• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

OVH wijst klanten afgebrand datacenter op de AVG verplichtingen

goed bedoeld maar incompleet

13-04-2021
ovhcloud
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

ovhcloudDe brand bij OVH, die tot het verlies van een deel van het datacenter heeft geleid, zorgt ook voor meldingen onder de AVG. Dat staat te lezen op de FAQ pagina’s over de gevolgen van de brand die online zijn gezet. Daarbij is de bedoeling goed, de uitwerking is echter matig.

Klanten informeren

Over de brand bij OVH is al veel geschreven. De oorzaak zou iets met de noodstroomvoorziening te maken kunnen hebben. Het onderzoek loopt nog en met enige regelmaat verschijnt daarover een update. Wat ook online wordt bijgehouden is het staat van de herstelwerkzaamheden. Klanten konden daarom al snel inschatten of hun data tijdelijk of blijvend offline zou zijn.

Voor een groep klanten was daarbij al snel duidelijk dat het einde verhaal was voor de data. De containers die als SBG2 bekend stonden hebben zoveel schade opgelopen dat de hardware als verloren moet worden beschouwd. Dat is ook voor een deel van SBG1 aan de hand, maar de meeste schade is in SBG2 ontstaan.

Schade en bedrijfscontinuïteit

Klanten stelden en stellen natuurlijk veel vragen over het verlies van de hardware en daarmee de software, applicaties en data. Voor het gros van de SBG2 klanten was er geen positief nieuws te melden. Helemaal niet als ze zelfs voor een (betere) back-up procedure hadden gezorgd.

Over dat laatste is door OVH en de pers echt al veel geschreven. Begrijpelijk, want zonder back-up is brandschade op een schaal als bij SBG2 letterlijk een bedreiging voor de bedrijfscontinuïteit van de klanten die het betreft.

OVH FAQ over de AVG

Er is echter nog iets dat speelt en dat niets met een back-up te maken heeft. OVH heeft op de Franse FAQ pagina’s over de brand vragen over “personal data” opgenomen. OVH wijst de lezers er op dat ze onder de AVG binnen 72 uur melding moeten maken van een datalek als die data door de brand in datacenter SBG2 verloren is gegaan. Een beknopte versie van die Franse tekst is ook op de Engelstalige FAQ verschenen.

De bedoeling van die melding mag duidelijk zijn. OVH informeert daarmee de klanten over de reikwijdte van de AVG. Veel klanten zullen natuurlijk niet eerder te maken hebben gehad met een dergelijk onherroepelijk dataverlies. Ze zullen ook niet weten dat ook dit gemeld moet worden bij de toezichthouders.

Beknopt en incompleet

Wat OVH communiceert is echter beknopt en incompleet. Daar is kritiek op te geven, maar het bedrijf heeft in ieder geval wel wat gedaan. De aanleiding is bekend en dat verklaart ook deels waarom het als haastwerk overkomt.

In het kader van de wijze lessen die de datacentersector en klanten van de brand kunnen leren kan het geen kwaad na te denken over een betere beschrijving van die meldplicht. Een datacenter mag en kan zonder meer in de contracten, leveringsvoorwaarden en ook in de FAQs heel goed kunnen omschrijven bij welke incidenten in het datacenter de klanten een melding van een datalek moeten doen. Daarmee heeft het datacenter in ieder geval aan de eerste verplichting voldaan.

Klanten van een datacenter, zoals een MSP of SaaS aanbieders kunnen die boodschap ook weer integreren in de communicatie naar de eigen klanten toe. Zo weet een groter deel van de keten wanneer een incident in een datacenter leidt tot AVG verplichtingen verderop in die keten.

Tags: AVGdatacenter

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30
handelsverdrag-VK-India

Handelsverdrag India – Verenigd Koninkrijk en data

2025/07/28
Volgend bericht

42 procent meer mobiele belminuten door coronacrisis

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon