• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

ICP #3 - doe je mee ICP3 - WIFI 1144x350 Xelion Circulaire IT ITchannelPRO-2023-02 ODM_Topbanner_SLB_1144x350_ICP ICT_Zorg_Xelion

Terugblikken op het wederverkopen van stroom door het kanaal

schoenmaker hou je bij je leest

20-03-2023
stroomleveranciers - stroom - stroommast
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Nog geen vijf jaar geleden was het wederverkopen van stroom iets waarvoor veel interesse was. Nu aan het beging van 2023 is er daar weinig meer van over. Mogelijk gaat dit businessmodel de boeken in als een van de zeldzame en grote mislukkingen. Waarom kwam dat en wat kan de markt hier van leren?

MVNO’s

stroomleveranciers - stroom - stroommastHet lijkt op het eerste gezicht een volslagen logische ontwikkeling. MVNO’s leveren al meer dan 10 jaar, zonder noemenswaardige problemen, belminuten en megabytes door. Die kopen ze in bij het handjevol telco’s die er in Nederland zijn. Voorzien van het eigen logo en met een eigen helpdesk wordt het door de MVNO in de markt gezet. Voor een deel laat die dat over aan het kanaal.

Iedereen in het kanaal weet hoe dat werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Een ding is zeker, je kunt een leuke marge opstrijken tegen een geringe inspanning. Als alles meezit heb je ook zicht op upsell.

Zelfde model

Kilowatts stroom doorverkopen zou volgens dat zelfde model moeten kunnen werken. De “stroom-MVNO” koopt het in bij de partijen met eigen energiecentrales, windmolens of zonneparken. Label erop, ondersteuning erbij en het kan zo in de markt worden gezet.

Dat is ook precies wat er vanaf ongeveer 2015 gebeurde en tegen 2017 in een stroomversnelling raakte. Aanbieders van elders ingekochte stroom ontdekten het kanaal. Zij probeerden langs die route het marktaandeel te vergroten. Het model van marges leek erg veel op wat MVNO’s hanteren, dus voor de doorverkoper was het een herkenbare en aantrekkelijke business. Ook hier gold weer dat de kans op upsell best wel interessant was.

Gereguleerd en bekend

Bij al het enthousiasme van inkopers, wederverkopers en eindklanten is een punt over het hoofd gezien. Niet door iedereen, want vanaf de eerste dag is er door echte deskundigen voor gewaarschuwd. De markt voor telecomdiensten is gereguleerd. Brussel bepaalt voor een deel de tarieven. De inkoop van tikken en megabytes is daarnaast afhankelijk van volkomen bekende factoren.

Bij kilowatts is dat een heel ander verhaal. Dat de inkoopprijs van de olie en gas sinds 2020 is gestegen heeft iedereen meegekregen. Dat hierdoor de eindprijs van het product is verveelvoudigd eveneens. Minder bekend bij eindklanten en wederverkopers is dat de financiering van de business compleet anders is. De nieuwkomers op de stroommarkt hebben zwaar geleund op voorschotten van de klanten en de inkoopprijs amper kunnen afdekken.

Verdwenen of failliet

Gevolg daarvan is bekend. Sinds 2019 is een dozijn van dit soort partijen verdwenen, in de helft van de gevallen was sprake van een faillissement. Eindklanten maar ook wederverkopers hebben hier forse schade door opgelopen. Het aantal resellers dat nog wederverkoper van een kilowatts wil zijn is heel begrijpelijk fors afgenomen.

IT markt en resellers

Ongeveer 45 jaar geleden is met de komst van de 8086 chip en de PC de IT markt in Nederland uit de startblokken gekomen. Die markt drijft op een groot aantal resellers en is gegroeid in omzet maar ook in het aantal diensten. Telefonie verkopen is sinds ongeveer 1995, met de komst van de eerste mobiele aanbieders, deel van de business.

Mislukkingen

Voor die markt geldt dat het aantal MVNO’s de laatste jaren is afgenomen. Sporadisch zijn er bedrijven omgevallen. Van echte omvangrijke schade voor wederverkopers en eindklanten is gelukkig nooit sprake geweest. Diensten die echt op een (dure) mislukking zijn uitgedraaid lijken niet te bestaan. Dat wil zeggen tot het wederverkopen van stroom. Er zijn natuurlijk diensten die een stille dood zijn gestorven, omdat de vraag simpelweg te gering was. Voorbeeld daarvan zijn verzekeringen.

Verzekeringen en stroom hebben gemeen dat iedereen begrijpt dat ze nodig zijn. Nodig zijn wil echter niet zeggen dat ze daardoor goed passen in het portfolio van elke IT reseller. Daarvoor is in het Nederlands een eeuwenoud spreekwoord schoenmaker hou je bij je leest.

Tags: Reseller

GerelateerdeBerichten

Tom Mulder-2023-300px

X2com distributeur van Youfone Zakelijk

2023/05/01
Wilco.van.Dijk (intermedia) 2022.02.16

Interview Wilco van Dijk en Ronald Schapendonk UNIVERGE BLUE

2023/04/28
Volgend bericht
KPN Foto Maurice

Interview KPN IoT met Maurice Janssen Duijghuijsen

Uitgelichte Vacatures

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

enreach

Enreach zoekt Communications Manager

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
12-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

NLdigital Strandborrel

14-06-2023 - 19:00

Save the Date – Xelion Partnerevent 2023

21-09-2023 - 18:00

Synology Solution Day in Amsterdam

08-06-2023 - 16:00

Remote Working Summit 2023

19-06-2023 - 17:00

IBC2023

15-09-2023 @ 09:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid