Begin december sprak TBM met Martijn Teekens, directeur B2B sales van T-Mobile Nederland. Teekens gaf een update over de integratie van T-Mobile met Tele2 en sprak over de successen van de partners. Het gesprek vond plaats in de Connected Lounge van T-Mobile in stadion Galgenwaard te Utrecht, een plek waar Teekens ook bij stilstond.
Teekens spreekt allereerst over het samengaan van T-Mobile met Tele2. Het proces verloopt voorspoedig. De organisaties en medewerkers zijn niet in de valkuil gestapt die bij andere fusies en overnames zichtbaar is. Daar leidt het fusieproces tot een onrustige fase waarin men vooral met zichzelf bezig is. De blik wordt dan naar binnen gericht en de klant krijgt onvermijdelijk een lagere prioriteit. “Bij de integratie van Tele2 en T-Mobile doen we dat dus niet”, zegt Teekens. “We blijven een naar buiten gerichte organisatie, die tijdens het lopende integratieproces de klanten en partners maximaal op de hoogte houdt en bedient. Stap voor stap bouwen we een nieuw klantgericht fundament waarin we samen met onze business partners de BV Nederland overtuigen dat UNLIMITED ondernemen echt kan. Want barrières voor ondernemen zijn nergens voor nodig. Teekens noemt het een mooi en leerzaam proces waarin onderlinge samenwerking centraal staat: “Want alleen kan je niets, je moet het samen doen, zei ooit een bekende voetballer.”
Succesvol 2019
Het jaar 2019 is voor T-Mobile een succesvol jaar. “Ons business-momentum blijft uitstekend”, stelt Teekens tevreden vast. Niet gehinderd door de integratie, die vooral achter de schermen plaatsvindt, laten de resultaten nog steeds een sterke groei zien. “Het is geen geheim dat een groot deel van die groei uit de zakelijke markt komt. Dat is alleen mogelijk met een sterk partnerkanaal die overtuigd is van het lange termijn potentieel. Onze businesspartners maken dit mogelijk en natuurlijk plukken zij er ook de vruchten van: het win-win-principe. De inspanning en het succes van het kanaal is echt een compliment waard.”
Succesfactoren
Volgens Teekens kent die stijgende lijn meerdere oorzaken. Als eerste noemt hij de goede samenwerking tussen T-Mobile en de partners. “De huidige partnerorganisatie is voor ons een strategische asset dat onze volle aandacht heeft. Het is een onmisbaar component, omdat T-Mobile een lean & mean-organisatie is en zich primair focust op excellente communicatiedienstverlening. Partners zijn dus cruciaal om klantgericht ons communicatieportfolio te vertalen naar een volledige werkplek. T-Mobile geeft dus ruimte voor het eigen ondernemerschap van de businesspartners. Focus op hetgeen je goed in bent, ons ambacht is en blijft communicatie. Teekens legt uit dat dit vanuit het beste mobiele netwerk komt maar nu, met Tele2, dus ook via het vaste netwerk: “Aansluiting naar de werkplek faciliteren we via verschillende FMC-producten” Hiermee bedoelt Teekens dat T-Mobile weliswaar alle segmenten van de markt kan bedienen met connectiviteit, maar dat ook de nieuwe organisatie niet de ambitie heeft alles zelf te doen. Teekend: “Het betekent bijvoorbeeld dat we een deel van de werkplek niet via ons eigen portfolio kunnen invullen. Dat leveren we via de partners.” Het is ook daarom dat T-Mobile met alliance-partners werkt. Alliance-partners is een begrip dat staat voor partners die relevante producten toevoegen aan het T-Mobile-assortiment. Het staat ook voor partners die de eigen eindklanten producten bieden uit het communicatie portfolio van T-Mobile, waarbij T-Mobile de partner voor deze diensten ontzorgt. “De invulling van het begrip verschilt, het doel niet”, geeft Teekens aan. “We zorgen er altijd samen voor dat de klant tevreden is. Meer partijen claimen dat te doen, bij ons zit partneren het echt in de DNA.”
Ondernemen
Een andere reden voor het succes van T-Mobile en de partners heeft volgens Teekens alles te maken met het begrip ondernemen. “T-Mobile is sinds de rebranding nog zichtbaarder als ondernemend bedrijf. Dat is ook wat het kanaal verwacht van een leverancier.” Wij zijn niet zakelijk, dat zijn KPN en VodafoneZiggo. Wij houden van mouwen opstropen en ondernemen. Ondernemen is volgens hem daarom onlosmakelijk verbonden met samenwerken. “Ondernemers doen het liefste en het best zaken met andere ondernemers. Dat is samenwerken en dat is weer alleen mogelijk als er een goed partnernetwerk is. Zowel T-Mobile als Tele2 beschikten over eigen partnernetwerken die binnen het nieuwe distributieteam optimaal worden bediend. Er wordt werk gemaakt van de integratie van de portfolio’s. Voor de partners leidt dat ertoe dat zij de beschikking krijgen over een breder communicatie en FMC-portfolio. Achter de schermen zijn de processen en de voorheen gescheiden ondersteuningsprogramma’s al geharmoniseerd. Het wordt nu uitgerold naar het kanaal. Deze integratie blijft niet onopgemerkt. Teekens constateert dat het samensmelten van twee challengers in de telecommarkt leidt tot verhoogde belangstelling vanuit het kanaal. Partijen die voorheen weinig of geen zaken deden met één van de twee bedrijven zien nu de meerwaarde van een breed portfolio. “Wij staan nadrukkelijk open voor partijen die samen met de challenger willen ondernemen om de communicatiebehoeftes van de BV Nederland beter in te vullen.”
Connected Lounge
Teekens staat tenslotte nog stil bij de Connected Lounge waar het gesprek plaatsvindt. “T-Mobile consultants ontvangen hier vijf dagen in de week partners en klanten. Alle functionaliteiten zijn aanwezig voor demonstraties, workshops en trainingen. De belangstelling hier te komen neemt steeds verder toe waardoor we een tweede connected ruimte hebben gemaakt op ons kantoor in Den Haag.” Dat is volgens Teekens een goede ontwikkeling. Sessies waar de partners, klanten en de consultants van T-Mobile zich gezamenlijk buigen over de klantwensen worden veel geboekt. Het bewijst dat de markt nadenkt over de eisen voor goed functionerende werkplekken en daarbij oog heeft voor de randvoorwaarde die dat hoogwaardige connectiviteit is. Tegelijk zijn dit soort sessies het bewijs dat partners de bestaande win-win situatie met T-Mobile verder willen uitbouwen en dat de samenwerking steeds inniger wordt. De klant merkt tijdens dit soort sessies uiteraard dat zijn leverancier een goede relatie heeft T-Mobile, wat ook positief is. Alleen al daarom verdient de Connected Lounge als nuttige locatie volgens Teekens extra bekendheid in het kanaal.
FC Utrecht
En dan is er volgens hem nog een reden om deze plek extra onder de aandacht te brengen. Dat is de treffende overeenkomst tussen de voetbalclub FC Utrecht en T-Mobile: “Het afgelopen jaar heb ik in de gesprekken met de directie van de voetbalclub keer op keer gemerkt dat hier een no-nonsense heerst zoals we die bij T-Mobile ook hebben. Dat past perfect bij ondernemers en dus bij Tele2 en T-Mobile. De club gaat voor stabiele groei en dito beleid. Men laat zich leiden door een verstandige langetermijnvisie. Elke dag een stapje vooruit en beter zijn, daar gaan ze voor. Dat kun je één op één ook koppelen aan ons nieuwe bedrijf. Onze klanten en partners zullen dat ook herkennen en blijven herkennen. Net als ons credo: afspraak is afspraak. Wij willen de club zijn waar je gewoon mee samen wil werken. Niet alleen in 2019 of 2020, maar voor de langere termijn. Al onze bestaande en toekomstige partners die, samen met T-Mobile, volgend jaar elke dag een stapje vooruit willen wensen ik alvast een unlimited 2020 toe.”