• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

X2com ITchannelPRO-2022-03 Xelion-Partnerevent-20220915 Xelion_partnerevent-1050-350

Ondersteuning van klanten – daar gebeurt wat

de onhoudbare vijfdaagse werkweek

12-01-2022
support ondersteuning helpdesk
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De vraag hoe ver de ondersteuning van klanten moet gaan ken tegenwoordig een ander antwoord dan enkele jaren geleden. Er is iets veranderd en dat veroorzaakt bij IT dienstverleners de nodige problemen. Het speelt zelfs een rol bij overnames.

Gemiddelde werkweek

support ondersteuning helpdeskVeel dienstverleners zijn ooit begonnen met het idee dat een gemiddelde werkweek meer dan 40 uur kon zijn, maar in principe zou alles moeten passen binnen de vijf doordeweekse dagen. Ondersteuning net buiten de kantoortijden werd wel eens gevraagd. In de bekende drukke periodes voor bijvoorbeeld retailers kwam het voor. Die paar pieken per jaar waren echter geen reden de totale business op te gooien.

Bereikbaarheid weekend

Aan de aard en omvang van de  IT dienstverlening is het nodige veranderd. IT is nog meer dan voorheen de ruggengraat van de klant. Dat moet het dus gewoon doen, elke dag weer die de winkel of het bedrijf open is. De openingstijden van winkels zijn opgerekt. De koopzondag was tot begin 2020 eerder een vast gegeven dan een uitzondering. Dat zendingen ook in het weekend bezorgd kunnen worden is inmiddels ook heel normaal.

IT dienstverleners krijgen daardoor steeds vaker de vraag of zijn ook in het weekend bereikbaar zijn. Om meerdere redenen kan het antwoord op die vraag zijn: liever niet. Er is echter sinds 2020 iets anders veranderd. Het zorgt er voor dat de vraag naar ondersteuning in het weekend steeds vaker gesteld moet worden.

Cybercrime

Die verandering heeft alles te maken met security. Of het nu gaat om lekke software, ransomware aanvallen, DDoS acties, cybercriminelen kiezen er bewust voor tijdens de stille periode aanvallen in te zetten of juist te activeren. Elk CERT draait de laatste jaren voor de feestdagen overuren. Ook vlak voor de weekenden is het extra opletten.

Cybercriminaliteit dwingt IT dienstverleners er toe de werktijden aan te passen. Of dat in de vorm van waakdienst is in het weekend of kleine bezetting op kantoor van de helpdesk is afhankelijk van de bedrijfsomvang en het type klant.

Rol bij overnames

Die druk op de beschikbaarheid is afgelopen jaar diverse keren genoemd tijdens gesprekken over overnames. Zonder dat daarbij security elke keer concreet is benoemd, was wel duidelijk dat voor sommige dienstverleners grootte de enige manier is om de klanten te kunnen blijven bedienen. Dat kan in de vorm van overnames zijn, maar er zijn natuurlijk ook vormen van samenwerking mogelijk, waarbij men delen van een NOC, SOC of waakdienst deelt.

Het is een punt waar tot nu toe weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven in de communicatie. Toch gebeurt het steeds meer dat bij de ondersteuning van klanten de vijf dagen in de week tussen 08:00 en 17:00 moet worden losgelaten. Het risico dat er daarbuiten iets mis gaat is inmiddels gewoon te groot.

Tags: samenwerkingsecurity

Gerelateerde Berichten

edit post
Cees Broer - Matrix42

Zomercolumn Cees Broer Matrix42

2022/08/12
edit post
Interxion 2_Hans Horn links Michael Ataman rechts-400

ncubed en Interxion Digital Realty bouwen bruggen naar de cloud

2022/08/03
Volgend bericht
edit post
datacenter - datacenters

Dublin en Frankfurt op slot voor nieuwe datacenters

Uitgelichte Vacatures

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (2e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Technisch Support Engineer (1e lijns)

door Redactie
11-08-2022
0

edit post
Xelion

Xelion: Partner Manager

door Redactie
11-08-2022
0

Bekijk alle vacatures

Aankomende events

Innovation Summit 2022 Schneider Electric

21-09-2022 @ 10:00 , more

Network X

18-10-2022 @ 09:00 , more

Big Data Expo

14-09-2022 @ 09:00 , more

BusinessCom Partner Event 2022

06-09-2022 - 18:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2022

07-11-2022 @ 10:00 , more
Bekijk alle evenementen
Bekijk alle evenementen
ITchannelPRO

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
[email protected]

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Algemeen nieuws
    • Cloud
    • Datacenters
    • Distributeurs
    • ICT
    • Security
    • Telecom
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Vacatures
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • Digitaal Dossier
  • Personalia
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Yeps.nl.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid