Vreemde ontwikkeling: Vodafone DE klanten bellen meer en langer

Behoorlijke toename kan geen rekenfout zijn

Nagenoeg alle Duitse tech titels en kranten hebben er over geschreven: de vreemde cijfers van Vodafone. Zo vlak voor de kerst als het stiller op de zaak is, is het een perfect onderwerp om het collega’s over de praten.

vodafone logo 400Deze keer komt Vodafone niet met de melding dat tientallen procenten van de klanten en omzet zijn verdwenen. Iets heel anders is aan de hand. Terwijl iedereen kijkt maar mobiel, is er iets merkwaardigs aan de hand op het vaste net.

ACM rapporteert over Nederland een verdere daling van het aantal belminuten vanaf vaste en mobiele nummers. Bij mobiel was er een daling met 9,98 procent naar 7,6 miljard belminuten. Je zou dan zeggen dat die trend ook in andere landen zichtbaar moet zijn. Inderdaad is dat een verschijnsel dat ook over de grens waarneembaar is.

Daarom zijn de cijfers van Vodafone Duitsland over 2025 zo bijzonder. Het bedrijf ziet namelijk dat de klanten weer meer zijn gaan bellen. Een toename van 15 procent ten opzichte van 2024 kan niet worden verklaard door een afrondingsfout, hier moet meer aan de hand zijn.

Volume én gespreksduur

Het is daarbij niet alleen het volume van alle klanten opgeteld dat is toegenomen. Minuten gedeeld door aantal gesprekken laat ook een stijging zien. Deze plus is 10 procent en ook te opvallend om genegeerd te worden.

Op social media wordt als waarschijnlijke verklaring genoemd de lange wachtrijen bij callcenters. Dat is een aardige vondst en een die tot veel reacties leidt. Onderbouwing ontbreekt en daarom is het niet helemaal serieus te nemen. Maar wat zou dan wel de reden kunnen zijn dat Vodafone klanten meer en langer zijn gaan bellen? Zijn alternatieven voor bellen (Zoom, Teams) bij grote groepen uit de gratie gevallen of ontoegankelijk gemaakt?

Mobiele versie afsluiten