Schiet EU onbedoeld Amazon te hulp?

Vrijstelling invoerrechten ligt onder vuur door grootschalige misbruik

Alles wijst erop dat 2024 het jaar wordt dat Amazon in de EU substantieel langzamer groeit dan ooit. Dat komt omdat in de grootste afzetmarkt binnen de EU, Duitsland, de teller op een minimale plus van 1,9 procent blijft steken. Er is iets aan de hand, niet alleen met Amazon. Zo te zien gaan Berlijn en Brussel hier verandering in aanbrengen.

EC EUAmazon is onaangevochten de grootste e-commerce speler in de EU. De omzet in Duitsland, wat weer de grootste markt binnen de EU is, gaat richting de 15 miljard. Dat is nog steeds een kleine plus en dat is bijzonder. Van de top10 onlineshops bij de buren gaan er zes dit jaar een omzetkrimp boeken.

Hoofdoorzaken

Voor iedereen zijn de twee hoofdoorzaken zichtbaar. De eerste is de terughoudendheid van de consument. Dat is inmiddels al een gegeven aan het worden. Meer mensen zijn terughoudend en stellen aankopen uit. De groep die wel makkelijk uitgeeft is te klein en geeft het geld vooral aan andere zaken uit.

De tweede reden is de concurrentie uit China. Naast Ali Express zijn Temu en Shein marktverstorend bezig. Nu hoeft dat niet erg te zijn, zolang de nieuwe toetreders zich maar aan de regels houden.   Precies daar gaat het echter schijnbaar mis. Al eerder heeft ITchannelPRO geschreven over de activiteiten van Temu en consorten en de vrees om een toename van onveilige, ongekeurde producten op de EU binnenmarkt. Daarbij is ook gewezen op de B2B component van de handel door deze nieuwe spelers.

Amazon weet daar alles van. Dat bedrijf levert en faciliteert zowel B2C als B2B. Op beide fronten ziet het de klanten overstappen naar de Chinese concurrenten. Nogmaals, daar is niets mis mee, zolang het spel maar eerlijk wordt gespeeld.

Niet volgens de regels

In Berlijn is men inmiddels, en dat is nadrukkelijk niet het gevolg van klagen door Amazon, tot de conclusie gekomen dat de marktverstoring niet volgens de regels verloopt. Het aantal zendingen met een foutieve, want te lage, gelabelde waarde neemt alleen maar toe. Bij een dagelijkse aanvoer van 400.000 zendingen (!) op de luchthaven van Luik komen zelfs de steekproeven onder druk te staan. Klanten profiteren daarvan, want de kans op een naheffing is daardoor minimaal.

Berlijn wil daar paal en perk aan stellen en heeft daarom een voorstel in de maak dat de vrijstelling van invoerrechten op zendingen tot 150 Euro compleet schrapt. Met dat plan onder de arm klopt men vervolgens aan bij Brussel met het verzoek ook tot actie over te gaan. Een dergelijke route is al eerder gevolgd en heeft er toe geleid dat alle e-commerce platformen in de EU verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor onregelmatigheden bij de afdracht van btw.

Die methode leidde indertijd tot heel veel kritiek van Amazon, deze keer zwijgt dat bedrijf in alle talen over de komende aanpak van valsspelers met e-commerce in de EU.

B2B en B2C

Interessant aan het wetsvoorstel is dat men naar zowel de B2C als de B2B markt kijkt, er is geen ruimte voor een uitzonderingspositie  voor “consumenten”, want daar zou ook weer direct misbruik van gemaakt worden. Daarnaast stelt men dat door het wegvallen van de vrijstelling van invoerrechten het importeren van onveilige en illegale goederen zal afnemen. Hoe men dat denkt te realiseren is onbekend, maar het zou goed zijn voor de concurrentieverhoudingen en de veiligheid als die stroom inderdaad kan worden gereduceerd.

Mobiele versie afsluiten