We hebben de afgelopen anderhalf jaar veel gehoord over de voordelen en risico’s van thuiswerken, maar dat de verschillen tussen collega’s een issue zijn is nieuw.
Trainingen en cursussen
Sinds vorig jaar is daar de klad in gekomen. De trainingen en cursussen zijn er nog steeds. Ze worden ook gebruikt. Mogelijk gaat het in sommige gevallen ook om verplichte trainingen voor basis skills en CPE punten.
Minder kennisuitwisseling
Tot vorig jaar was er natuurlijk in veel gevallen een vorm van competitie en uitwisseling van kennis. Dat is moeilijker geworden nu zo veel werknemers van huis uit moeten werken. Dat thuiswerken heeft al meetbaar negatief effect dat de scores bij trainingen onder druk staan en dat de verschillen binnen teams groter zijn geworden. Voor de hand ligt dat de onmogelijkheid bij de koffiemachine of elders kennis te delen over het halen van studiepunten hier een grote rol speelt.
Te druk, te veel afgeleid
Naast de onmogelijkheid kennis te delen en elkaar te motiveren bij het doen van de trainingen is er nog een aantal redenen waarom de scores lager en de onderlinge verschillen groter zijn. Vier op de tien geeft aan geen tijd te hebben om de kennis bij te spijkeren. Drie op de tien zegt dat de thuiswerkplek niet geschikt is en ze te veel worden afgeleid.
Deze bevindingen zijn relevant voor een bredere groep dan alleen HRM managers en directies. Het signaal is bijvoorbeeld ook belangrijk voor iedereen die IT beheer van remote werkplekken verzorgt. Ga er maar van uit dat veranderingen waarbij enige studie of wat meer uitproberen nodig is niet door iedereen worden opgepakt. Ook in Nederland kunnen de verschillen tussen collega’s in IT kennis de afgelopen 18 maanden door het thuiswerken onopgemerkt groter zijn geworden. Dat kan tot allerlei vervelende problemen leiden, ook als die niet direct cybercrime gerelateerd zijn.