• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wat hebben we geleerd van NotPetya?

Drie jaar na dato

08-07-2020
Wiki-PetyaA malware ransomware
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Wiki-PetyaAAfgelopen week was het exact drie jaar geleden dat vlak voor het weekend de NotPetya malware keihard toesloeg. Via Oekraïne verspreidde de schadelijke software zicht razendsnel over meerdere continenten. Honderden bedrijven in zestig landen waren slachtoffer. En ook al zijn we nu jaren verder, nog steeds zijn niet alle vragen beantwoord.

De directe impact van NotPeyta

Over de directe impact van NotPeyta is iedereen het wel eens. Wie zijn patchbeleid niet voor elkaar had werd ongenadig hard getroffen. Van supermarkten in Oekraïne tot alle vestigingen van de rederij Maersk gold: wie werd aangevallen lag voor dagen zo niet langer plat.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven hierdoor failliet zijn gegaan. Dat is dan vooral buiten West Europa gebeurd en daarom weinig in de pers gekomen. Wat we hier wel hebben kunnen lezen is dat bedrijven als Maersk, maar ook het Nederlandse postbedrijf TNT miljoenen hebben moeten uitgeven aan noodmaatregelen, nieuwe hardware en natuurlijk de kosten van de IT security experts. Maersk heeft ruim een jaar na de aanval bekendgemaakt dat het ongeveer $300 miljoen heeft moeten uitgeven. In dit artikel staan andere – nog grotere – bedragen van andere slachtoffers genoemd.

De indirecte impact en de wijze lessen van NotPetya

Het is inmiddels drie jaar geleden dat NotPetya opdoemde. Sinds die tijd weet de heel security sector beter dan ooit wat het doomsday scenario ongeveer kan zijn. Met die kennis is men meer in staat beter en sneller te handelen. Waar voorheen ellenlange pitches nodig waren, is het C-level niveau in de regel nu wel bekend met de risico’s.

Wat dat betreft is de awareness explosief gegroeid. Belangrijker nog, door de daarna op gang gekomen stroom van andere ransomware aanvallen is het onderwerp cybersecurity ook niet meer van de agenda verdwenen. Bedrijfsleven en overheden hebben hier echt van geleerd en dat is positief.

Minder positieve punten

Er zijn echter ook minder positieve punten te benoemen als het over NotPetya gaat. Als eerste heeft de zaak aangetoond dat cyberverzekeringen niet de oplossing zijn. Mondelez en verzekeraar Zuerich strijden nog steeds voor de Amerikaanse rechters over de vraag of de schade die Mondelez claimt onder de dekking van de verzekering valt. Zuerich is namelijk van mening dat de aanvaller een “staat” was en niet een persoon of groep personen. Daarom weigert het uit te keren. Deze zaak heeft in de VS en ook daarbuiten veel vragen opgeroepen. Nut en noodzaak van cyberverzekeringen is met NotPetya niet overtuigend aangetoond en dat is geen positief punt.

Eveneens minder goed is dat het koppelen van netwerken nog steeds doorgaat. De voordelen daarvan krijgen veel meer de aandacht dan een oude en nog steeds valide vraag. Die luidt of elke koppeling ook echt nodig is en de (hopelijk) bestaande segmentering van de infra niet ondermijnt. Wat dat betreft is er nog wel wat te leren van de uitgebreide analyses van de NotPetya impact.

 

(foto: Jbuket – https://uain.press/blogs/yevgen-buket-vitannya-petru-o-vid-pyeti-dnya-konstytutsiyi/, CC BY 4.0 link)

Tags: cybersecurity

GerelateerdeBerichten

aeroflot

Cyberaanval door achterhalen wachtwoord legt Aeroflot plat

2025/07/29

Jaarbeurs/Cybersec Netherlands en LuteijnMedia slaan de handen ineen

2025/07/22
Volgend bericht

Western Digital vergroot capaciteit enterprise HDD’s naar 18TB

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon