Na de zomer zal in Berlijn de IFA plaatsvinden en nu al verschijnen daar berichten over. Naast de aankondigingen van exposanten komt er ook onderzoek beschikbaar. Een van die onderzoeken gaat over shoppingtrends wordt hier kort toegelicht.
HDE monitor
Zo is er de 2023 online monitor van HDE, de koepelorganisatie voor retailers (link). Die noemt de omzetontwikkeling over 2023 een zijwaartse verschuiving. Geen krimp, geen sterke groei, maar iets er tussen in. Deels is er de correctie van de verhoogde online aankopen tijdens de pandemie, maar uitgesplitst naar sectoren wordt iets anders duidelijk.
Tijdens de pandemie is er (noodgedwongen?) vooral online geld uitgegeven aan alles binnen de eigen vier muren. In 2023 laten de bestedingen voor die groepen (klussen, tuinieren, huisinrichting, CE) dalingen zien.
Toch CE groei
Als de 2023 omzetcijfers naast die van 2019 worden gelegd ontstaat een beeld dat menigeen zal verbazen. CE heeft, offline en online gecombineerd, een groei van 11 procent doorgemaakt. Dat is helemaal geen slechte score.
Een ander score die verrast is de verhouding tussen online en offline omzet per sector. Kleding is de enige sector waarbij meer dan 40 procent van de omzet uit online komt. CE in brede zit tikt net niet de 39 procent aan. Opvallend is dat een jaar terug het aandeel online bij CE bijna op 40 procent zat.
Zoals gezegd, het is een Duits onderzoek maar de gesignaleerde shoppingtrends komen aardig overeen met wat door organisaties in andere EU lidstaten is gerapporteerd.
Actualiteit: Temu
Gelet op de actualiteit is er nog een zeer interessante quote die genoemd moet worden. De onderzoekers hebben in december 2023 een piek gemeten bij Temu, sindsdien is het webverkeer naar het omstreden platform met ruim 11 procent afgenomen. Dat is de score nog voor bekend werd dat de Europese Commissie een onderzoek naar de praktijken van het platform is begonnen.