De Oostenrijkse vestiging van T-Mobile heeft de lancering van branded 5G smartphones aangekondigd. Telco branded toestellen bestaan al lang. Toch is wat in Oostenrijk gebeurt bijzonder.
Branded en bundels
In een markt die verzadigd is, zoals de Nederlandse, heeft het weinig zin nog dergelijke bundels te promoten. De meeste abonnees hebben immers al een simkaart en dat nummer willen ze hoe dan ook behouden. Alleen het toestel wordt vervangen en daarbij is men in het algemeen trouw aan het merk. Die loyaliteit maakt het al redelijk moeilijk voor nieuwe merken de markt te betreden. Als een telco dat doet met een toestel voorzien van het eigen logo is het helemaal een opgave.
Volwassen markt
Oostenrijk is wat mobiele telefonie betreft niet veel anders dan Nederland. De markt is er net als hier volwassen en behoorlijk verzadigd. Dat Magenta Telekom, zo heet T-Mobile daar, toch de stap neemt om toestellen onder de eigen naam in de schappen te zetten is daarom opvallend. En wat nog meer opvalt is dat de hele communicatie rond de toestellen draait om 5G.
Migratie
Het bedrijf heeft flink geïnvesteerd in de licentie en uitbouw van een eigen 5G netwerk. Dat staat er nu, maar wordt schijnbaar te weinig gebruikt. De kosten van het in de lucht houden van een gescheiden 4G en 5G netwerk zijn hoog. Ingecalculeerd is een migratie van 4G naar 5G door alle gebruikers binnen een bepaalde tijd.
Dit offensief met toestellen kan daarom maar een ding betekenen. De Oostenrijkse consument maakt te weinig gebruik van 5G. Die heeft geen zin om én de meerprijs te betalen voor een 5G abonnement én een toestel te kopen dat 5G ondersteunt. Om deze houding te doorbreken denkt Magenta Telekom dat het slim is met eigen toestellen te komen. Dan is de keuze groter en dat ook nog eens aan de onderste helft (< 300 Euro) van de markt.
Dat de mobiele operator voor deze optie kiest heeft ook te maken met het feit dat deze toestellen ook door de Amerikaanse tak van het bedrijf op die markt worden aangeboden. Het zal betrekkelijk makkelijk zijn deel van productie te laten verschepen naar Europa.
De noodzaak iets te doen om het gebruik van 5G te stimuleren is begrijpelijk. Of branded smartphones de juiste methode is blijft vooralsnog onduidelijk. Weet daarbij dat in Oostenrijk voor de meeste sim only abonnementen een maandelijkse toeslag van 10 Euro geldt om van 4G te upgraden naar 5G.