• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com ITchannelPRO-2022-03 Xelion-Partnerevent-20220915 Xelion_partnerevent-1050-350

De businesscase van 5G – anders dan gepland

07-03-2022
5g
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Per vorige week is van een aantal abonnementen bij een aanbieder in Nederland zonder meerprijs 5G mogelijk. Dat is reden te kijken naar de ontwikkelingen rond 5G en de business van de telefonie aanbieders.

2020 en 2021

5g2021 was net als 2020 een jaar waarin de omzetten van de telecombedrijven zich anders ontwikkelden. 2020 was natuurlijk een jaar waarin het belvolume fors toenam, maar die piek vlakte al snel af. Voor het noodzakelijke contact met klanten en collega’s bleken Teams en dergelijke toch wel een erg praktisch alternatief.

Tegelijk hielden bedrijven en consumenten de hand op de knip. Dat is minstens zo belangrijk voor de ontwikkeling van de telecom gerelateerde omzet als de lange en onzekere levertijden.

Voor de uitrol van 5G waren de laatste twee jaar dus niet optimaal. En dat terwijl de investeringen in licenties net als de verplichtingen die daarbij horen zwaar drukken op de budgetten van de telco’s. 5G aanzwengelen is niet alleen nodig om die kosten te kunnen compenseren. Het idee leeft ook nog steeds dat hiermee de teruggang in omzet door een steeds lager belvolume kan worden gecompenseerd. In de EU speelt daar nog bij dat roaming als bron van inkomsten steeds minder belangrijk wordt.

Tegen die achtergrond is het dus begrijpelijk dat telco’s 5G aantrekkelijk willen maken. Dat kan door het tegen het zelfde tarief aan te bieden als 4G. 4G was aanvankelijk ook hoger geprijsd dan 3G, wat dat betreft is het gelijktrekken van de tarieven iets dat al eerder is gedaan.

Verschil

Maar er is een wezenlijk verschil tussen te stap van 3G naar 4G en die van 4G naar 5G. In het eerste geval was de toename van internetsnelheid een factor die indruk maakte. Dat de spraakkwaliteit ook vooruit ging is bijna iedereen al weer vergeten. Maar die hogere snelheid maakt bij 5G weinig indruk. Zelfs de early adaptors geven toe dat het verschil lang niet overal en altijd merkbaar is.

Producenten en telco’s wisten dat op voorhand. Zij hebben daarom ook sinds de eerste 5G cases een onderscheid gemaakt tussen de consumentenmarkt en de zakelijke markt. Bij de eerste zou de introductie van de nieuwste flagship mobieltjes tot een hogere vraag naar 5G abonnementen gaan leiden en daarmee tot een betere ARPU. De zakelijke markt zou met interessante cases moeten worden overtuigd van de meerwaarde van 5G

Twee jaar achterstand

Het leek simpel. De realiteit was en is anders. De adoptie van 5G door consumenten loopt in Europa ruim een jaar achter op de eerdere plannen. Bij de B2B cases is de situatie een stuk complexer. Door de pandemie is er de kijk op werken veranderd. Ideeën over het uitrollen van 5G in sectoren of verticals zijn in veel gevallen achterhaald.

Dat 5G abonnementen in Nederland steeds vaker geen meerprijs hebben is prettig voor de gebruikers. Maar dat wil niet zeggen dat de 5G businesscase van de telco’s reden voor optimisme geeft.

Tags: 5Gtrend

Gerelateerde Berichten

edit post
LogicQ_Pauline

Pauline Lauer blikt terug op haar rubriek

2022/08/12
edit post
hp multifunctionele printer

HP verkocht weer minder printers

2022/08/05
Volgend bericht
edit post

Meer Starlink-ontvangers naar Oekraïne

Uitgelichte Vacatures

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (1e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Partner Manager

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid