• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • e-Papers
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Circulaire IT Xelion 2023Gamma augustus Optimaal contact in Teams - Meer info kopie NaN-1 ITchannelPRO-2023-04 ICP-2023-04-topbanner-1144 ICT_Partnerevent-2023 superleaderbord_xelion_partner_event

Ruim helft tech-vrouwen zag afgelopen twee jaar gendergelijkheid verbeteren

02-03-2021
kaspersky-lab
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

kaspersky-labMeer dan de helft (56%) van de vrouwen in de tech branch zag de afgelopen twee jaar het niveau van gendergelijkheid in hun organisatie verbeteren en 70% was het ermee eens dat hun vaardigheden en ervaring boven het geslacht werden gesteld bij het solliciteren voor hun eerste baan in IT of tech. Dit blijkt uit Kaspersky’s nieuwe Women in Tech-rapport ‘Where are we now? Inzicht in de evolutie van vrouwen in de technologie’. Deze vooruitgang in zo’n korte tijd is een positieve stap in de richting van sectorinclusiviteit. Maar de bevindingen van Kaspersky’s rapport benadrukken ook dat er nog ruimte voor verbetering is.

Het idee van gendergelijkheid vertegenwoordigt meer dan alleen fysieke lichamen door deuren. Het is ook de notie van percepties, gevoelens, stereotypen en kansen. In dat opzicht zijn er positieve ontwikkelingen voor meer dan twee derde van de vrouwen (69%) die er nu vertrouwen in hebben dat hun mening vanaf de allereerste dag in een technische functie wordt gerespecteerd. Het toegenomen thuiswerken in het afgelopen jaar heeft ook een relatief positief effect gehad: 46% van de vrouwen is het ermee eens dat de gendergelijkheid wordt verbeterd tussen teams die op afstand werken.

Ruimte voor verbetering

Het rapport gaat in op de langere weg naar echte gendergelijkheid, met een volledige reflectie op de resultaten die beschikbaar zijn via een speciale website die vandaag is gelanceerd. Ondanks een wereldwijde verbetering van de perceptie van gendervertegenwoordiging, beweert meer dan een derde (38%) van de vrouwen, dat een gebrek aan vrouwen in de tech-industrie hen huiverig maakt om de sector te betreden.

Deze cijfers mogen relatief laag lijken, maar ze benadrukken de kloof tussen geleidelijke verbetering en volledige gelijkheid. Dit idee wordt ondersteund door het bredere besef dat 44% van de vrouwen beweert dat mannen sneller vooruitgang boeken in de technische ruimte. Aangezien een vergelijkbaar aantal (41%) het ermee eens is dat een gelijkere genderverdeling bevorderlijk zou zijn voor een betere loopbaanontwikkeling en het rechtzetten van die mismatch, concludeert het rapport dat het verband tussen vertegenwoordiging en algemeen gedrag, kansen en gelijkheid nog niet is gelegd.

Een wereldwijde online beschouwing, ontworpen om de onderzoeksresultaten te ondersteunen, laat ook zien hoe de vooruitgang in verschillende regio’s in een ander tempo evolueert: vanuit Europa, waar het genderevenwicht de afgelopen twee jaar lijkt te zijn verslechterd; naar Noord-Amerika, waar de overgang naar thuiswerken de balans mogelijk heeft versneld; naar Latijns-Amerika, waar onderwijs de empowerment van jonge vrouwen in de technologie stimuleert; en tot slot APAC, waar intimidatie onder vrouwen nu wordt ingehaald door succesverhalen.

De reis naar gendergelijkheid

Om ervoor te zorgen dat de positieve loopbaanervaringen van vrouwen over de hele wereld worden weerspiegeld, zijn er belangrijke stappen en initiatieven nodig om een ​​carrière in de technologie te ondersteunen, inclusief het aanbieden van meer mentor- of stageprogramma’s om toegang te bieden tot kansen en ervaring. Maar om te geloven dat de technische industrie een plek is voor vrouwen om te werken en te slagen, moet de reis veel eerder beginnen.

“De kwestie van genderstereotypen moet worden aangepakt lang voordat vrouwen de werkplek betreden. Het moet op school beginnen, om interesse in IT en technische velden te stimuleren en aan te moedigen. Ons werk bij Kaspersky met schoolkinderen in een aantal landen wereldwijd heeft als doel deze interesse op jonge leeftijd aan te wakkeren en inzicht te geven in hoe een carrière in de technologie eruit zou kunnen zien. Zonder een ondersteunende omgeving kunnen meisjes moeite hebben om gelijkgestemden te vinden in online gemeenschappen of bij relevante offline evenementen. Ze moeten inzien dat IT-professionals gewone mensen zijn, met verschillende vaardigheden en capaciteiten en dat iedereen ernaar kan streven om het tech-veld te betreden”, zegt Noushin Shabab, Senior Security Researcher, Global Research & Analysis Team bij Kaspersky.

Veel bedrijven over de hele wereld beginnen ook quota in te voeren die een gelijkere vertegenwoordiging van het personeel garanderen. Ze zijn meer dan alleen het toevoegen van cijfers, ze zijn ontworpen om de kans op veranderd gedrag en verminderd seksisme op het werk te vergroten, meer vrouwen in hogere functies te bereiken en meer rolmodellen te creëren die positieve loopbaanervaringen kunnen delen met jonge vrouwen die overwegen om de technologie in te gaan ruimte. Quota zijn echter niet de enige manier om het momentum vast te houden en te zorgen voor verdere vooruitgang voor vrouwen in de technologie.

“In de afgelopen jaren zijn er steeds meer oproepen geweest om de vertegenwoordiging van vrouwen in technologie en IT te verbeteren. Hoewel quota een relatief snelle manier kunnen zijn om het probleem aan te pakken, heeft de technologie-industrie bewezen institutioneel vrouwonvriendelijk te zijn op een manier waardoor zelfs quota onvoldoende zijn om de onevenwichtigheid tussen mannen en vrouwen aan te pakken of om de doorstroom van vrouwen naar hogere IT-functies te ondersteunen”, zegt dr. Ronda Zelezny, medeoprichter en directeur van Panoply Digital en lid van Ada’s List.

Ze voegt eraan toe: “Daarom is het nodig om verder te gaan dan de quota. Een eerste aanbeveling is om blinde wervingspraktijken te implementeren die persoonlijke vooroordelen uit het talentverwervingsproces helpen verwijderen. Dit omvat het verwijderen van identificerende informatie uit sollicitaties, het wijzigen van de taal in vacatures om seksuele vooringenomenheid ten gunste van mannelijke kandidaten te elimineren en ervoor te zorgen dat de selectie van kandidaten vrij is van vooringenomenheid door gebruik te maken van diverse wervingscommissies (in plaats van individuen)”.

Lees meer over het huidige traject van vrouwen in de technologie en hoe we de situatie in de toekomst verder kunnen verbeteren: ‘Where are we now? Inzicht in de evolutie van vrouwen in de technologie’.

GerelateerdeBerichten

Soti Xsight 400

SOTI onderzoek: Als mensen overal (kunnen) werken

2023/09/25
krimp daling

Terugblik op een bewogen week voor de IT sector

2023/09/25
Volgend bericht

Destiny neemt Ulysse over en verstevigt positie in België

Uitgelichte Vacatures

pocos-400400

Pocos: Vacature Support Engineer (FG 6)

door Rashid Niamat
18-07-2023
0

Wolk-met-rondjes -Bright Access

Bright Access zoekt: Marketing-coördinator

door Rashid Niamat
26-06-2023
0

Telemos ICT Solutions Group-400

Vacature: (Junior) Field Service Engineer

door Rashid Niamat
26-05-2023
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Telecom Society thema-event ‘Internet Security’.

05-10-2023 - 21:30

ALE Connex23 partnerevent

03-10-2023 - 19:00

Webinar: de impact van NIS2 op jouw organisatie

05-10-2023 - 16:15

NETGEAR webinar netwerkonderhoud

05-10-2023 - 16:00

TNO Cybersecurity Marktdag

12-10-2023 - 17:00
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid