Verizon: we gaan pas over 5-10 jaar aan 5G verdienen

Hele businesscase voor 5G onder de loep

De Amerikaanse telecomoperator heeft afgelopen week bij de presentatie van de kwartaalcijfers laten zien dat 5G alleen maar geld kost en voorlopig niets oplevert. Die melding kwam bij beleggers hard aan. Niet alleen Verizon, ook andere 5G partijen zagen de aandelen waarde verliezen.

Investeren in 5G

5gVerizon heeft net als elke andere telco fors geïnvesteerd in 5G. Er zijn licenties voor de frequenties verworven. De hardware voor de zendmasten en op de grond in de stations is aangeschaft. Die technische uitrol gaat ook weer gepaard met hogere kosten voor personeel dat die aanleg en het onderhoud moet doen. Min of meer parallel daaraan wordt al voorzichtig een deel van het oude netwerk ontmanteld, dat heeft ook een kostenplaatje.

Tot nu toe was het idee dat die investeringen wel hoger zouden zijn dan de directe inkomsten van 5G diensten, maar dat het verschil kleiner zou worden. Dat model gold immers ook voor 2G, 3G en 4G.

Kosten en churn

Die aanname gaat in het gebied waar Verizon actief is duidelijk niet op. Zoveel is wel duidelijk geworden uit de kwartaalcijfers en de toelichting daarop. Verizon moet fors betalen op nieuwe abonnees te werven en bestaande gebruikers te upgraden naar 5G. Er is sprake van $1.000 subsidie op een toestel en dat bedrag geldt ook voor het werven van een nieuwe klant (bron).

Nieuwe abonnees voor de mobiele dienstverlening werven is lastig, maar dat geldt ook voor het vasthouden van de bestaande. Verizon meldt een churn van 36.000, terwijl de concurrentie met 5G aanbod een netto instroom rapporteert.

Wat hier achter schuil gaat zorgt voor de nodige onrust onder analisten. Daarbij komt nog dat de topman van de telco zelf spreekt  (bron) over een periode van 5-10 jaar waarin 5G geen netto bijdrage levert aan het bedrijfsresultaat.

Generatie

Het besef dringt door dat 5G in alle opzichten anders is dan de voorgaande technieken. De techniek zelf is daarbij het mindere probleem. Het is de markt die anders is en de businesscase onder druk zet. Consumenten hebben twee jaar de hand op de knip gehouden vanwege de pandemie. Die fase van spaarzaamheid gaat nu over in een fase van voorzichtigheid door de toenemende inflatie. Voor een hele generatie is dat iets waar men totaal geen ervaring mee heeft. Het is ook precies die generatie die voorheen nieuwe techniek als eerste omarmden.

Analisten en in het kielzog daarvan beleggers kijken mede door de cijfers van Verizon nu naar het bredere 5G plaatje. Andere beursgenoteerde bedrijven met 5G business hebben daar ook last van. Op een enkele uitzondering na verloren zijn afgelopen week allemaal aan waarde.

Mobiele versie afsluiten