• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Ondersteuning van klanten – daar gebeurt wat

de onhoudbare vijfdaagse werkweek

12-01-2022
support ondersteuning helpdesk
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De vraag hoe ver de ondersteuning van klanten moet gaan ken tegenwoordig een ander antwoord dan enkele jaren geleden. Er is iets veranderd en dat veroorzaakt bij IT dienstverleners de nodige problemen. Het speelt zelfs een rol bij overnames.

Gemiddelde werkweek

support ondersteuning helpdeskVeel dienstverleners zijn ooit begonnen met het idee dat een gemiddelde werkweek meer dan 40 uur kon zijn, maar in principe zou alles moeten passen binnen de vijf doordeweekse dagen. Ondersteuning net buiten de kantoortijden werd wel eens gevraagd. In de bekende drukke periodes voor bijvoorbeeld retailers kwam het voor. Die paar pieken per jaar waren echter geen reden de totale business op te gooien.

Bereikbaarheid weekend

Aan de aard en omvang van de  IT dienstverlening is het nodige veranderd. IT is nog meer dan voorheen de ruggengraat van de klant. Dat moet het dus gewoon doen, elke dag weer die de winkel of het bedrijf open is. De openingstijden van winkels zijn opgerekt. De koopzondag was tot begin 2020 eerder een vast gegeven dan een uitzondering. Dat zendingen ook in het weekend bezorgd kunnen worden is inmiddels ook heel normaal.

IT dienstverleners krijgen daardoor steeds vaker de vraag of zijn ook in het weekend bereikbaar zijn. Om meerdere redenen kan het antwoord op die vraag zijn: liever niet. Er is echter sinds 2020 iets anders veranderd. Het zorgt er voor dat de vraag naar ondersteuning in het weekend steeds vaker gesteld moet worden.

Cybercrime

Die verandering heeft alles te maken met security. Of het nu gaat om lekke software, ransomware aanvallen, DDoS acties, cybercriminelen kiezen er bewust voor tijdens de stille periode aanvallen in te zetten of juist te activeren. Elk CERT draait de laatste jaren voor de feestdagen overuren. Ook vlak voor de weekenden is het extra opletten.

Cybercriminaliteit dwingt IT dienstverleners er toe de werktijden aan te passen. Of dat in de vorm van waakdienst is in het weekend of kleine bezetting op kantoor van de helpdesk is afhankelijk van de bedrijfsomvang en het type klant.

Rol bij overnames

Die druk op de beschikbaarheid is afgelopen jaar diverse keren genoemd tijdens gesprekken over overnames. Zonder dat daarbij security elke keer concreet is benoemd, was wel duidelijk dat voor sommige dienstverleners grootte de enige manier is om de klanten te kunnen blijven bedienen. Dat kan in de vorm van overnames zijn, maar er zijn natuurlijk ook vormen van samenwerking mogelijk, waarbij men delen van een NOC, SOC of waakdienst deelt.

Het is een punt waar tot nu toe weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven in de communicatie. Toch gebeurt het steeds meer dat bij de ondersteuning van klanten de vijf dagen in de week tussen 08:00 en 17:00 moet worden losgelaten. Het risico dat er daarbuiten iets mis gaat is inmiddels gewoon te groot.

Tags: samenwerkingsecurity

GerelateerdeBerichten

Het digitale ecosysteem van Limburg: Uitdagingen en kansen

2025/07/28

Compumatica en NTT DATA bundelen krachten

2025/07/25
Volgend bericht
datacenter - datacenters - hyperscaler - hyperscale

Dublin en Frankfurt op slot voor nieuwe datacenters

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon