• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Terugblikken op het wederverkopen van stroom door het kanaal

schoenmaker hou je bij je leest

20-03-2023
stroomleveranciers - stroom - stroommast
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Nog geen vijf jaar geleden was het wederverkopen van stroom iets waarvoor veel interesse was. Nu aan het beging van 2023 is er daar weinig meer van over. Mogelijk gaat dit businessmodel de boeken in als een van de zeldzame en grote mislukkingen. Waarom kwam dat en wat kan de markt hier van leren?

MVNO’s

stroomleveranciers - stroom - stroommastHet lijkt op het eerste gezicht een volslagen logische ontwikkeling. MVNO’s leveren al meer dan 10 jaar, zonder noemenswaardige problemen, belminuten en megabytes door. Die kopen ze in bij het handjevol telco’s die er in Nederland zijn. Voorzien van het eigen logo en met een eigen helpdesk wordt het door de MVNO in de markt gezet. Voor een deel laat die dat over aan het kanaal.

Iedereen in het kanaal weet hoe dat werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Een ding is zeker, je kunt een leuke marge opstrijken tegen een geringe inspanning. Als alles meezit heb je ook zicht op upsell.

Zelfde model

Kilowatts stroom doorverkopen zou volgens dat zelfde model moeten kunnen werken. De “stroom-MVNO” koopt het in bij de partijen met eigen energiecentrales, windmolens of zonneparken. Label erop, ondersteuning erbij en het kan zo in de markt worden gezet.

Dat is ook precies wat er vanaf ongeveer 2015 gebeurde en tegen 2017 in een stroomversnelling raakte. Aanbieders van elders ingekochte stroom ontdekten het kanaal. Zij probeerden langs die route het marktaandeel te vergroten. Het model van marges leek erg veel op wat MVNO’s hanteren, dus voor de doorverkoper was het een herkenbare en aantrekkelijke business. Ook hier gold weer dat de kans op upsell best wel interessant was.

Gereguleerd en bekend

Bij al het enthousiasme van inkopers, wederverkopers en eindklanten is een punt over het hoofd gezien. Niet door iedereen, want vanaf de eerste dag is er door echte deskundigen voor gewaarschuwd. De markt voor telecomdiensten is gereguleerd. Brussel bepaalt voor een deel de tarieven. De inkoop van tikken en megabytes is daarnaast afhankelijk van volkomen bekende factoren.

Bij kilowatts is dat een heel ander verhaal. Dat de inkoopprijs van de olie en gas sinds 2020 is gestegen heeft iedereen meegekregen. Dat hierdoor de eindprijs van het product is verveelvoudigd eveneens. Minder bekend bij eindklanten en wederverkopers is dat de financiering van de business compleet anders is. De nieuwkomers op de stroommarkt hebben zwaar geleund op voorschotten van de klanten en de inkoopprijs amper kunnen afdekken.

Verdwenen of failliet

Gevolg daarvan is bekend. Sinds 2019 is een dozijn van dit soort partijen verdwenen, in de helft van de gevallen was sprake van een faillissement. Eindklanten maar ook wederverkopers hebben hier forse schade door opgelopen. Het aantal resellers dat nog wederverkoper van een kilowatts wil zijn is heel begrijpelijk fors afgenomen.

IT markt en resellers

Ongeveer 45 jaar geleden is met de komst van de 8086 chip en de PC de IT markt in Nederland uit de startblokken gekomen. Die markt drijft op een groot aantal resellers en is gegroeid in omzet maar ook in het aantal diensten. Telefonie verkopen is sinds ongeveer 1995, met de komst van de eerste mobiele aanbieders, deel van de business.

Mislukkingen

Voor die markt geldt dat het aantal MVNO’s de laatste jaren is afgenomen. Sporadisch zijn er bedrijven omgevallen. Van echte omvangrijke schade voor wederverkopers en eindklanten is gelukkig nooit sprake geweest. Diensten die echt op een (dure) mislukking zijn uitgedraaid lijken niet te bestaan. Dat wil zeggen tot het wederverkopen van stroom. Er zijn natuurlijk diensten die een stille dood zijn gestorven, omdat de vraag simpelweg te gering was. Voorbeeld daarvan zijn verzekeringen.

Verzekeringen en stroom hebben gemeen dat iedereen begrijpt dat ze nodig zijn. Nodig zijn wil echter niet zeggen dat ze daardoor goed passen in het portfolio van elke IT reseller. Daarvoor is in het Nederlands een eeuwenoud spreekwoord schoenmaker hou je bij je leest.

Tags: reseller

GerelateerdeBerichten

Importheffingen in Amerika raken resellers overal ter wereld

2025/07/15
Derc van Mierlo Eric de Jongh (BusinessCom)-ICP-2024-05

6 redenen om te kiezen voor My-Connect van BusinessCom

2024/12/20
Volgend bericht
KPN Foto Maurice

Interview KPN IoT met Maurice Janssen Duijghuijsen

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon