Richard Jansen is sinds kort algemeen directeur van Pocos. Hij heeft het stokje overgenomen van de twee oprichters Simon Poels en Jordi Smits. Hij spreekt met ITchannelPRO over de cultuur van het bedrijf en de sterke groei van de afgelopen twee jaar.
Pocos is een organisatie waar techniek bepalend is. Dat is inherent aan de diensten die men levert: telecom- en IP-diensten aan partners. Die gebruiken de diensten als halffabricaten en zorgen daarmee voor passende oplossingen voor hun klanten. Daarom is het zo belangrijk dat juist die wholesale-diensten van Pocos het altijd doen. “Als onze diensten het niet doen, heeft de partner een probleem omdat veel andere diensten dan ook onbereikbaar zijn. Daarom besteden wij bijzonder veel aandacht aan maximale uptime en beschikbaarheid”, geeft Richard aan.
Verandertraject
Dat was vanaf dag 1 bij Pocos al het geval, maar toch hebben de oprichters gezien dat het nog beter kan. Er loopt een verandertraject met als doel nog beter te worden dan men nu al is. Daarbij hoort ook dat de twee oprichters vrijwillig een stap terug hebben gedaan. Zij blijven als actieve aandeelhouders nauw betrokken bij het bedrijf en kunnen zich nu weer meer richten op techniek, in plaats van het leidinggeven. “Simon en Jordi wilden nadrukkelijk zelf een stap opzij zetten. Zij maken op eigen verzoek geen deel uit van het nieuwe directieteam van drie personen”, zegt Richard.
Het verandertraject dat nu loopt, heeft alles te maken met het waarmaken van het ‘Always On’-streven voor elke dienst. Partners en hun eindklanten moeten blindelings kunnen vertrouwen op de kwaliteit van de diensten die Pocos levert. Pocos wil het goede trackrecord nog verder verbeteren. Dat betekent intern meer volgens regels werken, ook al is het een bedrijf met een andere cultuur. Richard: “We zien dat het inrichten van change- en projectmanagement nog beter kan. Alles is nu gewoon nog beter op elkaar afgestemd. Er worden geen changes doorgevoerd zonder een uitgebreide POC- en testfase. De partners en klanten mogen nooit een proefkonijn zijn.“
De Pocos-cultuur
Richard is ervan overtuigd dat er een Pocos-cultuur bestaat. “Die zit in onze kernwaarden. We vragen ons voor elke stap en besluit af of de partner daar beter van wordt. Als het geen meerwaarde biedt, doen we het gewoon niet. Zo simpel is het.” Bij die cultuur hoort ook dat men zich echt verdiept in de diensten die worden geleverd en de business van de partner. Beide zijn niet statisch, IT verandert constant. En ook Pocos ontwikkelt de wholesale-diensten en partners bouwen op basis daarvan hun portfolio ook steeds verder uit. “Iedere medewerker bij Pocos moet dat leuk vinden en ook begrijpen”, zegt Richard. “Doorvragen is hier eerder de regel dan uitzondering. Minstens zo belangrijk is dat wij allemaal inzien dat samenwerken niet iets is dat je alleen doet met je directe collega’s. Leveranciers en afnemers zijn voor ons echt partners. Partijen waarmee je samenwerkt en waar nodig intensief mee communiceert.”
Groei
Die eigenschappen leggen Pocos duidelijk geen windeieren. Het bedrijf is sinds 2019 fors gegroeid. Voor de pandemie waren er 25 collega’s, begin 2022 zijn het er 30. In twee jaar tijd zijn er ook 200 nieuwe partners opgetekend. Richard: “We zijn daarmee goed op weg om onze ambitie waar te maken: de grootste onafhankelijke Nederlandse wholesale-aanbieder van connectiviteit worden.”
Het is een behoorlijke prestatie: met een betrekkelijk kleine groei van het personeelsbestand toch een verdubbeling van het aantal partners realiseren. En toch is dat wat Richard betreft geen toeval. Automatiseren en standaardiseren zijn ook bij Pocos de regel. Alleen zo is groei te faciliteren en kan worden voldaan aan de eisen van partners. “Laten we wel zijn, een partner die van 9 tot 5 werkt, is de uitzondering. Men wil ook ‘s avonds of in het weekend een order kunnen inschieten, bevestigd krijgen en het liefst ook nog een opleverdatum gemaild krijgen. Dat deel van de processen moet volledig geautomatiseerd en altijd beschikbaar zijn.”
Kiezen voor kwaliteit
Tegelijk moet er wel menselijk contact mogelijk blijven. Partners moeten kunnen bellen. Medewerkers van Pocos kunnen juist dankzij die verregaande automatisering en standaardisering de telefoon blijven opnemen. Of het nu gaat om het beantwoorden van een concrete vraag of omdat partners ergens over willen sparren, Pocos is bereikbaar en behulpzaam. Een van de redenen waarom Pocos zo hard groeit is volgens Richard dan ook dat sommige concurrenten het menselijke contact erg moeilijk maken. “Alleen maar focus hebben op groei en expansie gaat ten koste van de aandacht voor en de band met je bestaande partners. Wij kiezen voor kwaliteit, zowel in de diensten als de manier waarop we samenwerken met leveranciers en klanten. Kijkend naar onze groei is dat iets waar de markt ook echt behoefte aan heeft.”
Meer weten over Pocos? Zoek contact via 088 010 07 00 of mail naar info@pocos.nl.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nr 2)