds uitkomen op de afdeling systeembeheer. Om begrijpelijke redenen hoort daar sneller op gereageerd te worden dan op de melding over een vastgelopen printer.
Remote beheer
Sinds enige tijd werken steeds meer mensen van huis uit. De mate waarin de bestaande systeembeheerders remote het werk kunnen doen is een uitdaging. Ze toegang laten krijgen tot alle devices van de medewerkers thuis is weer een verhaal apart. Hoewel dat met bijvoorbeeld teamviewer mogelijk is, kan precies ook dat problemen opleveren.
Juristen hebben daar al eerder op gewezen. Alles dat aan het modem /router van de breedband aanbieder zit valt onder het digitale domein van de werknemer. Mag een derde daar wel de toegang toe krijgen? Als het device dat wordt opgesteld door de werkgever is verstrekt is het antwoord ja. Maar elke andere situatie is problematisch.
Iemand kunnen bellen
De meeste werknemers die aan de keukentafel zitten zullen niet de behoefte hebben veel met de bedrijfsjuristen te bellen. Wat veel vaker zal voorkomen is dat “iets het niet doet”. En dan willen ze wel iemand kunnen bellen.
Dat klinkt zo logisch en makkelijk. En toch zit daar nog steeds een probleem. Hoeveel bedrijven hebben dat goed geregeld? Hoe zijn medewerkers opgeleid dat ze bij een IT probleem thuis eerst iemand van systeembeheer bellen? Is daar wel genoeg capaciteit voor?
Waarschijnlijk weet iedereen dat er ook hier tussen de theorie plus cursussen en de dagelijkse praktijk de nodige ruimte zit. Dat weten cybercriminelen uiteraard ook en daarom is dit onderwerp passend op de Safer Internet Day.