In de jaarlijkse enquête onder meer dan 4.000 resellers, interop-partners en distributeurs bevestigde de overgrote meerderheid van de respondenten de betrouwbaarheid van de fabrikant als een van de belangrijkste pijlers voor de relatie. Wat wil een partner?
In november 2022 hield Snom opnieuw de jaarlijkse klanttevredenheidsenquête onder haar partners. Daaronder bevinden zich groothandels en resellers en interop- en projectpartners van over de hele wereld die regelmatig met Snom samenwerken. Al sinds 2012 ondervraagt Snom regelmatig haar klanten over de kernthema’s, zoals concurrentie, technologie en innovatie, imago en ondersteuning. Met de resultaten kan Snom de eigen waardering bij haar partners in vergelijking met de concurrentie vaststellen, maar ook haar product- en distributiestrategie aanpassen aan de daadwerkelijke verwachtingen van dealers. Maar liefst 862 vragenlijsten werden dit jaar volledig beantwoord en verwerkt. De hoogste response kreeg Snom in de landen waar het lokale verkoopkantoren heeft en in de regio’s die Snom bedient via een solide distributienetwerk.
“Trustworthy”: Snom maakt beloften waar
De absolute eerlijkheid van de respondenten is van grote waarde voor Snom: “We voelen de serieuze interesse van partners om ons te ondersteunen met hun antwoorden. Het verdoezelen van feiten helpt hen niet”, bevestigt Mark Wiegleb, Head of Customer Success. “Toch blijft het lastig het iedereen naar de zin te maken, er zijn vaak tegenstelde belangen.”
De beoordeling van de producten van Snom viel dit jaar bijzonder goed uit. De 10 polulairste IP-apparaten, werden gewaardeerd met een 8,5 (7,4 gemiddeld onder concurrenten). Doorslaggevend waren daarbij de betrouwbaarheid, de product- en audiokwaliteit, de veelzijdigheid en het gebruiksgemak.
Op het thema Ondersteuning bleek de vriendelijkheid van het team het grote pluspunt van Snom te zijn. Hier behaalde Nederland met een 9,3 een absoluut topresultaat. Ook de competentie en het vermogen om problemen op te lossen en de afhandeling van tickets en RMA’s, scoorden hoog: 8,7 punten – tegen 6,4 onder concurrenten.
Interessant is dat deze beoordeling samenvalt met die voor de kwaliteit van de distributie. Het verkoopnetwerk is niet alleen het meest vriendelijke (9,1 in Nederland), maar ook competent en betrouwbaar: distributie houdt zich met Snom aan haar beloften. Wereldwijd werd een score van 8,5 (9,1 in Nederland) toegekend in vergelijking met 6,9 voor de concurrenten.
Deelnemers werd ook gevraagd naar de commerciële relevantie van enkele zaken die kenmerkend zijn aan Snom: hier gaven de partners de productontwikkeling in Duitsland 8,2 punten en de betrouwbaarheid van de fabrikant 8,7 punten (in Nederland 8,8.)
Conclusies
“Hoewel onze partners van nature dicht bij ons staan, was de beoordeling in 2022 zeer positief voor Snom”, legt Mark Wiegleb uit. “Ook de vergelijking met de concurrentie versterkt ons in onze visie om de marktontwikkeling van de regio’s te bevorderen door de inzet van lokale teams en contactpersonen. Eén ding is voor de partners waarschijnlijk het belangrijkst: onze betrouwbaarheid, ons vermogen en onze wil om marktgericht te handelen en de activiteiten van de reseller te ondersteunen bij hun projeten.”
Voor dealers is daarbij de kwaliteit van de producten net zo belangrijk als de leveringscapaciteit – een gigantisch thema in in de laatste jaren. Het hele jaar door, met uitzondering van ongeveer 3,5% van zijn portfolio van bijna 200 producten, heeft Snom voortdurend op betrouwbare wijze kunnen leveren dankzij geavanceerde inkoop- en transportstrategieën – een groot pluspunt voor de reseller en zijn klant.
Hetzelfde geldt voor een stabiel prijsbeleid en effectieve ondersteuning, zowel commercieel als technisch. Partners verwachten een open communicatie en een partnerprogramma dat de loyaliteit en motivatie van dealers concreet versterkt. Al deze diensten en ondersteuning die een fabrikant zijn verkooppartners biedt zijn volgens dealers onmisbare elementen voor het opbouwen van een succesvolle en langdurige relatie.
“We zijn erg blij dat onze inspanningen om onze partners zo goed mogelijk te ondersteunen erkend en positief beoordeeld zijn”, sluit Mark Wiegleb af. “We staan er bekend om dat we op niet op onze lauweren rusten: we blijven ons ontwikkelen voor onze partners en proberen om als beste te voldoen aan hun verwachtingen.”