• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Wat hebben OVH en CloudNordic gemeen?

Of waarom is brand het zelfde als ransomware

25-08-2023
AVG-GDPR
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

OVH is in Nederland een bekende naam, van het Deense CloudNordic zal tot nu toe niemand hebben gehoord. Dat laatste zal snel veranderen, want de Denen hebben een probleem dat niet onderdoet aan dat van OVH. Dat probleem betreft de klanten.

OVH bekend

AVG-GDPROVH heeft tot nu toe om twee redenen de pers gehaald. Het bedrijf werd en wordt vaak genoemd in artikelen die gaan over cybercrime. Het dienstenaanbod, de pricing en het soort klanten maakt dat erg logisch. Er is meermaals schoon schip gemaakt, maar dat kan niet verhinderen dat de infra van deze partij veelvuldig misbruikt wordt.

De andere reden waarom OVH zo bekend is komt door de brand van enkele jaren geleden. Dat is ook waar het in dit artikel verder om gaat. OVH presteerde het jarenlang een datacenter met houten wanden en vloeren te gebruiken. Dat was amper bekend. Totaal onbekend was dat er geen volwaardige brandblusinstallatie was en dat het op een paar meter afstand stond van het tweede datacenter.

De brand zorgde voor het verlies van honderden fysieke en duizenden virtuele servers. Klanten die gebruik maakten van de back-up services moesten vaststellen dat de data was verloren. De back-ups stonden in het tweede datacenter dat ook zware brand en rookschade had opgelopen.

CloudNordic

CloudNordic is een kleine Deense providers. De website van het bedrijf is op dit moment niet zichtbaar. Dat komt omdat het bedrijf het slachtoffer is geworden van ransomware. Klanten is verteld dat alle data al verloren moet worden beschouwd. De Denen weigeren namelijk te betalen.

Hoe deze aanval is uitgevoerd is een verhaal op zich. De reacties op beide voorvallen zijn voorspelbaar en tot op zekere hoogte ook identiek. De meeste commentaren gaan in op het verlies van de back-ups. Hoezo immutable, hoezo professioneel?

Wat tot nu toe nog niet is opgemerkt is dat de klanten van OVH en CloudNordic meer gemeen hebben dan op het eerste gezicht duidelijk wordt. Ze zitten in het zelfde schuitje omdat ze geen primaire en/of back-up data meer hebben. Ze hebben een probleem, omdat ze nooit de werking en fysieke locatie van back-ups hebben uitgezocht.

Maar er is nog iets en dat daar anno 2023 niet direct op wordt gewezen door de IT pers is wel een issue. Het verlies van data, of het nu komt door brand of ransomware, betekent ook dat er onverwijld melding moet worden gedaan bij de toezichthouders. Verlies van data in welke vorm dan ook is een datalek en daar is de AVG heel duidelijk over.

OVH heeft korte tijd na de brand de klanten gewezen op de noodzaak (=plicht) een AVG melding te doen. CloudNordic heeft dat nog niet, maar dat zal wel snel verandefren

Tags: AVGback-upransomware

GerelateerdeBerichten

handelsverdrag-VK-India

Handelsverdrag India – Verenigd Koninkrijk en data

2025/07/28
ransomware - cryptoware

Britten gaan ransomware betalingen verbieden

2025/07/23
Volgend bericht
network-x-awards

Network X Awards 2023

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon