Dat klanten van provider kunnen wisselen mét nummerbehoud, is cruciaal voor de concurrentie en dynamiek in de telecommarkt. Met dat argument verplichtte de EU eind jaren negentig operators tot nummerportabiliteit. En het werkte, want de sector kreeg een forse impuls. Om serviceproviders in dit proces te ondersteunen, biedt PortingXS (PXS) een platform om nummerporteringen snel, makkelijk en veilig mogelijk te maken binnen bestaande en nieuwe wet- en regelgeving.
Toen de Europese Commissie eind jaren negentig verplichte nummerportabiliteit introduceerde, stonden operators niet te springen om die regelgeving. Inmiddels is het vanzelfsprekend dat een nummer bij een persoon of bedrijf hoort en zien velen het als een gegeven dat ze hun nummer(s) mogen meenemen als ze overstappen van serviceprovider. Daarom is het voor operators belangrijk dat ze nummers van klanten efficiënt, makkelijk en veilig van elkaar kunnen overnemen.
Vijftien landen
PXS bestaat, niet geheel toevallig, bijna twintig jaar en is specialist in juist dit type veilige nummergerelateerde diensten. Operators en regelgevers overal ter wereld gebruiken het platform van PXS om nummers van klanten te porteren. Het Nederlandse bedrijf werkt in vijftien landen voor regelgevers als een centraal platform voor nummerbehoud, een zogenaamd clearinghouse, en biedt in vijf andere landen een gateway op het bestaande centrale platform. De diensten rondom nummerbehoud zijn volgens CEO Jan Mooijman extreem kritisch voor een gezonde competitieve telecommarkt. “Met ons platform kunnen lokale aanbieders van communicatiediensten efficiënt nummermanagement implementeren dat voldoet aan alle lokale voorschriften voor beveiliging, privacy en governance”, zegt hij.
Investeren in groei
Jan heeft ruim twintig jaar ervaring in de telecomsector. In 2019 heeft hij PXS samen met de huidige eigenaren overgenomen en investeren zij sindsdien in technologie, mensen en kennis van de organisatie die nu 25 medewerkers telt. De core business van PXS is het faciliteren van het porteren van vaste en mobiele nummers in overeenstemming met de lokale regelgeving. PXS verzorgt het beheer en de integratie van de centrale nummerdatabase van een land en de systemen van de operators.
Jan: ‘Het is onze ambitie dat de eindgebruiker niets merkt van de verhuizing van zijn nummer’
Daarnaast kunnen operators hun bedrijfsprocessen outsourcen aan PXS om porteringen zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren, en uitval in het proces te voorkomen. Ook zorgt het bedrijf voor zogenaamde smart validatie waarbij klanten hun porteerverzoek via SMS, een portal of een IVR-systeem kunnen bevestigen. Zo zijn operators in staat een efficiënt en voor de klant best-in-class nummerbehoudsproces te faciliteren. In bijvoorbeeld Ghana vertaalt zich dat voor de consument in een razendsnel en veilig porteerproces dat plaatsvindt binnen twee minuten. De dienstverlening is zo specialistisch dat er wereldwijd maar een handvol bedrijven is die deze diensten aanbieden.
Verschil op detail
De regels en processen voor het verhuizen van nummers worden bepaald door nationale wetgevers en gecontroleerd door regulators. In sommige landen vinden operators elkaar in industry groups zoals Vereniging COIN in Nederland. PXS vertegenwoordigt haar klanten in dit type verenigingen. “De sector moet ervoor zorgen dat er concurrentie en marktwerking zijn”, zegt Jan. “Onze rol daarbij is het ontsluiten en vereenvoudigen van nummerportabiliteit in een objectief, verifieerbaar en veilig proces voor operators. De regels en systemen van landen lijken allemaal op elkaar, maar verschillen toch op details. Dat maakt het lastig voor operators die zaken willen doen in een ander land of voor buitenlandse serviceproviders die de Nederlandse markt op willen.”
Platform
Er zijn in de ogen van CCO Marc Kruijs van PXS meerdere voordelen van een universeel platform. Internationale communicatieserviceproviders hoeven zich volgens hem niet te bekommeren om bijvoorbeeld een Nederlandse of Belgische interface voor hun OSS/BSS-systemen. “Operators en serviceproviders kijken steeds meer buiten hun bestaande landsgrenzen. Dus hebben ze behoefte aan één platform voor toegang tot het nummerbehoudsproces in andere telecommarkten en gebruiken ze onze kennis van lokale porteerprocessen om de markten aan elkaar te rijgen.
Natuurlijk hebben grotere operators wel specialisten voor deze activiteiten, maar kennis van lokale regels in internationale markten en IT-resources zijn vaak de bottleneck en daar maken wij het eenvoudig. Het platform is zo ingericht dat alle verschillende regels per land vertaald zijn naar een uniforme oplossing.” Jan en Marc willen flink groeien, vooral internationaal. “Schaalbaarheid en transparantie zijn de sleutelwoorden”, zegt Marc. “Door onze footprint te vergroten kunnen we toegang bieden tot nog meer telecommarkten.”
Belofte
Komend jaar breidt PXS het platform verder uit. Marc: “Zo implementeren we voor Nederland en andere Europese landen wijzigingen in het porteerproces naar aanleiding van gewijzigde EECC-wetgeving. Dit doen wij om het overstappen van aanbieder nog eenvoudiger te maken. Ook komen we met nieuwe tools, die operators in staat stellen hun processen rondom nummerbehoud nog verder te automatiseren.”
Voor consumenten en bedrijven is PXS een onzichtbare organisatie, weet Jan ook. “Zij willen dat ze nummers makkelijk, snel en veilig kunnen meenemen naar een andere aanbieder. Op het moment dat zij dat willen. Ook operators en serviceproviders hebben daar belang bij. Wij helpen ze om het volledige porteerproces te implementeren in hun operatie en processen. We helpen hen succesvol te zijn. Het is onze ambitie dat de eindgebruiker niets merkt van de verhuizing van zijn nummer.”