• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Xelion Circulaire IT

Wat hebben we geleerd van NotPetya?

Drie jaar na dato

08-07-2020
Wiki-PetyaA malware ransomware
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Wiki-PetyaAAfgelopen week was het exact drie jaar geleden dat vlak voor het weekend de NotPetya malware keihard toesloeg. Via Oekraïne verspreidde de schadelijke software zicht razendsnel over meerdere continenten. Honderden bedrijven in zestig landen waren slachtoffer. En ook al zijn we nu jaren verder, nog steeds zijn niet alle vragen beantwoord.

De directe impact van NotPeyta

Over de directe impact van NotPeyta is iedereen het wel eens. Wie zijn patchbeleid niet voor elkaar had werd ongenadig hard getroffen. Van supermarkten in Oekraïne tot alle vestigingen van de rederij Maersk gold: wie werd aangevallen lag voor dagen zo niet langer plat.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven hierdoor failliet zijn gegaan. Dat is dan vooral buiten West Europa gebeurd en daarom weinig in de pers gekomen. Wat we hier wel hebben kunnen lezen is dat bedrijven als Maersk, maar ook het Nederlandse postbedrijf TNT miljoenen hebben moeten uitgeven aan noodmaatregelen, nieuwe hardware en natuurlijk de kosten van de IT security experts. Maersk heeft ruim een jaar na de aanval bekendgemaakt dat het ongeveer $300 miljoen heeft moeten uitgeven. In dit artikel staan andere – nog grotere – bedragen van andere slachtoffers genoemd.

De indirecte impact en de wijze lessen van NotPetya

Het is inmiddels drie jaar geleden dat NotPetya opdoemde. Sinds die tijd weet de heel security sector beter dan ooit wat het doomsday scenario ongeveer kan zijn. Met die kennis is men meer in staat beter en sneller te handelen. Waar voorheen ellenlange pitches nodig waren, is het C-level niveau in de regel nu wel bekend met de risico’s.

Wat dat betreft is de awareness explosief gegroeid. Belangrijker nog, door de daarna op gang gekomen stroom van andere ransomware aanvallen is het onderwerp cybersecurity ook niet meer van de agenda verdwenen. Bedrijfsleven en overheden hebben hier echt van geleerd en dat is positief.

Minder positieve punten

Er zijn echter ook minder positieve punten te benoemen als het over NotPetya gaat. Als eerste heeft de zaak aangetoond dat cyberverzekeringen niet de oplossing zijn. Mondelez en verzekeraar Zuerich strijden nog steeds voor de Amerikaanse rechters over de vraag of de schade die Mondelez claimt onder de dekking van de verzekering valt. Zuerich is namelijk van mening dat de aanvaller een “staat” was en niet een persoon of groep personen. Daarom weigert het uit te keren. Deze zaak heeft in de VS en ook daarbuiten veel vragen opgeroepen. Nut en noodzaak van cyberverzekeringen is met NotPetya niet overtuigend aangetoond en dat is geen positief punt.

Eveneens minder goed is dat het koppelen van netwerken nog steeds doorgaat. De voordelen daarvan krijgen veel meer de aandacht dan een oude en nog steeds valide vraag. Die luidt of elke koppeling ook echt nodig is en de (hopelijk) bestaande segmentering van de infra niet ondermijnt. Wat dat betreft is er nog wel wat te leren van de uitgebreide analyses van de NotPetya impact.

 

(foto: Jbuket – https://uain.press/blogs/yevgen-buket-vitannya-petru-o-vid-pyeti-dnya-konstytutsiyi/, CC BY 4.0 link)

Tags: cybersecurity

GerelateerdeBerichten

Tanium benoemt Dan Streetman tot Chief Executive Officer

Tanium benoemt Dan Streetman tot Chief Executive Officer

2023/02/06
NK Phishing 2022

Uitslag NK-Phishing 2022

2023/02/03
Volgend bericht

Destiny neemt Panas Hosted over

Uitgelichte Vacatures

Vacature voor een Accountmanager (Medior/Senior)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een Technisch Consultant (M365/Azure)

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Vacature voor een IT-consultant

door Rashid Niamat
20-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Hannover Messe 2023

17-05-2023 @ 09:00 , more

GIoTS 2023

19-06-2023 @ 10:00 , more

Kick off event Smart Living Society 2023

25-02-2023 @ 15:00 , more

Nieuwe businesskansen met 5G

17-02-2023 - 17:00

Het Digital Ecosystems Institute Jaarevent 2023 – De Dans van de Digitale Zwerm

16-02-2023 - 18:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid