‘Wat’ is een heel duur woord

Elke week gaan er gemiddeld 29 minuten aan productiviteit verloren als gevolg van slechte audiokwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek dat EPOS in samenwerking met IPSOS deed. En nu we met z’n allen méér (beeld)bellen dan ooit tevoren, is het belang van goede audio groter dan ooit. Hoog tijd voor een gesprek met Arnoud Dollé, Sales Director Benelux & Nordics. 

‘Bad audio is bad business’. Deze slogan laat zien met welke boodschap EPOS de markt wil veroveren. Slechte audiokwaliteit betekent verlies van productiviteit en grote ergernis. Het kost domweg geld. Met hoogwaardige technologie in de headsets en speakerphones is de Deense fabrikant vastbesloten om daar een einde aan te maken. En dat is ze toevertrouwd: EPOS maakt namelijk deel uit van de Demant Groep en bouwt vanuit die positie voort op meer dan 115 jaar ervaring met innovatie en geluid. De oprichting van EPOS is gebaseerd op de beslissing om de joint venture – bekend als Sennheiser Communications te laten evolueren in verschillende opstellingen. Naast de introductie van een nieuw eigen portfolio, blijft EPOS het huidige portfolio van Sennheiser Communications ontwerpen, produceren en verkopen onder de merknaam EPOS I SENNHEISER. 

Wat?! 

Tot zover de context van het bedrijf. Nu naar de inhoud. Want EPOS deed samen met IPSOS een interessant onderzoek naar de beleving van audio bij telefoon- en videogesprekken. Arnoud: Daaruit blijkt dat slechte audio ergernis nummer één is bij professionals die veel bellen en vergaderen. En ze geven daarbij aan dat iets moeten herhalen vervelend is, maar erom vragen misschien nog wel vervelender. Het duurste woord in een zakelijke context is dan ook ‘wat?’.” Uit de cijfers blijkt dat wekelijks gemiddeld 29 minuten productiviteit verloren gaan als gevolg van audio van slechte kwaliteit. Bijna iedereen, 95 procent, geeft aan dat concentratie en efficiëntie lijden onder bad audio. En ruim twee derde zegt extra tijd aan het werk te moeten spenderen om dat te compenseren.  

Productiviteit & werkplezier 

EPOS heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om audiokwaliteit, dus is het logisch dat bij het hele productfolio voorop staat dat goed geluid bijdraagt aan productiviteit en werkplezier. “Dat is natuurlijk ontzettend belangrijk, vooral in deze tijd waarin we nog veel meer dan vroeger gebruikmaken van de telefoon en videovergaderen om zaken te doen”, zegt Arnoud. “Hybride werken is de toekomst. Nu werken veel mensen de meeste dagen thuis en of mensen straks weer alle dagen terug naar kantoor gaan is nog maar de vraag. Er zal een balans ontstaan tussen thuiswerken en op kantoor. Hierdoor zal het gebruik van een headset ook veranderen.” 

Makkelijk beheer 

De snel veranderde manier van werken biedt daarom kansen voor het Deense bedrijf. Arnoud: “De professional van nu neemt zijn werkplek overal mee naartoe. Thuis, kantoor en onderweg. Kantoren en vergaderruimtes veranderen, en vragen de nodige flexibiliteit van bedrijven, organisaties en werknemers.” Die flexibiliteit biedt EPOS op het gebied van het beheer van de headsets, een vaak over het hoofd gezien aspect van zakelijke audio-oplossingen. Het gaat daarbij om asset, update- en configuratiemanagement. Vanaf een centrale plek kan de beheerder bijhouden wie welk apparaat gebruikt en of die op dat moment actief is. De beheerder kan ook (firmware-)updates uitrollen en met automatische configuraties ervoor zorgen dat de gebruiker zijn headset echt ervaart als plug & play. 

DECT dongle 

Voor omgevingen waar het druk is met bluetooth-verbindingen, is het goed nieuws dat er mogelijkheden zijn om DECT-headsets, met een groter bereik en een veiligere verbinding te verbinden via een dongle met een pc. Arnoud: Hierdoor is de gebruiker gegarandeerd van kraakhelder geluid, ook in omgevingen waar veel bluetooth-apparaten in gebruik zijn. Ideaal voor hybride werkers: op kantoor de headset verbonden met zowel de telefoon als de PC via de base-station, thuis of onderweg met hoogwaardige kwaliteit via de DECT dongle verbonden aan de laptop.” 

Ruimte voor groei 

De afgelopen periode was niets minder dan een achtbaan, vertelt Arnoud. “De vraag naar headsets is zo exceptioneel gegroeid in de afgelopen maanden vanwege de plotselinge opkomst van het thuiswerken.” Het heeft er wel voor gezorgd dat het bedrijf enorm kon groeien en dat EPOS snel aan naamsbekendheid heeft gewonnen in de markt. “Inmiddels zijn de levertijden weer aanvaardbaar, en lopen de backorders snel in.” Als het aan EPOS ligt, gaat de groei nog wel even door. De organisatie in Nederland bestaat nu uit zes mensen, en daar komt er zeker nog een aantal bij. Ook richt het bedrijf zich op samenwerkingen met nieuwe resellers, partners en strategische allianties. 

Bron: TBM5

Mobiele versie afsluiten