• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

‘Nummers snel en naadloos porteren is cruciaal voor marktwerking’

06-01-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dat klanten van provider kunnen wisselen mét nummerbehoud, is cruciaal voor de concurrentie en dynamiek in de telecommarkt. Met dat argument verplichtte de EU eind jaren negentig operators tot nummerportabiliteit. En het werkte, want de sector kreeg een forse impuls. Om serviceproviders in dit proces te ondersteunen, biedt PortingXS (PXS) een platform om nummerporteringen snel, makkelijk en veilig mogelijk te maken binnen bestaande en nieuwe wet- en regelgeving.

Links: Jan Mooijman (CEO) en rechts: Marc Kruijs (CCO).
Links: Jan Mooijman (CEO) en rechts: Marc Kruijs (CCO).

Toen de Europese Commissie eind jaren negentig verplichte nummerportabiliteit introduceerde, stonden operators niet te springen om die regelgeving. Inmiddels is het vanzelfsprekend dat een nummer bij een persoon of bedrijf hoort en zien velen het als een gegeven dat ze hun nummer(s) mogen meenemen als ze overstappen van serviceprovider. Daarom is het voor operators belangrijk dat ze nummers van klanten efficiënt, makkelijk en veilig van elkaar kunnen overnemen.

Vijftien landen

PXS bestaat, niet geheel toevallig, bijna twintig jaar en is specialist in juist dit type veilige nummergerelateerde diensten. Operators en regelgevers overal ter wereld gebruiken het platform van PXS om nummers van klanten te porteren. Het Nederlandse bedrijf werkt in vijftien landen voor regelgevers als een centraal platform voor nummerbehoud, een zogenaamd clearinghouse, en biedt in vijf andere landen een gateway op het bestaande centrale platform. De diensten rondom nummerbehoud zijn volgens CEO Jan Mooijman extreem kritisch voor een gezonde competitieve telecommarkt. “Met ons platform kunnen lokale aanbieders van communicatiediensten efficiënt nummermanagement implementeren dat voldoet aan alle lokale voorschriften voor beveiliging, privacy en governance”, zegt hij.

Investeren in groei

Jan heeft ruim twintig jaar ervaring in de telecomsector. In 2019 heeft hij PXS samen met de huidige eigenaren overgenomen en investeren zij sindsdien in technologie, mensen en kennis van de organisatie die nu 25 medewerkers telt. De core business van PXS is het faciliteren van het porteren van vaste en mobiele nummers in overeenstemming met de lokale regelgeving. PXS verzorgt het beheer en de integratie van de centrale nummerdatabase van een land en de systemen van de operators.

Jan: ‘Het is onze ambitie dat de eindgebruiker niets merkt van de verhuizing van zijn nummer’

Daarnaast kunnen operators hun bedrijfsprocessen outsourcen aan PXS om porteringen zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren, en uitval in het proces te voorkomen. Ook zorgt het bedrijf voor zogenaamde smart validatie waarbij klanten hun porteerverzoek via SMS, een portal of een IVR-systeem kunnen bevestigen. Zo zijn operators in staat een efficiënt en voor de klant best-in-class nummerbehoudsproces te faciliteren. In bijvoorbeeld Ghana vertaalt zich dat voor de consument in een razendsnel en veilig porteerproces dat plaatsvindt binnen twee minuten. De dienstverlening is zo specialistisch dat er wereldwijd maar een handvol bedrijven is die deze diensten aanbieden.

Verschil op detail

De regels en processen voor het verhuizen van nummers worden bepaald door nationale wetgevers en gecontroleerd door regulators. In sommige landen vinden operators elkaar in industry groups zoals Vereniging COIN in Nederland. PXS vertegenwoordigt haar klanten in dit type verenigingen. “De sector moet ervoor zorgen dat er concurrentie en marktwerking zijn”, zegt Jan. “Onze rol daarbij is het ontsluiten en vereenvoudigen van nummerportabiliteit in een objectief, verifieerbaar en veilig proces voor operators. De regels en systemen van landen lijken allemaal op elkaar, maar verschillen toch op details. Dat maakt het lastig voor operators die zaken willen doen in een ander land of voor buitenlandse serviceproviders die de Nederlandse markt op willen.”

Platform

Er zijn in de ogen van CCO Marc Kruijs van PXS meerdere voordelen van een universeel platform. Internationale communicatieserviceproviders hoeven zich volgens hem niet te bekommeren om bijvoorbeeld een Nederlandse of Belgische interface voor hun OSS/BSS-systemen. “Operators en serviceproviders kijken steeds meer buiten hun bestaande landsgrenzen. Dus hebben ze behoefte aan één platform voor toegang tot het nummerbehoudsproces in andere telecommarkten en gebruiken ze onze kennis van lokale porteerprocessen om de markten aan elkaar te rijgen.

Natuurlijk hebben grotere operators wel specialisten voor deze activiteiten, maar kennis van lokale regels in internationale markten en IT-resources zijn vaak de bottleneck en daar maken wij het eenvoudig. Het platform is zo ingericht dat alle verschillende regels per land vertaald zijn naar een uniforme oplossing.” Jan en Marc willen flink groeien, vooral internationaal. “Schaalbaarheid en transparantie zijn de sleutelwoorden”, zegt Marc. “Door onze footprint te vergroten kunnen we toegang bieden tot nog meer telecommarkten.”

Belofte

Komend jaar breidt PXS het platform verder uit. Marc: “Zo implementeren we voor Nederland en andere Europese landen wijzigingen in het porteerproces naar aanleiding van gewijzigde EECC-wetgeving. Dit doen wij om het overstappen van aanbieder nog eenvoudiger te maken. Ook komen we met nieuwe tools, die operators in staat stellen hun processen rondom nummerbehoud nog verder te automatiseren.”

Voor consumenten en bedrijven is PXS een onzichtbare organisatie, weet Jan ook. “Zij willen dat ze nummers makkelijk, snel en veilig kunnen meenemen naar een andere aanbieder. Op het moment dat zij dat willen. Ook operators en serviceproviders hebben daar belang bij. Wij helpen ze om het volledige porteerproces te implementeren in hun operatie en processen. We helpen hen succesvol te zijn. Het is onze ambitie dat de eindgebruiker niets merkt van de verhuizing van zijn nummer.”

Tags: telecom

GerelateerdeBerichten

Telecom roept op tot samenwerking bij Defensie-oefeningen die radiosignalen verstoren

2025/07/23
telefoon

Telecom en digitale soevereiniteit

2025/06/12
Volgend bericht

LG en Van Domburg Partners sluiten strategisch partnerschap

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon