• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Vertrouwen en wantrouwen na datalek of cybercrime aanval

30-09-2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De meerderheid van consumenten zegt bedrijven, die slachtoffer zijn geweest van een datalek of succesvolle cybercrime aanval, minder te vertrouwen en meer te wantrouwen. Dat is de eerste belangrijke conclusie van een onderzoek van KPMG in Canada. Het sluit aan op eerder onderzoek van de organisatie in andere landen.

Imago en vertrouwen

Elke ondernemer kent de spreuk: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat dit een kern van waarheid heeft blijkt uit onderzoek van KPMG. De global accountants en consultancy speler doet jaarlijks meerdere onderzoeken. Het onderzoek over consumenten vertrouwen en het imago van ondernemingen is recent in Canada doorgevoerd. Een vergelijkbaar onderzoek is vorig jaar door KPMG in Maleisië gedaan. Toen was bij het onderzoek ook aandacht voor bankzaken, in het Canadese onderzoek werd de link met het e-commerce gedrag gelegd.

Canadezen zijn huiverig zaken te doen met een bedrijf waarvan bekend is dat het slachtoffer is geworden van cybercrime of dat er data is gelekt. 90 procent zal dan niet zomaar meer persoonsgegevens invullen of achterlaten. Het vertrouwen is daarvoor te beschadigd. Hoe goed het imago van het bedrijf voor het security incident was speelt dan geen rol meer.

Datalekken in Maleisië

Maleisië heeft de dubieuze reputatie een van de landen te zijn met de meeste incidenten in de bancaire sector. Maar liefst 47 procent van de inwoners weet dan een keer, of zelfs vaker, de financiële gegevens zijn gelekt.

Mede als gevolg daarvan is het een van de landen waar men apps en wifi op grote schaal wantrouwt. Toch hebben de incidenten niet geleid tot een massaal overstappen van klanten of het dumpen van de apps.

De reden voor de hogere klantloyaliteit heeft alles te maken met imago en vertrouwen. De banken die slachtoffer zijn geworden van succesvolle cybercrime aanvallen en/of datalekken hebben dat niet verhuld. Ze zijn – zonder druk van de toezichthouders! – zelf actief gaan communiceren. Daarmee is de directe schade niet verholpen. Het zorgde er wel voor dat de klanten begrepen wat er fout was gegaan en waar ze zelf extra op moesten letten.

Van banken naar cloud

Het praktische van de genoemde KPMG onderzoeken is dat er ook naar andere sectoren wordt gekeken. Steeds gaat het daarbij om de vraag wat er gebeurt als klanten het vertrouwen in een bedrijf verliezen door datalekken en cybercrime en of dan sprake is van wantrouwen in een product of techniek. Zelfs de cloudsector is zo in kaart gebracht. Daarmee is dit onderzoek (PDF) een goed onderbouwde reminder dat de grootste schade van een datalek niet het directe financiële verlies is. De schade die het lastigst te repareren valt heeft te maken met imago en vertrouwen en dat geldt niet alleen voor B2C, maar ook voor B2B.

Tags: onderzoek

GerelateerdeBerichten

gaap irritatie verveling

Nietszeggende top-zoveel lijstjes

2025/02/28
winkelcentrum - winkels - shopping

Cybersecurity en retail – Sophos vullen EHI rapport aan

2025/01/15
Volgend bericht

NETGEAR lanceert Insight Managed Bedrijfsrouter BR200

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon