Bellen en communiceren via Microsoft Teams is de laatste weken en maanden noodgedwongen enorm in trek. Veel bedrijven zien nu ook dat die overstap bepaald lastig kan zijn. De jonge Nederlandse start-up Anyroute biedt resellers een platform om hun klanten te helpen met die transitie. “We brengen Microsoft Teams de telefoniewereld in”, zegt medeoprichter Addy de Hond.
De coronacrisis is nu de concrete aanleiding, maar de wens bestaat bij veel organisaties al langer. Bedrijven willen meer gebruik maken van de UC- en kantoorapplicaties van Microsoft, maar vinden bellen met Teams nog complex. Overigens geldt dit ook voor resellers met een achtergrond in automatisering en IT. In dat licht helpt Anyroute resellers en partners om Office-implementaties te verrijken met telefonie. “Deze resellers hebben vaak onvoldoende voice-kennis omdat ze uit de wereld van werkplekbeheer, automatisering of IT komen. Telefonie is toch een aparte expertise”, zegt medeoprichter Addy de Hond.
Kroonsteen
Anyroute heeft een platform ontwikkeld dat enerzijds is gekoppeld aan de Office 365-tenant van de klanten en anderzijds met telecomprovider(s). De Hond: “De clouddienst faciliteert ICT-dienstverleners die Office 365-implementaties doen. Zelf noemen we het een communicatieplatform met telefoniediensten dat Office 365 verbindt met telefonie. We zijn onafhankelijk en bieden onze expertise aan IT-partners, maar ook aan telecomproviders of serviceproviders. We zijn die kroonsteen in de cloud die deze twee werelden verbindt.” Addy de Hond heeft twintig jaar bij KPN gewerkt en was verantwoordelijk voor onder andere AudioCodes, SIP-trunking en Mobile Voice Recording. Zijn compagnon Marty van de Veerdonk is ook ruim twintig jaar actief in de telecomwereld en heeft met een technische achtergrond gewerkt bij vele service-providers en grootzakelijke organisaties. Beiden hebben de diepgaande kennis van AudioCodes die nodig is om telefonie op een goede manier te verbinden met Microsoft. “Lang is Microsoft gezien als een niet-telecompartij, maar de laatste jaren hebben ze wel laten zien dat ze ook in de telecomwereld hun mannetje staan”, zegt Van de Veerdonk. “De beweging naar de cloud is voor veel bedrijven nu heel belangrijk. Voorheen overwogen ze ‘iets te willen doen’ met Skype for Business, maar nu gaat het alleen maar over Teams. Dat kan ook, want Direct Routing van Microsoft maakt de verbinding met telefonie veel toegankelijker. En met Azure is het vele malen gemakkelijker geworden om diensten te bouwen waardoor de flexibiliteit, snelheid en kwaliteit optimaal is.” De Hond: “Teams brengt Microsoft in de telecomsector en dus daalt de vraag naar on premise-oplossingen. Alle signalen wezen erop dat bedrijven hun communicatie gereed moesten gaan maken voor Teams. We wilden daar begin 2020 klaar voor zijn en ons platform is nu klaar en getest met klanten.”
Waarde creëren met Microsoft
De Hond en Van de Veerdonk zijn stellig over de rol van Microsoft in de telecomwereld. Veel operators gaan die wedloop verliezen, denken ze. Er wordt vijftien jaar gesproken over Het Nieuwe Werken, maar de coronacrisis versnelt die overstap naar thuiswerken. “Bedrijven beseffen nu dat hun communicatie in de toekomst helemaal anders moet”, zegt De Hond. “Nu worden nieuwe waardes gecreëerd. Maar die adoptie gaat niet zonder slag of stoot, want overstappen is erg complex. Voor traditionele PBX’en in de huidige coronacrisis moet men soms een VPN hebben, licenties uitbreiden, hun PBX upgraden of zelf in de cloud plaatsen. Die snelheid kunnen traditionele vendors niet bieden. Complete clouddiensten wel, je koopt het en je hebt het. Daar gaat Microsoft zijn waarde bewijzen. Daarin moeten resellers in mee, of ze willen of niet. Natuurlijk horen we de automatische tegenwerpingen, dat traditionele PBX’en wel honderden features hebben. Klopt, maar de features van Microsoft dekken meer dan negentig procent van de behoeftes van bedrijven. Bovendien komen er continu nieuwe features bij. Teams is gewoon een volwaardige PBX in de cloud waar we zelfs toestellen bij kunnen leveren.”
Partnermodel
Anyroute biedt partners twee modellen. Ze kunnen kiezen voor een reseller-overeenkomst waarbij de kickback stijgt naarmate resellers meer klanten en kanalen aanbrengen. En ze kunnen een whitelabel-overeenkomst afsluiten waarin ze zelf hun branding en facturering naar eindgebruikers kunnen organiseren. Die vergoedingen liggen natuurlijk hoger. De Hond: “Voor resellers is het belangrijk te weten dat deze markt enorm groot is.”
SIP-trunks
Een belangrijke USP in de propositie van Anyroute is provideronafhankelijkheid. Resellers die met Anyroute werken, kunnen bestaande SIP-trunk hergebruiken. “Als resellers de SIP-trunk niet zelf kunnen leveren, kunnen we dat ook bieden. Zelfs internationaal”, zegt Van de Veerdonk. “We zijn nu actief in Nederland en België en gaan doorpakken naar Duitsland, waar de inhaalslag van on premise naar de cloud de komende jaren echt gaat plaatsvinden.”
Beheer is complex
Veel bedrijven hebben sinds het coronavirus ervaring met Teams, videomeetings en filesharing. De stap hebben ze versneld moeten maken. Ze weten nu ook dat het niet een knop is die je omzet. Anyroute kan in een uur een pilot opzetten en een klant koppelen aan telefonie om de ervaringen te testen. “Met een user managementdienst helpen we klanten niet alleen overstappen van de traditionele omgeving naar de nieuwe omgeving, maar ook bij het inrichten en beheren van hun nieuwe PBX in de cloud en het organiseren van de instellingen van gebruikers”, legt Van de Veerdonk uit. “Dat is voor veel bedrijven best complex. Voor partners hebben we de user management portal waarmee ze voor eindklanten faciliteren dat alle users en instellingen correct en online worden uitgevoerd. De portal is ook multi-tenant dus kunnen resellers die Microsoft-partner zijn ook hun in eigen look en feel communiceren naar klanten. Resellers kunnen bedrijven zo echt ontzorgen en waarde creëren voor klanten.”
Bron: TBM nr. 2 2020